[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۷
  • دوره جدید

سعید رضاامیر آبادی- حکومت بی‌اعتمادی در عصر مدرنیسم، روزنامه شیراز نوین

عبور از اعصار کشاورزی و فئودالیسم یک دستاورد شوم برای بشر به همراه داشته و آن ترویج بی اعتمادی است. بشر با گذشت زمان اعتماد خود را به محیط پیرامونش از دست داده و به تمامی مؤلفه‌های اطراف با نگاه بدبینانه‌ای که توأم با تشکیک است، می‌نگرد. چرا که روح و روان پاک بشری همواره جولانگاه استثمار زیاده خواهان و استعمارگران قرار گرفته و مورد بهره برداری‌های بی مزد و منت بوده است. در برهه‌ای برده داری با زور اسلحه اعمال می‌شد و در عصری دیگر خون مهاجرانی که به امید زندگی بهتر راهی جهان اول می‌شدند، در شیشه تجمیع می‌گردید. با ورود به عصر صنعت نیز در ماهیت ماجرا تغییر شگرفی به وجود نیامد و تنها رنگ و لعاب استعمار تغییر کرد. در این برهه نیز مدیوم‌های رسانه جمعی تلاش می‌کنند تا با حربه‌های تبلیغاتی، مخاطبان بی شمار خود را به سمت و سوی اهداف دلخواهشان سوق دهند و دستمزد اندکی را که ناچار به پرداخت آن هستند، دوباره به سیستم اقتصادی خود بازگردانند. برای نیل بدین هدف صاحبان قدرت از رسانه‌های جمعی در اقصی نقاط جهان بهره برداری ابزاری می‌کنند. آنها با تأسیس یا مصادره یک رسانه جذاب می‌کوشند تا مضامین مورد نظر خویش را در پرتو مؤلفه‌های خوش رنگ و لعاب به ذهن مخاطب تزریق نمایند. در ابتدای کار جبهه گیری چشم گیری در مقابل تبلیغات وجود نداشت و مجریان آن کار آسانی برای تحت تأثیر گذاشتن مخاطب پیش رو داشتند. اما با گذشت اعصار کلیت جامعه با اهداف سرمایه داری آشنا شد و در طیف‌های مختلف جامعه هوشیاری تحسین برانگیزی در مقابل تبلیغ مصرف گرایی شکل گرفت. اتاق فکر غربی در حالی که وجهه سرمایه داری خود را در خطر می‌دید، پایه تبلیغات غیرمستقیم و زیرپوستی را بنا نهاد و دوباره به جذب سرمایه اقشار زحمتکش جامعه روی آورد. این شگرد تبلیغاتی تا به امروز به حیات خود ادامه می‌دهد و هر روز با قامتی حرفه‌ای‌تر از گذشته به فعالیت می‌پردازد. در این بین معدود رسانه‌های مستقل و ارزش مدار هستند که در پی حمایت از حقوق مصرف کنندگان برآمده و نقش عمده‌ای در مطالبه گری ملت‌ها ایفا می‌کنند. این گونه مدیوم‌ها بزرگترین رسالت خویش را در بیداری عموم جامعه ارزیابی می‌کنند و به مخاطبان خویش نهیب می‌زنند که به سادگی دستاویز تبلیغاتی که مصرف گرایی را به عنوان شیوه ایدئال زندگی معرفی می‌کنند، قرار نگیرند. آنها بن مایه مطالبه گری را در بطن جامعه بیدار می‌کنند و از مخاطب خویش تقاضا می‌کنند تا به سادگی در یوغ مصرف گرایی قرار نگرفته و در قبال تبلیغات خوش آب و رنگ با خردمندی رفتار کنند. از سوی دیگر رسانه‌های حامی مصرف کننده و مستقل می‌کوشند تا از صاحبان صنعت بومی و گروهی که مشتری مداری را بر ازدیاد سود خود ترجیح می‌دهند، وامداری کنند و با معرفی محصولات آنان در پی حمایت از کارآفرینی، اشتغال، جلوگیری از خروج ارز از کشور و مضامین ارزشمندی از این دست برآیند. در یک نگاه کلان می‌توان از رسانه‌های حامی حقوق مصرف کننده به عنوان بازوی توانمند دولت یاد کرد که با نگاهی مستقل و در عین حال کارشناسانه، تجارب و اندیشه‌های برتر خویش را به مسئولان منعکس می‌کنند. قدردانی از چنین مدیوم‌هایی می‌تواند موجب تشویق آنان و برانگیختگی سایر رسانه‌های خنثی گردد و در پیاده سازی اندیشه رفیع «اقتصاد مقاومتی» که رهبر کبیر انقلاب همواره بر آن تأکید داشته‌اند، تأثیرگذار باشد. به یاد داشته باشیم که ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی و اعتمادسازی تنها با نقد منصفانه و عاری از جبهه گیری به وجود می‌آید و همه ارکان جامعه اعم از صاحبان صنعت، مسئولان دولتی و رسانه‌ها باید با همدلی و اخلاص در حمایت از حقوق مصرف کنندگان و پیاده سازی شایسته ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

amirabadi_shznvn@yahoo.com

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی