[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

غفلت در بودجه‌بندی ، روزنامه شیراز نوین

پاک‌فطرت نماینده شیراز و زرقان در مجلس گفت: این بودجه، بودجه ای نیست که بتواند تحولی در اقتصاد بیمار کشور به وجود آورد؛ این بودجه به صورت روزمره کشور را اداره می‌کند. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، وی با بیان اینکه نرخ فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ غیرواقعی است، گفت: با این درآمدهایی که در بودجه در نظر گرفته شده، پروژه‌های عمرانی در سال آینده کمتر از امسال خواهد بود.
علیرضا پاک فطرت در نطق میان دستور خود در نشست علنی یکشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1402 کل کشور گفت: بیانیه پارلمان اروپا در ترویست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که اروپا کاملاً در محاصره تفکر امپریالیستی آمریکاست. حضرت امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود؛ بنابراین اروپا توجه کند که با این کار با ملت ایران درافتاده است؛ چراکه ملت ایران همه سپاهی هستند. نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: امروز سرنوشت اقتصاد سال آینده کشور و معیشت مردم را رقم می‌زنیم؛ بنابراین دقت کنیم به چه چیزی رأی می‌دهیم. قرار بود در نوشتن بودجه تحولی به وجود آید، اما در این بودجه تحولی نمی‌بینم. بنابراین به تذکرات مقام معظم رهبری در نوشتن بودجه کمتر توجه شده است. وی افزود: این بودجه، بودجه ای نیست که بتواند تحولی در اقتصاد بیمار کشور به وجود آورد؛ این بودجه به صورت روزمره کشور را اداره می‌کند. این بودجه، بودجه مصرف‌گرایی است، آن هم ناعادلانه. در این بودجه اصلاً فکری به حال صرفه‌جویی خصوصاً در مصرف انرژی نشده است. ما 4 برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم. در مصرف انرژی ثروتمندان 20 برابر فقرا انرژی مصرف می‌کنند که بسیار ناعادلانه است. بنابراین در این بودجه عدالت در نظر گرفته نشده است. ما در کشور انرژی را مصرف نمی‌کنیم، بلکه آن را آتش می‌زنیم. قیمت گازوئیل که روزانه 105میلیون لیتر مصرف می‌شود، 300 تومان بوده، در صورتی که قیمت آن در خلیج فارس 40هزار تومان است که اگر فقط 20 درصد در مصرف صرفه‌جویی می‌کردیم، می‌توانستیم سیستم حمل و نقل جاده ای و ریلی را اصلاح کنیم. در مصرف بنزین هم به همین ترتیب روزانه 110میلیون لیتر بنزین مصرف شده که قیمت آن یک‌بیستم قیمت در خلیج فارس است و این بنزین را 55 درصد جمعیت مصرف می‌کنند که نشان از بی‌عدالتی در بودجه دارد.
پاک فطرت بیان داشت: ما می‌توانستیم بودجه را طوری بنویسیم که حدود 50میلیارد دلار صرفه جویی انرژی داشته باشیم و اگر از این مبلغ 50 درصد یعنی حدود 25میلیارد دلار را به همه مردم بازمی‌گرداندیم، اتفاقات خوبی برای کشور می‌افتاد و این یعنی تحول در بودجه. در نوشتن این بودجه به بخش آموزش، چه آموزش و پرورش و چه آموزش عالی توجهی نشده است. در صورتی که اگر می‌خواهیم شعار ایران قوی را عملیاتی کنیم، باید بودجه آموزش را افزایش می‌دادیم. در این بودجه به بازنشستگان، معلولان، کارمندان آنچنان توجهی نشده است. وی با بیان اینکه با لایحه بودجه 1402، تورم سال آینده 50 درصد بوده اما افزایش حقوق تنها 20 درصد، خاطرنشان کرد: در این بودجه از اصلاح سیستم اداری خبری نیست؛ یعنی تکلیف پرسنل شرکتی و حجمی هم مشخص نشده است. همچنین در این بودجه توجهی به امر تولید و توسعه استان‌ها خصوصاً مناطق محروم نشده است. با این بودجه چگونه می‌خواهیم به رشد 8 درصد اقتصادی برسیم؟ با این بودجه چگونه می‌خواهیم به ثبات اقتصادی برسیم؟ در صورتی که مبلغ قابل توجهی کسری بودجه داریم. این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: در سال آینده بودجه عمرانی کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته و 327هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود 30 درصد افزایش یافته است و این یعنی در سال آینده با تورم موجود، کارهای عمرانی حتی کمتر از سال جاری انجام خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی