[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اخطار به مصالح‌سازان ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد فارس، در راستای پیاده‌سازی قوانین استاندارد اجباری با توجه به نقش تأثیرگذار مصالح ساختمانی در کیفیت بنا‌ها و به منظور اطمینان از تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها از جمله بتن، خرپا، تیرچه، تیرآهن و میلگرد، بلوک سقفی، شن و ماسه، آجر  و... نظارت‌های جدی‌تری بر تولید و عرضه از سوی اداره کل استاندارد فارس به عمل خواهد آمد. 
محمدمهدی رزمجو مدیر کل استاندارد فارس افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه عمده مصالح ساختمانی مورد مصرف در ساخت و ساز‌ها مشمول استاندارد اجباری است، تولید و عرضه آنها  بدون پروانه کاربرد نشان استاندارد ممنوع می‌باشد.
وی بخش مهمی از ایمنی و استحکام ساخت و سازها را وابسته به کیفیت مصالح ساختمانی به کار رفته در ساختمان دانست و ادامه داد: کارشناسان اداره کل استاندارد فارس با نظارت‌های مستمر بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان، ضمن نمونه برداری از محصولات تولیدی و انجام آزمون، از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل می‌کنند. همچنین با اشاره بر نقش نظارتی استاندارد بر فرآورده‌ها و خدماتی که بر سلامتی و ایمنی مردم تأثیرگذار است، گفت: این اداره کل با نظارت بر مراکز تولید و عرضه مصالح ساختمانی استان، کنترل‌های لازم را به عمل می‌آورد و در صورت مشاهده محصولات غیراستاندارد یا مغایر با استاندارد، اقدامات حقوقی را تا حصول نتیجه به عمل می‌آورد. وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در مصرف مصالح ساختمانی، عدم آشنایی عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول با مشخصات  استاندارد و صرفاً توجه به قیمت پایین مصالح است.
رزمجو یکی از دغدغه‌های اصلی استاندارد را کیفیت بتن آماده استاندارد در ساخت و سازها برشمرد و اشاره کرد: برای حل این مشکل تمام واحدهای تولیدی بتن آماده استان شناسایی شده اند و آن دسته از واحد‌هایی که فاقد پروانه بوده اند، به آنها اخطار داده شده است که در صورت عدم اقدام به درخواست و اخذ پروانه استاندارد، ضمن پلمب خط تولید آنها به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.
رزمجو با تأکید بر اینکه کارفرمایان و مجریان مکلف به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هستند و مهندسان ناظر نقش کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد را دارند، اظهار داشت: استفاده از مصالح غیراستاندارد یا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
مدیرکل استاندارد فارس افزود: باید در بحث استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در بین مردم و سازندگان فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت پذیرد و به این نکته هم توجه کرد که مردم ممکن است به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت، از مصالح با کیفیت کمتر استفاده نمایند که این موضوع یکی از آفت‌ها و دلایل ضعف در کیفیت ساخت و ساز‌ها می‌باشد.
وی افزود: لیست مصالح ساختمانی استاندارد هرماهه به صورت مستمر به کلیه دستگاه‌های دخیل در امر ساخت و ساز ارسال می‌گردد و علاوه بر این، پیمانکاران و سازندگان و هم استانی‌های عزیز می‌توانند جهت بهره برداری با مراجعه به سایت اداره کل از آخرین لیست تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به‌روزشده، اطلاع حاصل نمایند.
مدیرکل استاندارد فارس با اشاره به اینکه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد باید بیش از پیش عملی گردد، از کلیه مهندسان ناظر خواست وفق ماده 8 تصویب نامه 79880 هیئت وزریران به هیچ وجه اجازه ندهند از مصالح بی‌کیفیت و غیراستاندارد استفاده شود.
رزمجو استفاد‌ه از مصالح با کیفیت و استاند‌ارد‌ و ارائه خد‌مات مهند‌سی مطلوب را به عنوان د‌و گزینه مهم و اثرگذار د‌ر کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد و گفت که د‌ر کنار هم قرار گرفتن این د‌و گزینه، موجب ایمنی و استحکام ساختمان‌ها می‌گردد.
رزمجو یادآور شد که از آنجایی که کشور ما، کشوری حادثه‌خیز بوده و بسیاری از مناطق ایران روی گسل قرار گرفته اند، زلزله یکی از حوادثی است که منجر به تلفات جانی بسیاری می‌گردد. اینجاست که نقش استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و مسئله استحکام ساختمان‌ها پررنگ‌تر می‌شود.
لذا ضمن اخطار نهایی به کلیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که فاقد پروانه و نشان استاندارد می‌باشند، مقتضی است با تأکید بر توقف تولید و عرضه محصولات فاقد پروانه، در اسرع وقت (حداکثر دو هفته) اقدام لازم جهت درخواست و اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد به عمل آید. بدیهی است در صورت عدم پیگیری، با توجه به حساسیت موضوع، اقدام قانونی لازم انجام می‌پذیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی