[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۸
  • دوره جدید

معاون پارلمانی رئیس جمهور: پیش‌نیاز توسعه در شیراز‌، قطار شهری است، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- سمیرا مولودی
در دومین سفر رئیس‌جمهور به شیراز و به‌صورت ویدئوکنفرانس، سه کیلومتر دیگر از خط یک متروی شیراز، حدفاصل میدان نمازی تا چهارراه زند گشایش یافت. 
به گزارش خبرنگار شیراز نوین، معاون پارلمانی رئیس جمهور در آئین گشایش 3 کیلومتر از خط یک متروی شیراز‌، قطار شهری را پیش‌نیاز توسعه در شیراز خواند و گفت: مهمترین محور توسعه شیراز بحث گردشگری است. حسینعلی امیری با اشاره به سال‌های خدمت خود در شیراز اذعان داشت: به خاطر دارم در سال 78 شهر شیراز حتی یک زیرگذر نداشت. در حال حاضر در جهت حل معضل ترافیک‌، کارهای ارزشمندی در شیراز انجام شده است. 
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اساتید علم توسعه معتقدند توسعه بدون بستر و زیربنا حاصل نمی شود و ارتباطات و تسهیل در راه‌های ارتباطی‌، از مهمترین بسترهای توسعه است و پیش نیاز توسعه در شیراز‌، قطار شهری است. همچنین قطار شهری تنها بر روی ترافیک تاثیر نمی‌گذارد و آثار مثبت آن از فرهنگ تا اقتصاد قابل مشاهده است. 
معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین محور توسعه شیراز بحث گردشگری آن است‌، بیان داشت: استان فارس در دنیا به دلیل ظرفیت‌ها و جاذبه‌های موجود‌، کم نظیر و حتی بی نظیر است. 
امیری با بیان اینکه شیراز در خارج از کشور بسیار مشهورتر از داخل کشور است‌، گفت: جاذبه‌های فارس ثروت هایی است که باید خود مولد ثروت شود تا بتواند برای جوانان و شهروندان ایجاد شغل کند. 
او اذعان داشت: موضوع اشتغال تنها توسط دولت قابل حل نیست و نیاز به عزم جدی دارد. مردم می‌بایست پای کار آمده و از ظرفیت‌های خفته کشور استفاده کنند. این مهم بدون همدلی امکان‌پذیر نیست. هر کجا مسئولین و مردم در کنار یکدیگر قرار گرفتند‌، کارها به سرانجام رسیده است. 
شهردار شیراز به تلاش‌های شبانه‌روزی صادقانه کارگران و دست‌اندرکاران متروی شیراز اشاره کرد و گفت: امروز مترو بزرگ‌ترین سرمایه برای نسل آینده است و می‌ماند. 
علیرضا پاک‌فطرت ضمن تشکر از شورای شهر شیراز که فرصت خدمت‌گذاری را بدون سیاسی‌کاری بی‌فایده به شهرداری دادند، خاطرنشان کرد: متأسفانه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که برخی قصد دارند شوراها را سیاسی کرده و زیر سوال ببرند. 
او در ادامه افزود: امروز اگر بودجه شهرداری شیراز 3 هزار و 200 میلیارد تومان است و ازنظر کار عمرانی پس از تهران در جایگاه دوم قرار دارد، حاصل هماهنگی و همدلی اعضای شورا و شهرداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی است که بدون سیاسی‌کاری به دنبال خدمت کردن به مردم هستند. 
شهردار شیراز گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و نبود برنامه آمایش سرزمین، روستاها و شهرها در حال تخلیه هستند و در کلان شهر شیراز جمع می‌شوند. هزینه خرید هر اتوبوس 600میلیون تومان است؛ ولی متاسفانه طرح افزایش 20درصدی بلیت را تصویب نمی‌کنند. با تصویب این افزایش‌، اتوبوس‌ها هر چه سریع‌تر نو می‌شوند و حقوق و مزایای رانندگان نیز پرداخت می‌شود و مردم نیز با این افزایش مشکلی ندارند. 
پاک فطرت با بیان اینکه کمربند سبزی که برای کلان شهرها تصویب شده است از 10 سال قبل در شیراز آغاز شده بود‌، تصریح کرد: امروزه 4 هزار کیلومتر کمربند سبز در اطراف شیراز داریم و 13 هزار هکتار از ارتفاعات نیز در اختیار شهرداری است. او در ادامه یادآور شد: مردم در حفظ این پروژه‌ها کوشا باشند تا شهرداری هزینه‌هایش را کاهش داده و به کارهای زیربنایی برسد. از مسئولان دولت نیز انتظار داریم که در تصویب بودجه‌، شهرداری را در انتهای کار نگاه نکنند و با تخصیص به‌موقع بودجه، ما را در خدمت‌رسانی به‌موقع به مردم یاری کنند. آرزو می‌کنم همیشه 10درصد جمعیت شهر را توریست‌ها تشکیل دهند. شیراز با وجود جاذبه‌های گردشگری می‌تواند علاوه بر حل مشکلات خود‌، به استان‌های جنوبی نیز کمک کند. 
رئیس سازمان قطار شهری شیراز و حومه با بیان اینکه متروی شیراز پس از تهران و مشهد سومین متروی کلان‌شهرهای کشور است اظهار داشت: مترو شیراز در خطوطی که به بهره برداری رسیده است روزانه 15 ساعت و در 8 ایستگاه مشغول ارائه خدمات به شهروندان است. 
اسدالله حاجی زمانی با اشاره به حجم بالای ترافیک خاصه در ساعات پیک در مسیر چهارراه زند تا میدان نمازی‌، گفت: با گشایش این 3 کیلومتر‌، مسیر مذکور در 4 دقیقه طی می‌شود که کمک شایان توجهی در کاهش بار ترافیکی این مسیر دارد. 
او در ادامه افزود: پیش‌ازاین 11 کیلومتر از میدان احسان تا میدان نمازی مترو راه‌اندازی شده بود که با گشایش 3 کیلومتر دیگر که امروز صورت گرفت، طول مسیر به 14 کیلومتر رسید. همچنین ادامه مسیر از چهارراه زند تا میدان الله در صورت تأمین اعتبار لازم‌، تا 4 ماه دیگر قابل بهره‌برداری خواهد بود. 
رئیس سازمان قطار شهری شیراز و حومه تصریح کرد: عملیات احداث ایستگاه‌های خیابان انقلاب به صورت زیرزمینی انجام می‌شود تا محدودیتی در مسیر برای رفت و آمد شهروندان پیش نیاید. خط 2 متروی شیراز نیز از میان‌رود در حال حاضر به طول 15 کیلومتر و 13 ایستگاه‌، عملیات اجرایی آن آغازشده که بیش از 4 کیلومتر حفاری آن به پایان رسیده است. 
حاجی زمانی در طول مسیر به ارائه توضیحاتی در خصوص تست گرم قطار شهری پرداخت و گفت: این تست نشان دهنده آن است که ریل و تونل و همچنین برق کشی ایستگاه‌ها آماده است. 
او اعلام کرد: در سفر ریاست جمهوری به شیراز‌، خواستار گرفتن مجوز بورس شدیم که بتوانیم اوراق مشارکت را در بورس ارائه دهیم تا از طریق شرکت‌های تامین سرمایه اقدامات لازم را انجام دهیم. همچنین جهت تکمیل خط یک مترو به 80 واگن دیگر نیاز داریم که در حال حاضر 20 واگن در داخل کشور و 20 واگن دیگر در خارج کشور تولید می‌شوند که 20 واگن تولیدی خارج کشور حداکثر تا مرداد ماه سال جاری وارد کشور می‌شوند و 20 واگن تولیدی داخل در نیمه دوم سال آماده می‌شوند. 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خواستار حل معضل راه‌های دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) شد. 
غلام مهدی حقدل در بخش دیگری از سخنان خود رو به معاون پارلمانی رئیس جمهور خواستار اختصاص سهم جریمه‌های رانندگی‌، سهم مالیات بر ارزش افزوده و 50 درصد سود اوراق مشارکت به شهرداری‌ها شد و گفت: اگر امروز نظام شورایی در کشور حاکم نبود‌، دولت به تنهایی قادر به اداره شهرها نبود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی