[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۲۶
  • دوره جدید

عابران پیاده؛ طعمه خیابان‌های شیراز، روزنامه شیراز نوین

گروه گزارش محمد شبیری
mohammad4838@yahoo.com
چند سالی است که آمار فوت عابران پیاده در شهرهای بزرگ و تلفات تصادفات شهری و جاده ای بالا رفته و برای مسئولان کشوری و استانی به یک بحران تبدیل شده است. آنها مهار این اتفاقات را نیازمند زیر ساخت‌های مناسب و فرهنگسازی می‌دانند.
 شیراز که روزی قرار بود به پایتخت فرهنگی کشور تبدیل شود، اکنون جولانگاه رانندگانی شده که برای عبور از طول خیابان بدون توجه به عابر پیاده سرعت خود را افزایش می‌دهند و با عابران کورس می‌گذارند.
به گزارش خبرنگار شیراز نوین، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این خصوص می‌گوید: آمارهای کشوری نشان می‌دهد که شیراز به لحاظ مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی رتبه بالایی دارد و این موضوع زیبنده نام شیراز نیست.
احمدرضا نقیب زاده، در خصوص اجرای تصویب طرحی با موضوع ایمنی عابران پیاده و کاهش حوادث رانندگی و خسارات ناشی از آن خبر می‌دهد و می‌گوید: ارائه خدمات مطلوب و ایمن در حوزه حمل ‌و نقل از وظایف شهرداری‌ است که در شیراز اقدامات خوبی انجام شده است. نقیب زاده با اعلام این‌که بیشترین تعداد فوتی از نظر تصادفات در استان مربوط به شیراز است و می‌گوید: متأسفانه شیراز در جایگاه نخست فوتی‌ عابر پیاده قرار دارد.
این عضو شورای اسلامی شیراز عبور و مرور ایمن عابران پیاده در عرض خیابان‌ها را هدف اصلی این مصوبه می‌داند و تاکید می‌کند: از آنجایی که یکی از مسائل و مشکلات شیراز ضعف زیرساخت‌ در تجهیزات برای عبور عابران از عرض خیابان‌ و معابر شهری بوده، آمار قربانیان در این زمینه نگران‌کننده است؛ بنابراین تلاش می‌کنیم پل‌های هوایی به آسانسور و پله‌ برقی مجهز شوند.
نقیب زاده اشغال محل عبور عابر پیاده برای ساخت و سازهای شهری را یکی دیگر از معضلات این شهر می‌داند و می‌گوید: اشغال پیاده‌رو توسط کارگاه‌ها، یعنی خودمان عابران را به محل حادثه سوق می‌دهیم.
این عضو شورای اسلامی شیراز با اشاره به اینکه مبدا و مقصد تردد عابر پیاده باید مناسب باشد می‌افزاید: زمانی طرح‌هایی که بنا بود توسط شهرداری اجرا شود به شورا ارسال نمی‌شد. اما در شورای چهارم شهرداری را مکلف کردیم تمامی طرح‌های شهری را به شورا ارسال کند تا متقاضیان ساخت و ساز مجبور شوند در هنگام اجرای هر طرح عمرانی شرایط حرکت ایمن عابر پیاده شامل مسیر حرکت، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز را فراهم کنند.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که چندی پیش در سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی شرکت کرده، گفت: حدود نیمی از مرگ و میرها در گروه‌های آسیب پذیر در جاده‌ها رخ می‌دهد که شامل عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتور سواران است و ایران نیز از کشورهایی است که بیشترین مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را با ۲۸ درصد کل مرگ‌ها دارد. 
دکتر کامران باقری لنکرانی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با اقدامات مؤثر همه دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص نیروی انتظامی گام‌های مساعدی در کاهش این حوادث برداشته شده است اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و پیمودن این فاصله بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی امکان ندارد. رئیس پلیس راهور فارس با اعلام اینکه بر اساس آمارها‌، بیشترین تصادفات در شهر‌ها مربوط به برخورد با عابران پیاده است، اضافه می‌کند: این موضوع نشان می‌دهد که متأسفانه برخی رانندگان برای عابران پیاده اهمیتی قائل نمی‌شوند و نسبت به آنها رفتاری حق به جانب دارند.w
 سرهنگ مصطفی عباسی می‌افزاید: در شرایط فعلی ترافیک شیراز بیشتر از هر موضوع دیگری نیازمند تدابیر دلسوزانه مسئولان و مردم است زیرا هرقدر مأموران راهنمایی و رانندگی قانون را اعمال کنند و در هر خیابان و تقاطع استقرار یابند، در نهایت رانندگان هستند که می‌توانند با رعایت فرهنگ شهروندی و ترافیکی گرهگشای این معضل باشند. وی جریمه کردن را تنها راهکار اعمال قانون نمی‌داند و می‌گوید: رعایت کردن قوانین از سوی رانندگان سبب شده که از اواخر اسفندماه تاکنون در حوزه درون و برون شهری استان ۳۰ درصد تخلفات رانندگی کاهش یابد.
وی  با بیان اینکه امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد تلفات رانندگی کاهش یافته است اظهار داشت: استقرار شبانه روزی نیروهای پلیس در مناطق حادثه‌ساز سبب شده تصادفات در استان فارس کاهش یابد.
 سرهنگ عباسی می‌افزاید: براساس گزارش‌ها از 25 اسفند ماه 96 تا هفتم فرودین ماه امسال بیش از 170 هزار پلاک از طریق دوربین و مأموران راهنمایی و رانندگی در استان جریمه شدند که از این تعداد 70درصد آن مربوط به شهر شیراز است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دوربین‌ها همه تخلفات ساکن اعم از توقف در محل‌های ممنوع و پارک دوبل را ثبت می‌کنند، می‌افزاید: با نصب این دوربین‌ها هیچ جای اغماضی برای خودروهای متخلف وجود ندارد و بعد از اعمال قانون مبلغ جریمه به شماره تلفن همراه مالک ارسال می‌شود.
رئیس پلیس راهور استان فارس بیان کرد: هدف مأموران راهنمایی و رانندگی فقط جریمه  کردن رانندگان نیست بلکه کاهش حوادث ناگوار است؛ بنابراین از رانندگان تقاضا می‌شود که به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند تا دچار حادثه نشوند.
روزانه در فارس برای 6 تا 7 هزار خودرو قبض جریمه صادر می‌شود که عمده این جرائم مربوط به رانندگان این شهر است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در هر ساعت 2 ایرانی به دلیل تصادف فوت می‌کنند ادامه داد: 56 درصد مرگ و میر تصادفات را افراد 18 تا 49 سال تشکیل می‌دهند.
فرهاد کاظمی به عنوان یک شهروند به خبرنگار ما می‌گوید: امروزه حضور در مجامع بین المللی و ارائه آمار بالای تصادف‌ها و حوادث جاده‌ای ایران مایه سرافکندگی است.
به عقیده وی بخشی از این تصادفات را به دلیل ناامن‌بودن جاده‌ها و خودروها می‌داند و می‌افزاید: فرهنگ نادرست رانندگی مهمترین عامل تصادف در فارس و به طور کلی ایران است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی