[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جرائم اولویت‌دار شناسایی شد ، روزنامه شیراز نوین

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: در راستای اجرای برنامه‌های حوزه پیشگیری از وقوع جرم در سند تحول قضایی، زمینه‌ها و عوامل اصلی ۱۰ عنوان اولویت‌دار جرائم، دعاوی، آسیب‌های اجتماعی و همچنین عوامل بروز دعاوی خانوادگی شناسایی شده و در بوته تحلیل علمی قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدکاظم موسوی روز شنبه اظهار کرد: نظارت و بررسی مستمر اجرای برنامه‌های عملیاتی در همه شهرستان‌ها دریافت و بازخورد و تأثیرات برنامه‌های اجرایی در قالب تحلیل‌های آماری و تغییرات وقوع جرائم و بروزآسیب‌های اجتماعی به شورای پیشگیری از وقوع جرم استان ارائه می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس توجه به پیشگیری فرهنگی و اجتماعی به عنوان یکی از برنامه‌های زیرساختی و تأثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرم را از جمله اولویت‌های مجموعه قضایی استان خواند و افزود: برگزاری ۱۹۰ کارگاه‌های مهارت ارتباطی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی ویژه زندانیان، معتادان و خانواده‌های آنان از جمله اقدامات مؤثر در این حوزه است.
وی بیان کرد: شناسایی جامعه هدف در راستای ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب کارگروه ویژه‌ای انجام می‌شود تا برنامه‌های کاربردی ویژه ای برای هر طیف از مخاطبان به صورت تخصصی تهیه و تدوین شود.
نماینده قوه قضائیه در استان فارس در خصوص اجرای برنامه‌های تخصصی در حوزه زنان و خانواده نیز به ارائه ۵۰۰ نفرساعت خدمات از طریق مراکز مشاوره از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های افزایش مهارت‌های ارتباطی ویژه زوجین متقاضیان طلاق، اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی در راستای حل اختلافات خانوادگی، توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌های خانواده از جمله اقدامات عملیاتی در این حوزه می‌باشد.
حجت الاسلام موسوی از اجرای پایلوت الگوی مواجهه صحیح با کودکان کار و خیابان خبر داد و در این خصوص گفت: طرح عملیاتی و نهایی تهیه و در حال اجراست و پیگیری‌های لازم در خصوص تخصیص شعب ویژه اطفال و نوجوانان انجام شده و همچنین آموزش‌های لازم به قضات و مدیران شعب اطفال و نوجوانان و روان‌شناسان ویژه دادگاه اطفال و نوجوانان و مدیران دفاتر حمایت ارائه شده است.
رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس در خصوص توجه معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی به تشکیل دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در استان فارس اشاره کرد و بیان داشت: موضوعات آسیب‌های در انتظار کودکان در معرض خطر از جمله کودکان بازمانده از تحصیل یا قربانیان کودک‌آزاری و کودکان فاقد شناسنامه به صورت تخصصی و کارشناسی شده مورد پیگیری قرار می‌گیرد. رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه به موضوع مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌های اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: هدایت، راهبری و سازمان‌دهی دیده‌بانان پیشگیری از طریق سامانه سجام و سازمان‌دهی و به‌کارگیری نهادهای مردمی در سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجیگری و صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین و فرایند رسیدگی و بازاجتماعی شدن زندانیان و محکومان از طریق سامانه جامع مشارکت از جمله اقدامات در حوزه مشارکت‌های مردمی و تقویت سرمایه‌های اجتماعی است.
مدیر ارشد قضایی استان فارس با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بنیادین در سند تحول قوه قضائیه، توجه به کاهش ورودی پرونده‌های قضایی است که بارها مورد تأکید ریاست قوه قضائیه قرار گرفته است، گفت: در زمینه کاهش ورودی پرونده به دادگستری استان فارس، ۵ راهکار اجرایی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود پیش بینی شده است که از جمله آنها تدابیری در بخش‌های «دعاوی کیفری»، «دعاوی حقوقی و خانواده»، «اقدامات ساختاری»، «اقدامات بین‌بخشی» و «پیشنهادات تقنینی» است.
رئیس شورای قضایی استان به تدوین برنامه‌های عملیاتی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی بر اساس شرایط اجتماعی، فرهنگی، و جغرافیایی حوزه‌های قضایی استان فارس خبر داد و گفت: این موضوع باعث خواهد شد هر حوزه قضایی برنامه اختصاصی بر مبنای موضوعات آسیب‌زای منطقه و بافت جمعیتی و فرهنگی اجرا نماید.
بر اساس این گزارش، اجرای ۵ راهکار کاهش وروردی پرونده، شناسایی عناوین اولویت‌دار جرائم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی و همچنین اجرای الگوی مواجهه با آسیب‌های اطفال و نوجوانان با تشکیل دفتر حمایت از جمله اقدامات برجسته دادگستری استان فارس در حوزه پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی، مدیریت زنان و خانواده و مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌های اجتماعی و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی در راستای اجرای سند تحول قضایی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی