[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۳
  • دوره جدید

جایگاه کیفی درس ادبیات فارسی درآموزش وپرورش، روزنامه شیراز نوین

بر اساس آخرین تئوری هایی که در زمینه تحولات اجتماعی و توسعه کشورها ارائه شده است، آموزش و پرورش زمینه ساز تحول در کشورها است. اگر توسعه را انسان محور و محصول تفکرات انسان‌ها بدانیم بهترین سنی که اندیشه و رفتار انسان‌ها سامان می‌یابد دوران کودکی است که پذیرش بچه‌ها فراوان است و هنوز اندیشه آن‌ها سخت و غیر قابل انعطاف نشده است؛ در نتیجه همه توجه در آموزش بچه‌ها امروز معطوف به دوران پیش دبستانی است. کاری که آموزش و پرورش در مورد تحول و گسترش زبان ادب فارسی می‌تواند انجام دهد استفاده از ظرفیت معلمان و مدارس و کلاس‌های درس برای تحقق این مهم است. زبان موجود در کتاب‌های فارسی زبان معیار و تجلی قوانین و مقررات نگارشی و ادبی ما در حوزه ادب فارسی است و در کتاب‌های درسی بیش از هر کتاب دیگری، اندیشیدن و درست نوشتن به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. اگر این کتاب‌ها دقیق و عمیق و با کارشناسی و رعایت درست اصول فنی طراحی و تالیف و توسط معلمان با شایستگی بالا تدریس شود قطعاً به پایداری زبان فارسی منجر خواهد شد.
خوشبختانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت جد بر لزوم توجه به زبان فارسی توجه شده است و یکی از اهداف سند تحول آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزش زبان و ادب فارسی است که به صراحت در این سند بیان شده است.
تألیف کتب درسی نیز مبتنی بر اصول ادبی و نگارشی مصوب فرهنگستان است که در این سند بیان شده است و کارشناسان ذی ربط با دقت مشغول فعالیت در این زمینه هستند. یک عنصر دیگر، بحث شکل گیری هویت و شخصیت کودکان بر اساس اصول و مبانی و ارزش‌های جامعه ایرانی و توجه به همه پیامدها و نمودهای فرهنگی خواهد بود که یکی از آن‌ها زبان و ادبیات فارسی است، اما اگر این هویت به سامان نباشد و خصوصاً جوان و نوجوان احساس وفاداری به ارزش‌های اسلامی خود را نکند قطعاً همه مظاهر تمدنی ما من جمله خط و زبان فارسی در ذهن و عمل آن‌ها زیر سؤال خواهد رفت. کار دیگری که باید آموزش و پرورش انجام دهد و در سند تحول آموزش و پروش خیلی خوب به آن پرداخته شده است بحث تقویت فرآیند هویت‌یابی کودکان و نوجوانان براساس شاخص‌های ایرانی و اسلامی است.خوشبختانه این تعامل وجود دارد گرچه در بعضی از موارد اندک است اما اصول و قواعدی که فرهنگستان زبان فارسی برای نگارش تصویب کرده است در تالیف کتب درسی مرجع است؛ مثل اینکه چه کلماتی به هم متصل و چه کلماتی از جدا باشند و ما بر اساس این آئین نامه و اصول کتاب‌ها را تغییر داده ایم. رفت و آمدهای خوبی با فرهنگستان داریم اما به نظر می‌رسد زمینه گسترش و توسعه بیشتر آن وجود دارد تا از ظرفیت کارشناسی این مراجع استفاده شود. ساعات آموزشی و حضور بچه در مدارس ساعت‌های محدودی است و دانش آموزان در ساعت‌های محدود باید حجم زیادی از آموزش‌ها و مهارت‌ها را فرا بگیرند و آن‌ها راتقویت کند به همین دلیل افزایش ساعت این درس‌ها شاید به راحتی امکان پذیر نباشد اما استفاده بهینه از آن ساعت‌ها بحثی است که باید به آن توجه شود تا محتوای عمیق در آن ساعات تولید و معلمان در آن راستا توانمند شوند و قطعاً هم می‌شود از آن ساعت‌ها استفاده بهینه‌تری کرد. 


• فاطمه طاهری؛کارشناس ادبیات فارسی و 
متصدی سایت مدرسه کارودانش الزهرا(س)دشت آزادگان،استان خوزستان

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی