[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کلان شهری شناور در میان زباله دان بزرگ اقیانوس آرام، روزنامه شیراز نوین

روزیاتو/ دو معمار خلاق با استفاده از یک ابزار تولید تصویر هوش مصنوعی، طرح پیشنهادی یک کلان‌شهر در اعماق اقیانوس آرام را برای انسان‌های آینده پیشنهاد داده‌اند.
این پروژه که پلیمروپلیس (Polimeropolis) نام دارد، یک شهر شناور خودمختار را پیشنهاد می‌کند که به عنوان راه حلی جایگزین برای جابه‌جایی زندگی انسان به فضا عمل می‌کند.
قرار است ‌این شهر ترکیبی از یک اکو شهر و یک شهر هوشمند در میان زباله‌دان، مجموعه‌ای از پسماند‌ها/ زباله‌های دریایی در اقیانوس آرام شمالی باشد.
این مدل با دنباله‌ای از مجموعه‌های شهری به شکل حلقه‌ها تعریف می‌شود که یک تالاب اقیانوسی بزرگ را در بر می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های ‌این طرح به عنوان راه حلی برای مشکل زباله‌های اقیانوسی در نظر گرفته می‌شوند.
طراحی پیچیده، میکروپلاستیک‌ها را از عبور از مرزهای آن باز می‌دارد، آب را تصفیه می‌کند و با مسدود کردن زباله‌ها، به محیطی سالم برای زندگی انسان و دریا دست می‌یابد.
پسماندهای پلاستیکی نیز برای ساخت شهرها مورد استفاده قرار خواهند گرفت و صرفاً با تکیه بر حرکت جزر و مد و خاصیت نفوذ و حلول معکوس و کشت گیاهان و جانوران محلی برای تولید برق، آب و غذا، پایدار خواهند بود.
این مفهوم توسط یک شرکت معماری مستقر در آرژانتین، استودیو فیکاچیو پریتو 
(Estudio Ficaccio Prieto) که برنده جایزه شده است، توسعه داده شده است که نگران بالا رفتن سطح آب و جزیره عظیم زباله‌های پلاستیکی است که هر دقیقه در حال انباشته شدن است.
خوان مانوئل پریتو، یکی از معمارانی که پلیمروپولیس را‌ ایده‌پردازی کرده است، می‌گوید: «اخیراً متوجه شدیم که برخی از مسائل زیستگاهی وجود دارد که مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ مثل ‌این مورد خاص که آلودگی اقیانوس‌‌هاست. پلیمروپلیس به دور از هر شهر و مدل‌های تولیدی موجود، به‌جای آلوده کردن اقیانوس به دنبال پاک‌سازی آن است.‌ این اصطلاح تلفیقی از پلیمرها (polymers)، اجسامی‌که اقیانوس‌ها را آلوده می‌کنند و (metropolis) به معنی کلان‌شهر است.
هنرمند هوش مصنوعی، ماکسی آرایا 
(Maxi Araya) بخش فنی ‌این طراحی را رهبری کرده است. ‌این شرکت قصد دارد‌ این طرح را اجرا کند و با توسعه پروژه، یک تیم بین رشته‌ای از متخصصان را گرد هم خواهد آورد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی