[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایرپادهای «اپل» جایگزین سمعک می‌شوند!، روزنامه شیراز نوین

بررسی جدید پژوهشگران تایوانی نشان می‌دهد که‌ایرپادهای «اپل» ممکن است بتوانند جایگزینی برای سمعک باشند.
به گزارش‌ایسنا و به نقل از دیلی میل، برخی از هدفون‌های شرکت «اپل»(Apple) می‌توانند به خوبی سمعک کار کنند و به تعداد زیادی از افراد مبتلا به کم‌شنوایی کمک کنند تا به دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری دسترسی داشته باشند.
به گفته «مؤسسه ملی بهداشت آمریکا»(NIH)، از هر هشت نفر در‌ این کشور، یک نفر در سنین ۱۲ سال یا بالاتر دچار کم‌شنوایی در هر دو گوش است. با وجود ‌این، سمعک‌های حرفه‌ای بسیار گران هستند و برای تنظیم شدن، به مراجعه‌های متعدد به شنوایی‌شناسان نیاز دارند.
گروهی از دانشمندان تلاش کرده‌اند تا بفهمند که آیا «ایرپاد۲»(AirPods 2) و «ایرپاد پرو»(AirPods Pro) که به طور گسترده در دسترس هستند و به ترتیب ۱۲۹ و ۲۴۹ دلار قیمت دارند، می‌توانند به خوبی سمعک کار کنند یا خیر. هزینه سمعک ممتاز مورد استفاده در ‌این پژوهش، ۱۰ هزار دلار و نوع پایه آن، ۱۵۰۰ دلار است.
ایرپاد پرو دارای ویژگی حذف نویز داخلی است و دانشمندان خاطرنشان کردند که‌ایرپاد پرو، چهار استاندارد از پنج استاندارد فناوری سمعک را برآورده می‌کند. کاربران فقط باید حسگر قدرت را در هر یک از‌ایرپادها فشار دهند و نگه دارند تا بین حالت حذف نویز فعال و شفافیت جابه‌جا شوند. حالت دوم اجازه می‌دهد تا صدای بیرون به گوش وارد شود.
اپل در سال ۲۰۱۶، با قابلیتی به نام «لایو لیسن»(Live Listen) عرضه شد که به کاربر امکان می‌دهد تا از هدفون‌های بی‌سیم و تلفن همراه آیفون خود برای تقویت صدا استفاده کنند.‌ این ویژگی باعث می‌شود که ‌ایرپاد شبیه به یک محصول تقویت‌کننده صدای شخصی کار کند که برای افرادی با شنوایی معمولی ساخته شده است.
برای استفاده از قابلیت لایو لیسن باید ‌ایرپاد خود را به آیفون متصل کنید. به تنظیمات و قسمت «کنترل سنتر»(control center) بروید و سپس، «اسکرول»(scroll) کنید و روی دکمه «افزودن»(add) در قسمتی که با نماد گوش کوچک می‌گوید «شنیدن»(hearing) ضربه بزنید.
پژوهشگران ‌این دستگاه‌ها را روی ۲۱ شرکت‌کننده مبتلا به کم‌شنوایی خفیف تا متوسط آزمایش کردند. آن‌ها یک جمله کوتاه مانند «قبض برق اخیراً بالا رفته» را برای شرکت‌کنندگان خواندند و از آن‌ها خواستند در حالی که دستگاه را پوشیده بودند، واژه‌ها را تکرار کنند.
در‌ این آزمایش، ‌ایرپاد پرو عملکرد مشابه سمعک‌های اصلی را در یک محیط آرام داشت و فقط کمی ‌از سمعک‌های درجه یک پایین‌تر بود.
پژوهشگران دریافتند که ‌ایرپاد۲ اگرچه کمترین عملکرد را بین‌ این چهار دستگاه دارد اما به شرکت‌کنندگان در مقایسه با استفاده نکردن از سمعک کمک می‌کند تا واضح‌تر بشنوند.
ایرپاد پرو در یک محیط پر سر و صداتر، هنگامی‌که صداها از کنار شرکت‌کننده می‌آمدند، عملکرد قابل مقایسه با سمعک‌های ممتاز را نشان داد. با وجود ‌این، زمانی که صداها از مقابل شرکت‌کنندگان می‌آمدند، هیچ یک از دو مدل ‌ایرپاد نتوانستند به شرکت‌کنندگان در بهتر شنیدن کمک کنند.
«یینگ هوی لای»(Ying-Hui Lai)، مهندس زیستی «دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ»(NYCU) تایوان و از پژوهشگران ‌این پروژه گفت: دو دلیل ممکن است تفاوت بین ‌این دو سناریو را نشان دهند. یک دلیل ممکن است مربوط به مسیرهایی باشد که امواج صوتی در آن‌ها حرکت می‌کنند و دلیل دیگر، الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته توسط سمعک‌های ممتاز است. یافته‌های ‌این پژوهش ممکن است مهندسان را برای طراحی سمعک‌ها و محصولات تقویت‌کننده صدای شخصی ترغیب کنند که در جهت‌های خاصی حساس‌تر هستند.
لای خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ‌ایرپاد پرو بهتر از ‌ایرپاد۲ عمل می‌کند که احتمالاً به دلیل ویژگی حذف نویز آن است.
وی افزود: بازار ‌ایرپادها در سطح جهانی به سرعت در حال توسعه است. برخی از شرکت‌ها به بررسی امکان طراحی‌ ایرپادهایی با ویژگی‌های تقویت صدا علاقه‌مند هستند. پژوهش ما ثابت می‌کند که ‌این‌ایده قابل قبول است.
«ین فو چنگ» (Yen-fu Cheng)، متخصص گوش و حلق و بینی در «بیمارستان عمومی‌کهنه‌سربازان تایپه»(TVGH) و از پژوهشگران ‌این پروژه گفت: متقاعد کردن بیماران به استفاده کردن از سمعک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
وی افزود:‌ این ‌ایرپادهای بی‌سیم، کامل نیستند اما نقطه آغاز خوبی برای بسیاری از بیمارانی به شمار می‌روند که به سمعک‌های حرفه‌ای دسترسی ندارند. حتی با ‌این ‌ایرپادها نیز کیفیت زندگی آن‌ها افزایش می‌یابد.
این پژوهش، در مجله «iScience» به چاپ رسید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی