[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آیا می‌دانید طول کل رگ‌های یک انسان چقدر است؟، روزنامه شیراز نوین

طول تمام رگ‌های بدن انسان، عدد بزرگی را می‌سازد که شما را حیرت زده خواهد کرد. رگ‌های بدن ما به قدری طول و درازا دارد که می‌تواند چندبار دور کره زمین بچرخد.
به گزارش نمناک، رگ‌های انسان شاید کوچک به نظر برسند اما قسمت‌های زیادی از بدن را پوشش می‌دهند. کوچک‌ترین رگ‌های خونی فقط پنج میکرومتر هستند. برای این که فهم بهتری از این اندازه داشته باشید، تصور کنید که یک تار موی انسان تقریباً 17 میکرومتر است و بعد آن را با سایز رگ‌ها مقایسه کنید.
اگر همه رگ‌های خونی یک کودک معمولی را بردارید و آن‌ها را در یک خط قرار دهید، این خط می‌تواند تا 60000 مایل یا 96560 کیلومتر طول داشته باشد که این عدد برای یک فرد بالغ و جوان نزدیک به 100000 مایل یا 160934 کیلومتر است.
یعنی چنانچه در این بخش جذاب از گوناگون نمناک می‌خوانید این سیستم عظیم رگ‌های خونی - عروق، رگ‌ها و مویرگ‌ها - بیش از 60،000 مایل طول دارد. یعنی رگ‌های بدن انسان آن‌قدر طولانی است که می‌تواند بیش از دو بار به دور دنیا بگردد.
انواع رگ خونی در بدن انسان
سه نوع رگ خونی وجود دارد: سرخرگ، سیاهرگ، مویرگ. هرکدام از این‌ها نقش خاصی را در فرایند خون‌رسانی ایفا می‌کنند.
سرخرگ‌ها
خون حاوی اکسیژن را از قلب حمل می‌کنند. از قسمت بیرونی حالت سفتی دارند اما لایه داخلی‌شان نرم است که باعث می‌شود خون به راحتی جریان پیدا کند. سرخرگ‌ها همچنین لایه میانی ماهیچه‌ای و قوی دارند که به پمپاژ خون در کل بدن کمک می‌کنند. 
مویرگ‌ها
عامل اتصال سرخرگ‌ها به سیاهرگ‌ها هستند. سرخرگ‌ها خون حاوی اکسیژن را به سیاهرگ می‌رسانند و دقیقاً در همینجا تبادل اکسیژن و کربن دی اکسید اتفاق می‌افتد. سپس مویرگ‌ها خون باقی‌مانده را برای برگرداندن به ریه و قلب به سیاهرگ می‌رساند.
سیاهرگ‌ها
خون را به قلب برمی‌گردانند. آن‌ها شبیه به سرخرگ‌ها هستند اما به اندازه آن‌ها قوی و ضخیم نیستند. سیاهرگ‌ها برعکس سرخرگ‌ها دریچه‌هایی دارند که تضمین می‌کند جریان خون فقط در یک جهت باشد. (سرخرگ‌ها به دریچه نیاز ندارند زیرا فشار از قلب بسیار قوی است و خون فقط قادر است در یک جهت جریان داشته باشد.) دریچه‌ها همچنین بر خلاف جاذبه زمین به برگشت خون به قلب کمک می‌کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی