[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سؤال اینجاست: آیا بازار ارز و طلا همچنان صعودی باقی خواهد ماند؟، روزنامه شیراز نوین

التهاب بازار طلا و ارز اتفاق جدیدی نیست و تجربه نشان داده قیمت طلا و ارز در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته، به شکل معناداری کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، بازار ارز این روزها ملتهب است و همه توجه‌ها به نرخ‌هایی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. در هر جای شهر که باشید، افراد خبر از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها می‌دهند و به یکدیگر توصیه می‌کنند که برای حفظ ارزش سرمایه خود، آن را به دلار تبدیل کنند. اما لازم است افراد توجه داشته باشند که خرید در شرایط موجود منطقی است یا نه. نوساناتی که این روزها در بازار ارز شاهد آن هستیم، از سال ۱۳۹۷ شروع شد و قیمت دلار از حدود ۳۷۰۰ تومان به ۴۹۰۰ تومان رسید و این روند طی این سال‌ها همچنان ادامه داشت و در ابتدای ۱۴۰۱ قیمت‌ها به ۲۷هزار تومان و در پایان آبان ماه به ۳۵هزار و ۴۷۰ تومان رسید.
رشد قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال شتاب بیشتری گرفت و در آخرین تغییرات در بازار آزاد به کانال ۵۸هزار تومان رسیده است. در شرایطی که دلار در کانال ۵۸هزار تومان است و سکه از مرز ۳۵میلیون تومان عبور کرده، برخی همچنان مردم را تشویق به خرید سکه و ارز می‌کنند. اما سؤال اینجاست که آیا بازار ارز و طلا همچنان صعودی باقی خواهد ماند؟ تجربه نشان داده قیمت ارز و سرمایه در دوره‌هایی که رشد هیجانی داشته به شکل معناداری کاهش یافته است. نمونه آن سال ۹۹ است که قیمت دلار از ۳۲هزار تومان در مهرماه به ۲۲هزار تومان در دی ماه بازگشت.
علاوه بر تجربه تاریخ کاهش قیمت دلار طی هفته‌ها و روزهای گذشته مسئولان و دست اندرکاران از جمله مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی هفته گذشته تأکید کرد که فرایند تجاری کشور کاملاً شفاف است و وضعیت تجارت کشور بهبود یافته است و نرخ‌هایی که اعلام می‌شود کاملاً حباب است.
شیوا راوشی مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی با اشاره به رشد ۳۰درصدی تأمین نیازهای ارزی واردات نسبت به سال گذشته گفت: نمونه مشابه بازار ارز کنونی را در بازار سهام مرداد ۹۹ شاهد بودیم؛ بنابراین باید از رفتارهای هیجانی و واکنش به این وقایع پرهیز کرد تا متضرر نشویم.
تأکید بر پرهیز از رفتارهای هیجانی در بازار ارز مختص به مدیرکل تجارت خارجی بانک مرکزی نبود. امیر هامونی مدیر پروژه مرکز مبادلات ارز و طلای ایران نیز شنبه شب بر این امر اذعان داشت و گفت: منابع به حد کافی در اختیار داریم و نیازهای واقعی پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که برخی با نگاه سفته‌بازانه ورود کنند.
وی تأکید کرد: فعلاً بنا نیست به تقاضاهای سفته‌بازی پاسخ دهیم و اعتقادی هم به آن نداریم؛ زیرا معتقدیم در بازار واقعی و مالی که اشتغال‌زا باشد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
هامونی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران و متقاضیان ارز که تقاضای آنها رسمی و مولد نیست، احتیاط زیادی کنند و نوسانات این روزها را در نظر گیرند؛ زیرا احتمال نوسانات کاهشی و منفی شدن بازار بسیار زیاد است.
بر اساس این گزارش، برای کنترل بازار ارز مرکز مبادله ارزی که به تازگی کار خود را شروع کرده، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از روز شنبه (۶ اسفندماه) معاملات دلار و یورو در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مجدداً آغاز می‌شود و کارگزاران می‌توانند مازاد تقاضای مشتریان را از طریق خرید ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس قیمت بازار تأمین کنند.
همچنین فروش ارز با کارت ملی که پس از شروع به کار مرکز مبادله ارزی متوقف شده بود، با مجوز بانک مرکزی از روز شنبه (۶ اسفندماه) مجدداً با بخش‌نامه بانک مرکزی آزاد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی