[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۲۶
  • دوره جدید

پیاده‌روی و کاهش ابتلا به فشار خون و دیابت، روزنامه شیراز نوین

محققان عنوان می‌کنند مهم‌ترین فایده پیاده‌روی حفظ سلامت قلب، کاهش ریسک ابتلا به فشارخون و دیابت نوع ۲ است.
فواید پیاده‌روی برای سلامت قلب اثبات شده است. بررسی مطالعات قبلی در مورد پیاده‌روی نشان می‌دهد رابطه مثبتی بین پیاده‌روی و سلامت قلبی-عروقی وجود دارد.
دانشمندان دانشگاه لیمریک در ایرلند به این نتیجه رسیدند که پیاده‌روی نقش اساسی و مهمی در پیشگیری اولیه و ثانویه بیماری قلبی-عروقی دارد.
همچنین محققان در مطالعه دیگری دریافتند فواید پیاده‌روی تند برای بهبود سلامت قلب به اندازه دویدن است. به گفته محققان، هم پیاده‌روی تند و هم دویدن، فاکتورهای پرخطر مرتبط با سلامت ضعیف قلب را کاهش می‌دهند. هر چقدر در هفته پیاده‌روی بیشتری داشته باشید، سلامت شما بیشتر بهبود می‌یابد.
پیاده‌روی و فشارخون
از دیگر فواید مهم پیاده‌روی، پیشگیری از ابتلا به فشارخون است. فشارخون بالا فاکتور پرخطر بیماری قلبی است و فعالیت فیزیکی، به کنترل آن کمک می‌کند. با این حال اگر چاق هستید یا تناسب اندام خوبی ندارید، شروع فعالیت‌های شدید جسمی می‌تواند برای سلامت‌تان مضر باشد، اما پیاده‌روی راه حل مناسبی برای شماست.
به گفته محققان کالج پزشکی ورزشی آمریکا، اثبات شده است پیاده‌روی فقط به میزان ۴۰دقیقه در روز، دارای پتانسیل کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالاست. از این رو، محققان توصیه می‌کنند دست‌کم ۵روز در هفته به مدت ۳۰دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط داشته باشید.
پیاده‌روی و دیابت
دلیل دیگر پیاده‌روی، فایده آن در کنترل دیابت است. بررسی چندین مطالعه نشان داده است هم دیابت نوع۱ و هم نوع۲ از فاکتورهای پرخطر مستقل بیماری قلبی-عروقی هستند؛ چراکه دیابت با افزایش سطح کلسترول منجر به سفت شدگی عروق خونی می‌شود.
به گفته محققان، پیاده‌روی حدود ۳۰دقیقه در روز، ریسک دیابت را هم در افراد دارای اضافه وزن و هم در افراد دارای وزن نرمال کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد ۱۵دقیقه پیاده‌روی سریع در حدود ۳۰دقیقه بعد از غذا، می‌تواند به کنترل سطح قندخون کمک کند. کنترل و پیشگیری از دیابت بی‌نهایت برای سلامت قلب مفید است.
پیاده‌روی و کاهش وزن
همه می‌دانند که وزن اضافی، فرد را در معرض ریسک بالای بیماری‌های قلبی-عروقی قرار می‌دهد؛ اما باید بدانید پیاده‌روی می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می‌توانند با پیاده‌روی ساده، به حفظ تناسب اندام خود کمک کرده و آماده انجام ورزش‌های شدیدتر شوند.
حداقل روزی ۳۰دقیقه پیاده‌روی، پیامدهای به مراتب بهتر از رژیم غذایی تنها دارد. همچنین، دانشمندان دانشکده ورزش لندن دریافته‌اند که پیاده‌روی سریع و منظم به مراتب مؤثرتر از رفتن به باشگاه ورزشی برای کاهش وزن است.
پیاده‌روی و گُرگرفتگی‌های شبانه
مطالعه محققان نشان می‌‌دهد زنان یائسه که بسیار در معرض گرگرفتگی‌های شبانه متناوب و شدید هستند، با ریسک بالاتر بیماری‌های قلبی روبرو هستند. همچنین، زنان بی‌تحرک در مقایسه با زنان فعال دارای علائم شدیدتر گُرگرفتگی هستند.
محققان همچنین دریافته‌اند ورزش می‌تواند به کاهش و تسکین گُرگرفتگی‌های ناشی از یائسگی و سایر علائم آن کمک کند. فعالیت‌هایی نظیر یوگا، پیاده‌روی و پیاده‌روی سریع برای تسکین این علائم سودمند هستند. تحقیقات نشان می‌دهد ۴۰دقیقه پیاده‌روی در حدود ۵روز در هفته، موجب کاهش شدت علائم یائسگی می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی