[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مدیرکل ارشاد فارس: زمینه درآمدزایی برای هنرمندان موسیقی فراهم شود ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر ضرورت فراهم کردن استیج‌های کوچک برای اجرای گروه‌ها و زمینه‌سازی جهت درآمدزایی افراد فعال در عرصه موسیقی تأکید کرد و گفت: با زمینه‌سازی کسب درآمد توسط افراد فعال در عرصه موسیقی، فضای فعالیت در این رشته هنری جذاب‌تر خواهد شد.
حمیدرضا قانعی چهارشنبه هم‌زمان با سومین روز برپایی هفدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس در شیراز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر یکی از مهمترین جشنواره‌های فجر محسوب می‌شود که به مناسبت بزرگداشت چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: شیراز در زمستان ۱۴۰۱ میزبان جشنواره‌های تئاتر، شعر، فیلم و موسیقی فجر بود که خوشبختانه این جشنواره‌ها مورد استقبال هنرمندان و مردم قرار گرفت؛ در روزهای آتی نیز جشنواره مد و لباس فجر را در پیش داریم.
قانعی با بیان این که برگزاری جشنواره‌های فجر در استان فارس یکی از اتفاقات فرهنگی درجه یک در این استان محسوب می‌شود؛ گفت: جشنواره‌های فجر در ادوار مختلف تلفیقی از گروه‌های حرفه‌ای و اجراهای بومی و قومی مربوط به استان‌های مختلف بوده است؛ اما اجرای برخی گروه‌ها در تالار حافظ برای نخستین بار، یکی از اتفاقات خوبی است که در جشنواره امسال رقم خورده است؛ در جشنواره امسال همچنین شاهد اجرای گروه‌های حرفه‌ای هستیم که پیش از اجرا در تالار حافظ در تالار وحدت تهران و برج میلاد اجرا داشته‌اند.
وی عنوان کرد: در نظر گرفتن بخش غیررقابتی جشنواره فجر نیز اتفاق جذابی است که در کنار بخش رقابتی این جشنواره رقم خورده است؛ بدون شک این اتفاق خوب فرصتی فراهم کرده تا گروه‌های آموزشی و کارگاهی که در طول سال امکان اجرا در این مکان برای آن‌ها فراهم نشده بتوانند در این ایام در یک استیج حرفه‌ای حضور یابند و هنر خود را به نمایش بگذارند.
قانعی بیان داشت: امسال شرایطی را فراهم کرده‌ایم که مخاطبان بتوانند به صورت رایگان از این اجراها استفاده کنند چرا که معتقد هستیم حضور مخاطبان هم‌ موجب افزایش انگیزه در هنرمندان می‌شود و هم خود مخاطبان می‌توانند ساعاتی از موسیقی اصیل و درجه یک ایرانی لذت ببرند.
روح تازه به حوزه فرهنگ و هنر، رهاورد جشنواره‌های فجر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: مجموعه اتفاقاتی که به عنوان جشنواره‌های فجر در استان فارس و در سطح کشور رقم خورد توانست روح جدیدی را در فضای فرهنگ و هنر کشور ساری و جاری کند؛ امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد حضور فیلم‌سازان جوان با ایده‌های جذاب بودیم؛ فیلم‌سازانی که از کلیشه‌های تکراری فاصله گرفته بودند. همچنین ژانرهایی را دیدیم که سال‌ها فراموش شده بودند.
قانعی افزود: هر چند نام‌های آشنا در جشنواره‌های فجر امسال کمرنگ بود اما جوانانی در این جشنواره‌ها حضور داشتند که آینده درخشانی در پیش دارند.
وی گفت: بدون شک مجالی که برای هنرمندان در جشنواره موسیقی فراهم می‌شود آغازی بر ظهور و بروز گروه‌ها و اندیشه‌های جدید در عرصه موسیقی است و موجبات جذب جوانان در این عرصه را فراهم می‌کند.
قانعی در خصوص جایگاه موسیقی در استان فارس گفت: موسیقی استان از جایگاه مطلوبی بهره می‌برد و در طول این سال‌ها استعدادهای بی‌نظیری را به جامعه موسیقی کشور معرفی کرده است؛ در شهر شیراز از آموزشگاه‌های خوب موسیقی برخوردار هستیم؛ همچنین از یک هنرستان بهره می‌بریم که موسیقی در آن تدریس می‌شود و بستر رشد بسیاری از نوجوانان را برای درخشیدن در عرصه موسیقی فراهم می‌کند.
مکان‌های اجرای کوچک برای هنرمندان موسیقی ایجاد شود
وی بر ضرورت فراهم کردن مکان‌های اجرای (استیج) کوچک برای اجرای گروه‌ها و زمینه‌سازی جهت درآمدزایی افراد فعال در این عرصه تأکید کرد و گفت: با زمینه‌سازی برای کسب درآمد برای افراد فعال در عرصه موسیقی، فضای فعالیت در این رشته هنری جذاب‌تر خواهد شد و علاقه‌مندان بیشتری به این حوزه ورود خواهند کرد. قانعی با بیان این که در استان فارس و شهر شیراز از غنای محتوایی به شدت بالایی برخوردار هستیم، گفت: شیراز شهری است که از وجود حافظ و سعدی بهره می‌برد و این شاعران می‌توانند با اشعار خود و شعرهایی که در اختیار خوانندگان و گروه‌های موسیقی می‌گذارند زمینه‌ای را برای تجلی موسیقی اصیل ایرانی فراهم کنند؛ گروه‌های موسیقی باید بیش از پیش به این سمت حرکت کنند.
وی اضافه کرد: اشعار غنی حافظ و سعدی می‌تواند موجب شود که گروه‌های سنتی پا به عرصه بگذارند و این گروه‌ها بتوانند در عرصه ملی هم خوش بدرخشند.
اجراهای متفاوت در شب سوم جشنواره موسیقی فجر
قانعی با بیان این که در جشنواره موسیقی فجر شیراز شاهد ترکیبی از اجراهای استان‌های مختلف بودیم، گفت: هر سه گروه که در شب آخر (بعدازظهر و شامگاه چهارشنبه سوم اسفندماه 1401) اجرا دارند از گروه‌هایی هستند که در تالار وحدت تهران اجرا داشته‌اند و در اختتامیه جشنواره هم حضور دارند.
وی اضافه کرد: با توجه به این که در شب اول این جشنواره در شیراز یک گروه موسیقی قشقایی به هنرنمایی پرداخت با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم رو به رو شدیم؛ شب دوم اجرای متفاوت دف نوازان و واسونک شیرازی را داشتیم؛ اجرای موسیقی تلفیقی سنتی و پاپ توسط گروه یزد که از گروه‌های حرفه‌ای کشور است پایان بخش اجراهای شب دوم جشنواره بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: امیدواریم تلاش ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای برگزاری این رویدادها موجبات افزایش امید، شادی و نشاط را در جامعه فرهنگی هنری و میان مردم فراهم کرده باشد و این اتفاقات باعث شود فرهنگ‌وران و اهالی فرهنگ و هنر امید و انگیزه پیدا کنند تا در رویدادهای پیش رو خوش بدرخشند.
به گزارش ایرنا، هفدهمین جشنواره موسیقی فجر در شیراز با حضور هشت گروه از استان‌های آذربایجان‌شرقی، خوزستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و یزد هر شب در سه نوبت یک ساعته از ساعت ۱۸:۳۰، ۲۰:۳۰ و ۲۲ در تالار بزرگ حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برپا بود.
جشنواره موسیقی فجر استان فارس چهارشنبه در روز پایانی خود، میزبان سه گروه بود. گروه میسان از اهواز ساعت ۱۸:۳۰، گروه شبدیز از بوشهر ساعت ۲۰:۳۰ و گروه ایل احساس از کهگیلویه و بویراحمد ساعت ۲۲ اجرا کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی