[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با گل زیبا و کم زحمت ژربرا آشنا شوید، روزنامه شیراز نوین

3. برای افزایش گیاه می‌توان از قلمه‌های ژربرا استفاده نمود. گیاهان مناسب را 3 هفته آبیاری نمی‌کنند، سپس ریشه‌ها را هرس و در پیت و دمای 25 درجه رطوبت نسبی 80% می‌کارند. جوانه‌های رشد کرده را جدا می‌کنند و در بستر ریشه زایی ریشه‌دار می‌کنند تا برای انتقال آماده شود.
در 2-3 ماه از هر گیاه مادری می‌توان 40 تا 50 گیاه جدید به دست‌آورد. با استفاده از سیستم مه افشان، قلمه‌های ساقه جوان، راحت‌تر ریشه و شاخساره تولید می‌کنند. روش کشت بافت امروزه بهترین روش برای افزایش ژربرا است.
آب دادن
بهتر است که فقط صبح‌ها به این گیاه آب بدهید تا برگ‌های آن در طول روز دچار خشکی و کم آبی نشوند و همچنین از مشکلاتی مثل پژمرده شدن و عفونت‌های قارچی جلوگیری کنید.
آب دادن زیاد و عمیق، فقط باید یک بار در هفته انجام شود و هرگز اجازه ندهید که برگ‌ها غرق در آب باقی بمانند. برای زمان مناسب این کار کافی است که دست خود را درون خاک کنید و اگر گیاه روی لایه سطحی خود خشک بود، آب دادن عمیق را انجام دهید.
در فصل زمستان نیز از دادن آب زیاد به گیاه خودداری کنید.
نور
مکان‌هایی که نور کافی و جانبی دارند، بهترین قسمت برای قرار دادن این گیاهان می‌باشند. در فصل زمستان و پاییز بهتر است که این گیاه را به داخل خانه انتقال دهید اما آن را در جایی بگذارید که مطمئن باشید نور کافی به آن می‌رسد که کمبود نور برای ژربرا مخرب خواهد بود.
دما
دمای پیشنهادی برای این گیاه یک دمای معمولی در خانه است. دمای این گیاه نیز نباید بالای 70 درجه فارنهایت باشد. اگر دما و نور متناسب و متعادل را برای این گیاه فراهم کنید، می‌توانید یک ژربرای شاداب را در منزل خود داشته باشید.
کود گیاهی
برای ژربرا باید از کودهای گیاهی میکرو مغذی و غنی با کیفیت بالا استفاده کنید و بهتر است که از کود مایع به این گیاه دهید.
هرس کردن
زمانی که شکوفه‌های گیاه درمی‌آید، بعضی از قسمت‌های آن با گل‌های خراب و برگ‌های پوسیده رشد می‌کنند که بهتر است برای رشد قوی‌تر و بهتر گیاه، این قسمت‌ها را جدا کنید و دور بیندازید تا از گندیدن آن جلوگیری کنید.
عوض کردن گلدان
زمانی که گیاه شما بیش از حد شلوغ می‌شود، برای جلوگیری از مشکلات به وجود آمده و پوسیدگی باید گلدان آن را عوض کنید و از سایز بزرگ‌تر استفاده کنید و همچنین بهتر است که در فصل بهار و تابستان که گل‌های ژربرا افزایش پیدا می‌کنند، آن را در بیرون از خانه یا در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید و حتی‌الامکان بهتر است که در چنین فصل‌هایی، گلدان ژربرا را در روشن‌ترین قسمت خانه خود بگذارید.
زمانی که در قلمه زدن و عوض کردن گلدان ژربرا ماهر شدید، می‌توانید آن را به راحتی با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید و آن را به دوستانتان هدیه دهید.
شکستن ساقه قبل از برداشت
اگر گیاه در طول روز در دمای بالا و شرایط آفتابی قرار گیرد، ساقه گل در معرض تنش و پژمردگی قرار می‌گیرد. برای این که ساقه قبل از برداشت نشکند، بهتر است رطوبت خاک در زمان گرم بودن روز یا کاهش دمای هوا، حفظ شود و بهتر است آبیاری گیاه در اوایل صبح یا بعد از ظهر، انجام شود تا از نفوذ سریع آب به ساقه‌های پژمرده جلوگیری شود.
پژمردگی گل نابالغ
پژمردگی قبل از بلوغ گل، زمانی اتفاق می‌افتد که شاخه هنوز به گیاه متصل است و کربوهیدرات‌های لازم برای دستیابی به نمو سریع گل کم است. این اتفاق اغلب بعد از یک دوره از روزهای ابری با شدت پایین نور پس از یک روز آفتابی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این عارضه باید گیاهان مقاوم، غربالگری و کشت شود.
نگهداری پس از برداشت
برای ماندگاری گل ژربرا تیمار پس از برداشت بسیار مهم است. ساقه‌های ژربرا به تنش آبی حساس هستند. علت ترک خوردن ساقه گیاه، بسته شدن آوندها در پایین ساقه با باکتری‌ها و در نتیجه کاهش جذب آب از طریق ساقه می‌باشد. برای بهبود جذب آب، باید ساقه ژربرا را از محل حفره توخالی برش بزنید زیرا سلول‌های اپیدرمی اطراف حفره به صورت یک مسیر جایگزین برای جذب آب در کنار بافت آوند چوبی عمل می‌کنند.
آفات
می‌توانید با اسپری‌های حشره کش مخصوص گل و گیاه از شرّ حشرات موذی خلاص شوید. روغن چریش نیز در این مواقع کمک‌کننده خواهد بود.
بیماری‌ها
بیماری‌های قارچی نیز می‌تواند روی این گل‌ها تأثیر بگذارد و باعث آسیب به آن‌ها شود. بهتر است که برای جلوگیری از این مشکل کمی گل و گیاه را از هم فاصله دهید تا جریان هوا بین آن‌ها به خوبی رد و بدل شود.
برای دوام گل موارد زیر را در مرحله برداشت رعایت نمایید:
برداشت را زمانی انجام دهید که یکی از دو ردیف پرچم‌ها را مشاهده کنید.
به جای بریدن، گل را از گیاه بچینید زیرا بریدن ساقه، مغز گیاه را آلوده و باعث توقف (گندیدن) شاخساره‌های جدید می‌شود.
بعد از چیدن گل 2 تا 4 سانتی‌متر از انتهای ساقه را ببرید.
ساقه را به صورت اریب ببرید تا آوندهای چوبی له نشود.
ساقه‌ها را قبل از بسته بندی 6 تا 24 ساعت در آب قرار دهید.
ساقه‌ها باید کمتر از 40 سانتی‌متر و محکم و راست باشند و اندازه آن‌ها نباید کمتر از cm7 باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی