[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از شیــراز تا اسکنــدریــه، روزنامه شیراز نوین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان فارس، به پاسداشت فرارسیدن هفته کتاب، به سراغ اهالی رسانه و خبرنگاران فرهنگی رفتیم و درباره معرفی مختصری از آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اند و یک جمله در باره اُنس با کتاب را از ایشان جویا شدیم.

 علی‌محمد پشوتن 

طی هفته‌های اخیر، چند کتاب را هم‌زمان شروع کردم، یکی دوتا را شنیدم، مثلاً سو و شون را چندباره؛کتابی به نام «سوژه پردازی» که تخصصی روزنامه نگاری است و کتابی منحصر به فرد، نویسنده‌اش آقای خشندیش، یکی از روزنامه نگاران بی بدیل و جوان، تألیفی است که حتی نمونه خارجی هم ندارد.پیرامون «سوژه و سوژه پردازی» در رسانه است، اینکه تعریف چیست، روند شکل گیری سوژه و تبدیل آن به یک گزارش، مصاحبه و … عمیق و تأثیرگذار برای هرکس که بخواهد روزنامه نگار، خبرنگار و حتی عکاس خوبی باشد و اما، بنال وطن نوشته «آلن پیتون» ترجمه «سیمین دانشور» رُمانی در مورد آفریقای جنوبی و آپارتاید. جذابیت خاص خود را دارد، اگرچه شاید…. این کتاب در مورد مقابله با استعمار و استعمارگری و ….. اثر ماندگاریست و جذاب، خصوصاً حکایت داستانی آن را جذاب‌تر هم کرده است. ریگ روان، نوشته «استیو تولتز» و ترجمه پیمان خاکسار، هم همچنان همراه با بنال وطن در حال تمام شدن است. استیو تولتز، جایی گفته که «جزء از کل» درباره ترس از مرگ و «ریگ روان» در باره ترس از زندگی است!! این اثر جذاب ادبی، یک پرتره محسوب می‌شود، پرتره‌ای سیاه از زندگی در قرن بیست‌ویکم، تابلویی از انسان‌هایی که انگار تنها منظور تکامل‌شان، کسب درآمد و موفقیتی است که جامعه مصرفی برایشان تعریف کرده است. بعد اینکه یک کتاب جذاب دیگر، از آثار «موریس بلانشو» با عنوان «کلمات اخلالگر» بلانشو و امرسیاسی. این اثر شاید برای همه جذابیت نداشته باشد، اما حاوی مفاهیمی ‌فلسفی از مباحث سیاسی است؛ در این کتاب به نوعی نگاه و رویکرد «بلانشو» به عنوان یک نظریه پرداز ادبی، به «امر سیاسی».

 محمد جواد شلتوک کار

آخرین کتابی که مطالعه کرده‌ام،کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم گیری اثر مکس بیزرمن بوده است. این کتاب توسط  علی سرزعیم ترجمه  شده و انتشارات آریانا قلم آن را منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم گیری، مباحثی مانند خطاهای شناختی، تصمیم گیری شهودی و تحلیلی و نیز تصمیم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مذاکره را بررسی کرده است. از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مستند بودن مطالب، اشاره‌‌های متعدد به تحقیقات معتبر و نیز مثال‌های کاربردی اشاره کرد.گرچه از نوجوانی به مطالعه علاقه داشته‌ام اما احساس می‌کنم هرچه عمر بیشتری از خدا می‌گیرم لزوم مطالعه بیشتر را بیش از پیش درک می‌کنم. شاید به خاطر همین باشد که حالا در میان‌سالی بیش از گذشته با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس شده‌ام.

 سعیدرضا امیرآبادی 

روزنامه نگار محکوم به خبر است و برای گریز از این وادی سخت به کتاب و سینما پناه می‌برد.گاهی به شاهکارهای ثقیلی مثل «دانته» و گهگاه به وادی لطیف و روح نواز شعر. اما روزنامه نگار از دیرباز مسحور جهان بینی و فضاسازی‌های «ذبیح الله منصوری» بوده است. مترجم گرانمایه‌ای که بن مایه‌هایی کمتر از خالق اثر ندارد و به راستی در سرزمین بازآفرینی توانا و چیره دست است.آخرین کتابی که از او خواندم کنیز «ملکه مصر»، برشی از زندگی «کلئوپاترا» بود. مترجم در به نمایش درآوردن ابعاد پیچیده این کاراکتر افسانه‌ای سنگ تمام گذاشته و مخاطبش را با واژگانی ساده، اما سحرآمیز ساعت‌ها میخکوب می‌کند. سکانسی که ملکه مصر دست در قفس افعی می‌کند و در آرامش جان می‌سپارد، آن‌قدر متبحرانه به رشته تحریر درآمده که تداعی آن برای خواننده سهل و ممتنع است. شاید ذبیح الله منصوری که اتفاقاً قهرمان بوکس ایران هم بوده کوچه پس کوچه‌های ایران، مصر و روم باستان را بهتر از اهالی آن برهه از تاریخ بشناسد.جای خالی او در تالار مشاهیر ایران آزاردهنده است.

 فاطمه مقدم 

کتاب «چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت» نوشته کاظم علمداری‏. نویسنده کتاب به طور خلاصه علت عقب‌ماندگی ایران و پیشرفت غرب را بر محور دو عامل ‏کلیدی مورد توجه قرار می‌دهد. ‏در اهمیت کتاب خوانی: کتاب اندیشه‌های متعالی را به سبک اندیشیدن ما اضافه می‌کند و ‏امکانی می‌دهد که موضوعات مختلف را عمیق‌تر آنچه تجربه زیستی‌مان است، ببینیم.‏

 «محمد حسین نیکوپور

آخرین کتابی که در دست دارم اثری ارزشمند در زمینه تاریخ نگاری سیاسی است که «آریل دورفمن» نویسنده سرشناس آرژانتینی نگاشته است. این کتاب روایتگر مسیر بازداشت و محاکمه نافرجام «آگوستو پینوشه» دیکتاتور شیلی است که در بریتانیا انجام می‌گیرد.نام این کتاب «شکستن طلسم وحشت» است که با زیر عنوان محاکمه شگفت‌انگیز و پایان ناپذیر ژنرال آگوستو پینوشه توسط «زهرا شمس» از سوی «نشر کرگدن» چاپ شده است. آریل دورفمن یکی از روایتگران اصلی دوره وحشت و سرکوب سیاسی در آمریکای لاتین است. او پس از کودتای ۱۹۷۳ ژنرال آگوستو پینوشه در شیلی، مجبور به فرار و ترک میهن شد و سال‌های تبعیدش را صرف نوشتن از این فاجعه و آثار آن بر جامعه شیلی کرد. محاکمه ژنرال پینوشه به عنوان آمر اصلی کشتار، شکنجه و سر به نیستی مبارزان سیاسی و حتی مردم عادی شیلی، برای دورفمن و هموطنان او به رؤیایی محال شبیه بود، اما بازداشت ناگهانی و جنجالی ژنرال در سال ۱۹۹۸ در لندن گویی دریچه‌ای رو به امید و عدالت گشود. دورفمن در این کتاب، ضمن پیگیری روند بازداشت و محاکمه ژنرال پینوشه، از آثار کودتای ۱۹۷۳ بر شیلی و نسل‌های آینده این کشور سخن می‌گوید. همزیستی با کتاب در بحرانی‌ترین لحظات از بهترین راهکارهایی است که استرس را از من دور می‌کند و همواره نتیجه داده است. هنگام خواندن کتاب انسان برای مدتی از جهان جدا شده و وارد جهان نویسنده می‌شود و همسفر واژگان شده و سفری را دنبال می‌کند که خطری ندارد.

 محسن تورع 

آخرین کتابی که خواندم و هنوز در حال خواندن آن هستم (روزانه یکی دوصفحه بیشتر نمی‌خوانم) کتاب «پیگیر اخبار نباشید» نوشته رولف دوبلی و ترجمه عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز است که در مورد مضرات زیاد توجه کردن به اخبار در زندگی افراد می‌گوید. این کتاب توسط نشر «چشمه» در سال 1401 برای بار شانزدهم به چاپ رسید که در 142 صفحه با اندازه رقعی با قیمت 70 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان است.در مورد کتاب:دوبلی در کتاب «پیگیر اخبار نباشید!» در پی منع مخاطب از بازشناسی خبر درست از نادرست نیست؛ او به ‌شیوه‌ای کاملاً رادیکال از شما می‌خواهد اصلاً خبر نخوانید! اگر کتاب «اخبار» آلن دوباتن، متفکر، نویسنده و جستارنویس سوییسی- انگلیسی را خوانده باشید، مؤلف آنجا هم خبر از تشکیک خواندن خبر می‌دهد. با این حال، دوبلی در این کتاب یک‌سره خبرخوانی را زیر سؤال می‌برد و آن را مرضی می‌داند که باید هر چه سریع‌تر ترکش کرد. استدلال‌های دوبلی به‌شدت قابل تأمل هستند و پربیراه نیست وقتی می‌گوید شما با خواندن اخبار هیچ چیز مفیدی به زندگی خود اضافه نمی‌کنید،به‌خصوص با گسترش اینترنت و رواج سایت‌های خبری، هر بنگاه خبری در تلاش به دام انداختن مخاطبان است؛ دامی‌که این نوع بنگاه‌ها می‌چینند این است که به شما می‌گویند برای شما اخباری مهم در آستین دارند، درحالی‌که دوبلی اعتقاد دارد اگر حتی هیچ‌کدام‌شان را هم نخوانید یا نشنوید، هیچ چیزی از زندگی شما کم نمی‌شود. او در خواندن اخبار منفی، دلایلی روانپزشکی و پزشکی مطرح می‌کند که کاملاً اثبات‌شده است، اما حتی خواندن اخبار مثبت را هم در بهترین شکل، بیهوده می‌داند؛ کاری که کیفیت زندگی هیچ‌ کسی را بالاتر نبرده است. منتها عجیب اینجاست مترجمی ‌دست به ترجمه این کتاب برده است که همیشه غرق خبر است! عادل فردوسی‌پور در این رابطه می‌گوید: «اگر چون من به بیماری خوره خبری مبتلا شده باشید، خواندن این کتاب پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد! شاید در نگاه اول عجیب باشد آدمی ‌اهل رسانه، کتابی را ترجمه کند که توصیه‌اش را ساده و محکم در عنوان خود جای داده: پیگیر اخبار نباشید! همچنان برای خودم هم عجیب مانده!… گرچه در پایان ترجمه این کتاب متحول نشدم، دست‌کم انگیزه‌هایم در پیگیری خوره‌ مانند اخبار سست‌تر شد.»این کتاب را از نرم افزار فیدیبو به صورت صوتی با صدای عادل فردوسی پور دارم که شنیدنش هم خالی از لطف نیست با صدای گرم گزارشگر نوستالژیک فوتبال ایران و روزها بین جلسات صفحات قبلی را با صدای عادل فردوسی پور گوش می‌دهم. ذهن انسان یک بستر خام هست و هرآنچه که در ذهن بپرورانید آن به زندگی شما تبدیل می‌شود، این یک مانیفست زندگی است که از بزرگان دین مبین اسلام به ما رسیده است، پس ما هم با خواندن کتب مختلف ذهن خود را آماده می‌کنیم، ذهن مثل ماشین بدون وسائل اضافه می‌ماند که حرکت انجام می‌دهد، هرچه انسان مطالعه بیشتری داشته باشد، متعلقات این ماشین بیشتر می‌شود و انسان بیشتر احساس آرامش و آسایش پیدا می‌کند، در کل بر اساس نگاه نکن کی گفته، نگاه کن چی گفته، باید مطالعه انجام بشه تا ذهن آمادگی داشته باشه، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «خُذ الحکمَهَ حَیثُ کانَتْ وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال؛ حکمت را هر جایی است فرا بگیر و نگاه کن به آنچه گفته می‌شود نه به گوینده سخن.»

 دانیال طهماسبی 

رُمان برادران کارمازوف نویسنده داستایوفسکی. بعد از پایان دانشگاه با خود عهد بستم که روزانه نیم ساعت در روز کتاب بخواندم که تا همین چند سال اخیر هم موفق بودم اما طی سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات و گرفتاری‌ها دچار روزمرگی شده‌ام و این میزان سرانه مطالعه تقریباً به هفته‌ای یک تا دو ساعت رسیده است. معیار‌های زیادی برای خواندن کتاب وجود دارد، من کتاب می‌خوانم چون ثمره آن وسیع‌تر شدن فضای ذهنی و عمیق‌تر شدن لایه‌های فکری است، ما شاید کلمات و جملات کتاب‌ها را فراموش کنیم اما اثر این کلمات برای همیشه در ذهنمان خواهد ماند.

 فاطمه اسدزاده 

آخرین کتابی که من خواندم «کارتابل»، نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی ‌است که در این رُمان، به مسائل امنیتی کشور و شبکه‌های جاسوسی پرداخته می‌شود که با گرفتار کردن برخی شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده در چنبره حلقه‌های جاسوسی و استفاده از تجارب و سوابق و اعتماد آنان زمینه اتفاقات عجیب و خطرناکی را رقم می‌زند؛ و در ادامه به نقش نیروهای امنیتی ایران در شناسایی و خنثی سازی این شبکه‌ها می‌پردازد. مطالعه کتب مناسب، اطلاعات فرد را در موارد مختلف بالا برده و باعث می‌شود به مسائل عمیق‌تر از افراد عادی بیندیشد و درگیر احساسات آنی در موضوعات مختلف نشود. تأکید می‌کنم که مطالعه کتاب باعث بالا رفتن اطلاعات فرد می‌شود تا این روزها که درگیر شبکه‌های اجتماعی مجازی هم شده‌ایم، احساسی عمل نکرده و براساس آن اطلاعات، بتوانیم صحت و سقم اخبار و مطالب مجازی را درک کنیم ، اما وقت گذاشتن و خواندن مطالب فضای مجازی، به نظر من مطالعه نیست.

 عباس امیری

پیشرفت و تعالی فرهنگی جامعه در گرو پیشرفت و کارکرد به روز اهالی فرهنگ، هنر، رسانه است و پیشرفت این قشر در گرو مطالعه و قرائت در همه زمینه‌ها ولو به جرعه‌ای است.کتاب هم نیازمند رسانه برای معرفی به خوانندگان و مخاطب است. بنابر این کتاب و رسانه مکمل یکدیگرند و مکمل‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا نتیجه مطلوب باشد. آخرین کتابی که خواندم مربوط به روایت زندگی امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری با عنوان «تک آور مکران» بود که دیشب تمام شد.
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی