[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

به‌دنبال صادرات محصولات هسته‌ای هستیم، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه به دنبال صادرات محصولات و فناوری هسته‌ای به کشورهای دیگر هستیم، گفت: امکان صادرات محصولات هسته‌ای تولیدشده با توان متخصصان داخلی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور جاذبه حضور برای تمامی فعالان در حوزه هسته‌ای و دانشجویان دارد. وی افزود: اهداف و برنامه‌هایی در صنعت هسته‌ای پی‌ریزی شده و تنظیماتی در این حوزه شکل گرفته است و باید فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی همگرا باشد تا شاهد توسعه منابع در حوزه هسته‌ای و خلق فناوری در این حوزه باشیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی، در ادامه به دستاوردهای هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: پودر منعقدکننده خون که در جراحی‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک محصول تحریمی بوده است، امسال تولید و مورد استفاده قرار گرفته و گواهی سازمان غذا و دارو را دریافت کرده است و امکان صادرات این محصول هم اینک وجود دارد.
اسلامی عنوان کرد: در حوزه پلاسما، تصفیه شیرابه‌ها یک معضل بزرگ در کشور بود که با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه هم اکنون این آمادگی وجود دارد که از این محصول فناورانه رونمایی شود و بتوانیم در فضای اجرایی آن را راه اندازی کنیم.
وی افزود: ثروت بالا و فرصت تحقیقاتی و فعالیت‌های پژوهشی در کشور توسعه یافته است و هم اکنون شاهد صادرات رادیوداروها و صادرات تجهیزات هسته‌ای در کشور هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار امسال در سه نمایشگاه بین‌المللی در حوزه فناوری هسته‌ای شرکت کرده‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم محصولات فناورانه در حوزه هسته‌ای را علاوه بر تأمین نیاز داخل، بتوانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم. معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس گفت: یکی از اهدافی که در بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته‌ای می‌توان مشاهده کرد، بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای است که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.
جواد کریمی ثابت درباره بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته‌ای توضیح داد: در این دوره شاهد نشست و گردهمایی اساتید و دانشجویان صنعت هسته‌ای در ۱۰ محور تخصصی هستیم که در این گردهمایی آخرین دستاوردهای خود را در محورهای مختلف به اشتراک خواهند گذاشت؛ در این دوره بیش از ۳۵۰ مقاله برای کمیته‌های تخصصی ارسال شد که پس از بررسی‌های صورت‌گرفته، ۲۷۰ مقاله پذیرفته شد.
دبیر علمی بیست و نهمین دوره کنفرانس هسته ای ایران تصریح کرد: این کنفرانس یک روزه بوده و به صورت موازی در نشست‌های تخصصی در حال برگزاری است. رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این دوره از کنفرانس «هسته‌ای ایران»، خاطرنشان کرد: اشتراک گذاری تجربیات و آخرین دستاوردهایی که در مجموعه‌های هسته‌ای کار می‌شود از جمله اهدافی است که در این دوره از برگزاری کنفرانس دنبال می‌شود.
کریمی‌ثابت ادامه داد: از جمله اهداف دیگری که می‌توان از برگزاری این کنفرانس متصور بود، دنبال کردن بحث فناوری هسته‌ای در کشور و به شکل پایدار است. همچنین دیگر پیام و هدفی که در این کنفرانس می‌توان مشاهده کرد، به بحث سیاست جمهوری اسلامی در حوزه فناوری هسته‌ای برمی‌گردد که به «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه؛ سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» معتقد است.
رئیس انجمن هسته‌ای ایران درباره پیشرفت‌های ایران در این صنعت و همچنین دستاوردهایی که در حوزه هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به‌دست آمده است، گفت: مباحث مربوط به انجمن هسته‌ای ایران به حوزه دستاوردهای علمی برمی‌گردد و بحث غنی‌سازی را دیگر مجموعه‌ها در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌کنند. کریمی‌ثابت تأکید کرد: بیشترین مواردی که در این کنفرانس کاملاً مشهود است، به بحث کاربردهای فناوری هسته‌ای برمی‌گردد؛ در بحث استفاده از رادیوداروها، ایزوتوپ‌های پایدار که نشان‌دار شده‌اند، کاربرد پرتوها و دیگر موارد که مردم ما شاید با آن آشنا و مأنوس نباشند، به همین خاطر در این کنفرانس تمرکز روی کاربردهای فناوری هسته‌ای است.
بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای ایران در دانشگاه شهید بهشتی با محورهایی همچون فیزیک، تکنولوژی و ایمنی رآکتورهای هسته‌ای، آشکارسازی و دزیمتری هسته‌ای، چرخه سوخت و مواد هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و ذرات، کشاورزی هسته‌ای، ایمنی، امنیت، حفاظت و راهبردهای هسته‌ای، پرتوپزشکی و پزشکی هسته‌ای، پلاسما و گداخته هسته‌ای، مولد و کاربرد پرتوها و فناوری کوانتومی در حال برگزاری است.
مراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس ملی «هسته‌ای ایران» در تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از وقفه‌ای سه ساله که به شکل مجازی برگزار می‌شد، با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سیدمحمود رضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از معاونان سازمان انرژی اتمی و نیز مدیران عامل شرکت‌های تابعه، ‌اساتید رشته‌های مرتبط در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی