[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با این روش ماست را به مدت طولانی‌تری، تازه نگهدارید ، روزنامه شیراز نوین

ماست بخش جدایی ناپذیر از سفره‌‌های ایرانیان است که با رعایت نکات کلیدی و خاص می‌توان برای مدت طولانی‌تری ماست سالم و تازه برای استفاده داشت.
به گزارش بهداشت نیوز، ماست یکی از سالم‌ترین و پرمصرف‌ترین فراورده‌های غذایی تهیه شده از شیر است که ارزش غذایی بالا و خواص درمانی فراوانی دارد. برای نگهداری انواع ماست مانند ماست چکیده، ماست موسیر و... نیز همچون سایر مواد غذایی باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.
قرار دادن ماست در جای خنک
ماست را در جای خنک نگهداری کنید زیرا گرما موجب فاسد شدن ماست می‌شود، گرما به سرعت باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی منفی در ماست شده و سبب کاهش کیفیت ماست و رشد کپک‌ها و فساد آن خواهد شد.
گذاشتن ماست دور از نور خورشید
ماست را در مکانی قرار دهید که دور از تابش نورخورشید باشد زیرا نورخورشید سبب تشدید شدن فعالیت میکروارگانیسم‌ها و کاهش کیفیت و فساد ماست و یا ترش شدن، آب انداختن، بردین و… ماست می‌شود.
قرار دادن ماست در جایی دور از رطوبت
ماست را در مکانی قرار دهید که رطوبت نداشته باشد، ماست خاصیت جذب رطوبت محیط را دارد و رطوبت محیط را برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها و آب انداختن ماست فراهم می‌کند.
نگهداری ماست در محیط خانه
اگر ماست را داخل یخچال قرار دهید، بیشتر و سالم‌تر می‌ماند اما اگر شرایط نگهداری ماست در یخچال را ندارید، می‌توانید آن را در خنک‌ترین جای خانه و دور از رطوبت و نور خورشید در ظرف در بسته نگهداری کنید.
ماندگاری ماست
ماست دیرتر از شیر فاسد می‌شود، پس از خرید ماست، تاریخ روی آن را ببینید و تا یک تا دو هفته پس از خرید ماست، می‌توانید از آن استفاده کنید.
نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر در یخچال
بهترین محیط برای نگهداری ماست داخل یخچال است زیرا در یخچال و در دمای ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد سرعت رشد کپک‌ها کمتر می‌شود و زمان بیشتری می‌توان ماست را نگهداری کرد.
نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر در فریزر
ماست را می‌توان طولانی مدت و به مدت دو ماه در فریزر نگهداری نمود اما ممکن است پس از خارج شدن ماست از فریزر بافت و طعم آن به کیفیت اول نباشد که می‌توانید آن را به دوغ تبدیل کنید. برای فریز کردن ماست آن را در ظرف شیشه‌ای درب دار ریخته و ۲ سانت از سر ظرف را خالی نگه دارید زیرا حجم ماست پس از یخ زدن افزوده می‌شود.
بهترین ظرف نگهداری ماست
بهترین ظرف نگهداری ماست ظروف سفالی است، نگهداری ماست در ظرف سفالی معروف به کوزه ماست سبب حفظ طعم و کیفیت آن می‌شود. در ظروف سفالی ماست آب کمتری خواهد داشت چرا که ظروف سفالی ویژگی مکندگی خیلی زیادی دارند و سبب جذب آب اضافی ماست شده و ماست چکیده درست می‌شود. ظروف بی‌رنگ یا به رنگ زرد سفالی از ظروف سفالی آبی و فیروزه‌ای رنگ برای نگهداری ماست مناسب‌تر هستند.
بعد از ظروف سفالی، ظروف شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی استاندارد و به رنگ روشن برای نگهداری ماست مناسبند.
از کجا بفهمیم ماست خراب شده است؟
بافت ماست باید لطیف، همگن و بدون دلمه باشد، روی ماست فاسد نقاط رنگی و کپک مانند غیر عادی مشاهده می‌شود.
ماست سالم بویی مطبوع و عادی دارد اما ماست فاسد بوی غیرطبیعی و آزاردهنده دارد.
ماست سالم طعم خوبی دارد و بیش از حد ترش و شیرین نیست اما ماست فاسد طعمی ‌غیر معمول، تلخ و زننده دارد.طعم تلخ ماست به دلیل واکنش‌های شیمیایی و هیدورلیز پروتئین‌های ماست و تجزیه به اسیدهای آمینه است.
لکه‌های قرمز روی ماست نوعی کپک خطرناک می‌باشند، این ماست به هیچ عنوان نباید خورده شود.
نقطه‌های سبز و قهوه‌ای رنگ روی ماست علامت رشد کپک‌هاست.
روش درست نگهداری انواع ماست به مدت طولانی
ماست به راحتی طعم و بوی دیگر مواد را به خود می‌گیرد، در یخچال ماست را در ظرف در دار قرار داده و دور از مواد غذایی دیگر نگهداری کنید.
قاشق کثیف، چرب و خیس را داخل ماست نزنید و برای برداشتن ماست از یک قاشق خشک و تمیز استفاده کنید.
تماس ظرف یا دست آلوده با ماست، نگهداری ماست در جای گرم و مرطوب، نگهداری ماست در ظرف نامناسب و بدون در و… از علت‌های کپک زدن ماست هستند.
کپک روی ماست را برندارید و ماست را بخورید زیرا کپک راحت به لایه‌های زیرین ماست نیز نفوذ می‌کند و ماست کپک زده را نباید خورد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی