[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سومین حرم اهل بیت(ع) شهر دوستدار خانواده، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
گسترش باغ‌های مهربانو در سطح کلان‌شهر شیراز، احیای بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار، از میان برداشتن بوروکراسی‌های زائد در مدیریت شهری، در اولویت قرار دادن رسیدگی به شکایات مردمی، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی برای بانوان، توسعه فضای سبز و مهم‌تر از همه توانمندسازی بانوان از مهم‌ترین عناوینی بود که دکتر افسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 شیراز، شهر دوستدار خانواده
رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مدیریت شهری باید به سمتی پیش برود که شیراز، شهر دوستدار خانواده باشد و تمامی برنامه‌ریزی‌های شهری در حوزه‌های عمرانی، شهرسازی، فرهنگی و خدماتی انجام شده و جهت‌دهی موضوعات باید به سمت و سوی مباحثی باشد که شهر زیست سالم برای زندگی اسلامی‌ایرانی و خانواده‌ها را تدارک ببیند.
خواست‌خدایی تصریح کرد: شهرداری باید در مسیری باشد که در حوزه مدیریت شهری بتواند بهترین شرایط را برای خانواده فراهم کند. وی با اشاره به اینکه از سال گذشته برنامه‌ریزی برای حوزه خانواده و بانوان در شورای شهر در دستور کار قرار گرفت، گفت: یکی از اولین مصوبات اجرایی مدنظر در این حوزه ایجاد پارک‌ها و باغات موضوعی خانواده با عنوان باغ مهربانو بود و مقرر شد در سطح مناطق یازده‌گانه شهر شیراز این فضاها ایجاد شود تا دسترسی محلی بانوان و دختران به همراه کودکان به این فضا فراهم شود. 
خواست‌خدایی همچنین به پیشنهاد برخی از اعضای شورا مبنی ایجاد شهرک محلی بانوان اشاره کرد و افزود: در این خصوص مخالفتی نداشته‌ام، اما در محلات و مناطق مختلف دسترسی بانوان به این فضا به عنوان اولویت اول مطرح بود تا هزینه ای جهت استفاده از این فضا به خانواده تحمیل نشود. وی ادامه داد: اولین مجموعه باغ مهربانو در سطح منطقه شش ایجاد شد و با بهسازی و بازطراحی فضای قبلی یک فضای جدید با امکانات بیشتر افتتاح شد. به گفته خواست‌خدایی، در برخی از روزها بانوان تنها برای پیاده‌روی از این فضا استفاده می‌کنند، اما به صورت عمومی این فضا در اختیار شهروندان قرار نمی‌گیرد. 
این عضو شورا با بیان اینکه تمام امکانات سازمان فرهنگی چه فرهنگ‌سراها و چه مجموعه‌های ورزشی باید با برنامه‌ریزی درست در اختیار مردم جهت استفاده قرار بگیرد، گفت: متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است و اگر برای برون‌سپاری باغات خانواده سیاست‌گذاری اشتباه انجام شود، قطعاً بازخورد مثبتی نخواهند داشت؛ لذا باید علاوه بر راه‌اندازی این فضاها، سیاست جذب بانوان 
مد نظر باشد. 
 مهربانو برای درآمدزایی نیست
خواست‌خدایی افزود: همواره این موضوع مورد تأکید است که برای هیچ‌یک از باغات مهربانو موضوع دریافت ورودی مطرح نشود؛ چراکه برون‌سپاری به معنای درآمدزایی نیست و در باغات بانوان و فرهنگ‌سراها و مجموعه‌های ورزشی و سایر مجموعه‌های ذیل سازمان فرهنگی هیچ‌وقت نگاه درآمدی مدنظر نبوده و هدف ما استفاده مردم از این مکان‌هاست. خواست‌خدایی به اصلی‌ترین سیاست‌گذاری کمیته خانواده و بانوان شورای شهر شیراز در استفاده از این باغات اشاره کرد و افزود: ایجاد فضای بانشاط همراه با تعالی، آموزش، ورزش و اشتغال‌زایی، فضای مدنظر ما در ایجاد این باغات است.
این عضو شورای شهر در خصوص وضعیت سایر باغات مهربانو در هر منطقه گفت: باغ مهربانو منطقه یازده در حال تکمیل است و با توجه به اینکه مقرر بود در اسفندماه افتتاح شود، اما باتوجه به عدم تکمیل بودن فضای ورزشی این باغ، در روز شیراز افتتاح خواهد شد. 
خواست‌خدایی با ضرورت تشکیل یک چارت سازمانی برای حوزه بانوان و خانواده شهرداری شیراز تصریح کرد: نیاز است حوزه بانوان و خانواده ردیف مستقل داشته باشد و تا زمانی که تعریف از مدیرکل امور بانوان بدون چارت سازمانی باشد، نمی‌توان چیزی طلبید.
 تعالی جایگاه خانواده در شهر تاریخ و فرهنگ
به گفته خواست‌خدایی، جایگاه حوزه کمیته خانواده باید ارتقا یابد و بر اساس هدف‌گذاری مدیریت شکل بگیرد؛ چراکه با تعریف جایگاه بدون هدف‌گذاری کار ابتر است. او که مسئول کمیته رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر شیراز نیز است، گفت: عمده مشکل مردم اغلب بوروکراسی اداری حاکم در شهرداری است که روند طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی را به دنبال دارد. معرفی شیراز به عنوان شهر دوستدار خانواده، دیگر موضوع مورد اشاره خواست‌خدایی بود و وی ابراز کرد: شهر شیراز شهر دوستدار خانواده، طرحی است که به شکل ویژه با دیدگاه مدنظر و با توجه به ادعای ما به عنوان شهر سومین حرم اهل بیت(ع) و شهر تاریخی و فرهنگی مطرح است و باید بستر لازم برای خانواده‌دوستی ایجاد شود. 
رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای شهر شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک و اقدامات انجام نشده و معرفی این کلان‌شهر با یک نام دیگر، پاسخ داد: یک شهر تنها مختص به کودکان نیست و درون یک شهر زنان، مردان، سالمندان، جوانان و نوجوانان هم هستند و باید خانواده را به عنوان ملاک در نظر داشت. این عضو شورا اضافه کرد: در بودجه سال آتی معرفی و اجرای طرح شیراز به عنوان شهر دوستدار خانواده به شکل ویژه دیده شده و پیشنهاد دایر شدن دبیرخانه این طرح در معاونت شهرسازی شهرداری اعلام شده است.
وی افزود: ارائه آموزش‌های ایمنی و خدمات آتش نشانی به شکل رایگان به بانوان شهر شیراز در ۱۷۰ محله، برگزاری جشنواره و رویدادهای مختلف در حوزه‌های متفاوت به ویژه در حوزه هویت‌بخشی به دختران، اجرای طرح آموزشی خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی با عنوان طرح یاقوت، ایجاد سالن‌های ورزشی مختص بانوان در یازده منطقه شهری از جمله برنامه‌های این مجموعه در سال آینده 
خواهد بود.
 اشتغال‌زایی بانوان در مناطق محروم
رئیس کمیته خانواده و بانوان شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: ایجاد فضاهایی با هدف نشاط و شادابی، اشتغال‌زایی، ورزشی و آموزشی برای بانوان به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده است. خواست‌خدایی یادآور شد: شهرداری متولی اشتغال‌زایی برای بانوان نیست؛ بلکه بر اساس قانون حمایت از مشاغل خانگی، شهرداری مکلف به حمایت از این دسته مشاغل و زنان سرپرست خانوار است و از این ظرفیت استفاده شده تا از فعالان حوزه مشاغل خانگی، حمایت شود. او با بیان اینکه اولین کارگاه حمایت از مشاغل خانگی در منطقه کوشک میدان شیراز افتتاح شده و ١٠٠ بانوی سرپرست خانوار در آن مشغول به کار شدند، گفت: لایحه توانمندسازی بانوان توسط شورا در حال بررسی است و بر اساس آن، در نقاط پرتراکم شیراز غرفه‌های دائمی برای عرضه محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار، ایجاد می‌شود.
 رسیدگی به مشکلات در چنار راهدار
خواست‌خدایی در بخش پایانی سخنانش همچنین با اشاره به اینکه سامان‌دهی وضعیت رودخانه چنار راهدار در حوزه وظایف و فعالیت شهرداری نیست اما مطالبات مردمی وجود دارد، اهتمام مدیران استان را بر سامان‌دهی وضعیت این منطقه دانست و گفت: کارخانه‌های مستقر در مسیر رودخانه چنار راهدار اگر تصفیه‌خانه بر سر راه پساب تولیدی احداث نکنند، بر اساس دستور دادستانی باید از منطقه خارج شوند. او همچنین تأکید کرد با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر شیراز مسئولان مختلف استان در این منطقه حضور یافته و رفع مشکلات شهروندان به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی