[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

غنابخشی به فرهنگ شهروندی، روزنامه شیراز نوین

شهردار شیراز گفت: همواره فرهنگ از بنیادی‌ترین ضروریات توسعه شهری است و ما در رشد حکمرانی شهروندی و رفع آشفتگی‌های فرهنگی به حضور و تأثیر آن عمیقاً نیازمندیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی در محفل ادبی که با حضور امیراسماعیل آذر چهره برجسته فرهنگ و ادب فارسی، جمعی از شاعران و چهره‌های ادبی شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رئیس کمیته مسجد و محله‌محوری شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، اظهار کرد: حضور در جمع شیفتگان فرهنگ و ادب بهانه‌ای‌ برای تنفس در هوای ادبیات و همنشینی با صاحبان اندیشه و خرد است.
او با ابراز خرسندی از میزبانی چهره ماندگار گرانمایه و جاودان حافظه فرهنگی‌، گفت: استاد آذر را به گواه سوابق و آثارش می‌توان راوی فرهنگی و ادبی معاصر ایران خواند و بسیاری از مردمان سرزمین ما از شیراز، اصفهان، نیشابور، لاهور، سمرقند، بخارا و عراق گرفته تا دهلی، تاشکند، کشمیر، اروپا و همه آنچه سپهر ادبیات فارسی در آن جلوه می‌دارد، یادی از او که مروج مهر و اشتیاق به ادبیات فارسی است، می‌ستایند. وی تصریح کرد: بسیاری از ما شکوه حماسه‌سرایی فردوسی، پرسش‌های حکیمانه خیام، وسعت اندیشه مولانا، معنی‌پردازی و مردم‌شناسی سعدی، اعجاز روان و بیان، عظمت فرهنگ و روان‌مداری حافظ و در کل چراغ روشنایی از دانایی معارف مبانی و ارزش‌های ادبی را که از میانه آثار رسانه‌ای و مکتوب پرشمار به ویژه از کلام پیشینیان آموخته‌ایم، به یاد داریم. شهردار شیراز گفت: همگام با مقتضیات زمانه، راه جدیدی را در جهت غنابخشی به فرهنگ شهروندی آغاز کردیم و این راه نویدبخش آتیه روشن و چشم‌اندازی قابل قبول از ارتقای فرهنگ شهروندی و دیپلماسی فرهنگی شیراز خواهد بود.
به اعتقاد اسدی، همواره فرهنگ از بنیادی‌ترین ضروریات و توسعه شهری است و ما در رشد حکمرانی شهروندی و رفع آشفتگی‌های فرهنگی در شهر به حضور و تأثیر آن عمیقاً نیازمندیم.
این مدیر ارشد شهری خاطرنشان کرد: اگر امروز دغدغه پیشرفت و توسعه را داریم و به دنبال ارتقای کیفیت زندگی از لحاظ مادی، روانی، زیستی و معنوی هستیم، فرهنگ همان گمشده‌ای است که می‌توان با تکیه بر جوهر گیرا و اعجاز نهفته در آن به این هدف رسید.
او تصریح کرد: کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعی و رفتارهای مطلوب شهروندی به ویژه راه بهره‌گیری مناسب از امکانات شهری از یک سو و بهبود مناسبات اجتماعی شهری و تلاش برای تعریف شیوه‌های جدید از پیوند و مشارکت شهری از سوی دیگر از جمله ضروریات مهم مدیریت شهری در بحث توسعه قلمداد می‌شود که در مورد راهکارهای رسیدن به آن با استاد آذر گفت‌وگو کردیم.
شهردار شیراز گفت: بسیاری از رویدادهای مانا و مهم که کم‌کم رشد کرده و بالنده می‌شوند، به خشت نخستین نیازمند بوده و به واسطه حضور استاد آذر، خشت بنیادین پایه‌ریزی و به‌زودی با همکاری شورای اسلامی شهر، طرح فرهنگی شیراز بررسی، مصوب و رونمایی می‌شود.
استاد امیراسماعیل آذر چهره برجسته ادب فارسی نیز در این محفل ادبی که برای آغاز طرح فرهنگی شیراز ترتیب یافته بود، به خون‌گرمی شیرازی‌ها اشاره و با خرسندی از بررسی و اجرای این طرح فرهنگی در شیراز، اظهار کرد: باید فرهنگ را با زبان شعر منتقل کنیم و برای اجرای آن تلاش کنیم. او گفت: عمده این طرح روی گروه کودکان می‌چرخد و باید فرهنگ و ادب فارسی را ساری و جاری کنیم. محمدرضا هاجری رئیس کمیته مسجد و محله‌محوری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تأکید بر سرمایه‌های فرهنگی و ادبی شیراز و ظرفیت‌های مشترکی که در این حوزه با دیگر نقاط دنیا وجود دارد، اظهار کرد: باید در این حوزه ظرفیت‌ها را با تعامل تقویت و بستری برای رشد فرهنگ غنی ایجاد کنیم. حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز خواستار مشارکت نخبگان برای بهره‌گیری از همه داشته‌‌های استان فارس برای نام‌گذاری منطقه ویژه فرهنگی شیراز شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی