[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خط دو مترو وارد فاز ارائه خدمت شد، روزنامه شیراز نوین

شیراز مملو از یونیفرم‌پوش‌های سازمان قطار شهری است و ردی از خرسندی همراه با اضطراب در چهره‌های هر یک از آنان دیده می‌شود. نوارهای زرد هشدار از مقابل پله‌های منتهی به خط ۲ برداشته شده و همه در تلاش برای آماده‌سازی نهایی و آغاز اولین مسافرگیری قطار به سمت ایستگاه قهرمانان هستند. 
چهار پاگرد را باید طی کرد تا به عمق حدود ۴۰متری میدان امام حسین(ع) و محل مسافرگیری ایستگاه خط ۲ رسید؛ تنها آسانسور موجود، هنوز تست‌های نهایی را از سر می‌گذراند و پله‌های سنگی، تنها راه دسترسی است؛ ساعت ۹ صبح، پخش صدای سه بوق در فضای ایستگاه، از بسته شدن درهای واگن‌ها برای حرکت مترو حکایت دارد و قطار با ۶ مسافر عادی و بیش از ۲۰ پرسنل مترو، حرکت می‌کند. عمده مسافران، مسئولان و پرسنل‌ بخش‌های مختلف سازمان قطار شهری هستند که با هدف کسب اطمینان از «ایمنی» و «قابلیت اطمینان» خط جدید متروی شیراز، مسیر را طی می‌کنند. دومین ایستگاه، «امیرکبیر» است و اعلام رسیدن به آن، زنده و توسط یکی از پرسنل انجام می‌شود و خبری از اعلام سیستمی و رایانه‌ای نیست. چراغ‌های تعیین کننده موقعیت حرکت قطار و ایستگاه‌ها هنوز خاموش و خطوط آنتن تلفن‌های همراه، محو است! یکی دو مسافر می‌گویند: اطلاع‌رسانی رسانه‌های رسمی، آنان را از آغاز به کار فاز یک خط ۲ مترو مطلع کرده است و به غایت از این مژده در آستانه بهار ۱۴۰۲ خرسند هستند.
آنها خوشحال هستند و اعتقاد دارند که این مسیر، مسافران زیادی دارد و امیدوارند که به زودی همه ایستگاه‌ها تکمیل و مسافرگیری با فواصل کمتر و سرعت بیشتری انجام شود. اطلاعات آنان در خصوص شاخص‌های استاندارد و ایمنی مترو قابل توجه است؛ اطلاعاتی که در گفت‌وگوها رد و بدل می‌شود.
یکی از مسافران، ترافیک سنگین حدفاصل شهرک میانرود و میدان امام حسین(ع) را یادآوری کرده و می‌گوید: به نظر می‌رسد که با فعال شدن این خط از مترو، ترافیک هم کم شده و دسترسی مردم به مرکز شهر تسهیل شود. همه مسافران ضمن قدردان بودن از تلاش‌هایی که صرف اجرای این پروژه شده است، تأکید دارند که یکی از اصلی‌ترین خصوصیت‌های مترو، ایمنی و سرعت تردد است.
طی مسیر حدود ۱۲ کیلومتری بین میدان امام حسین(ع) تا ابتدای شهرک میانرود ظرف مدت نیم ساعت، یک ایدئال برای همه شهروندانی است که در این نقطه از شیراز سکونت دارند و هر روز بر شمار آنان اضافه می‌شود. بهره‌برداری از خط ۲ مترو، به‌حتم امکانی مناسب برای تسهیل دسترسی ساکنان شهرک‌ها و محله‌های محدوده‌ای نسبتاً وسیع از جنوب تا جنوب شرق شیراز، به مرکز این شهر است؛ امکانی که در راستای توزیع عادلانه خدمات اثرگذار خواهد بود. دقایقی بعد از رسیدن به ایستگاه قهرمانان، همان قطار، چند مسافر حاضر در این ایستگاه را سوار کرده و به سمت میدان امام حسین(ع) حرکت می‌کند؛ هنوز شمار مسافران به تعداد انگشتان یک دست هم نیست، اما خشنودی در چهره آنان هویدا و قدردان و شکرگزار بودن در کلامشان مشهود و ملموس است.
قطار بار دیگر ایستگاه امام حسین(ع) را به سمت مقصد ترک می‌کند و مکش ایجادشده به واسطه حرکت آن در تونل، توده‌ای از گرد و غبار را به دنبال دارد و صندلی‌های تازه تمیز شده را گردی نازک و خاکستری‌رنگ، می‌پوشاند.
به گزارش ایسنا، برابر اعلام قبلی سازمان قطار شهری شهرداری شیراز، مسافرگیری خط ۲ از صبح چهارشنبه ۱۰ اسفند رسماً آغاز شد. این مسیر فعلاً تنها چهار ساعت در روز فعال خواهد بود و تنها با یک قطار، مسافران را طی ساعات ۹ تا ۱۲ بین سه ایستگاه به بهره‌برداری رسیده قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین(ع) جابه جا می‌کند. به گفته کارشناسان فنی و مهندسی، برای این میزان ساعت خدمات دهی، بالغ بر ۶۰۰ نیروی انسانی اعم از متخصص، ماهر و ساده، در طول مسیر خط حداقل ۱۲ ساعت فعال هستند.
خط یک قطار شهری شیراز که از سال ۱۳۹۳ مسافرگیری را آغاز کرد، اکنون با ۷ قطار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهد و ۶ قطار نیز به شکل آماده به کار در دسترس است تا در صورت بروز مشکل احتمالی، در کمترین زمان جایگزینی انجام شود. براساس استانداردها، هر قطار پس از طی ساعت مشخص باید از مدار خدمت رسانی خارج شده و همه سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی و فیزیکی آن آورهال شود. فاز یک از خط ۲ مترو شیراز، روز ۱۹ بهمن با حضور وزیر کشور و مقام‌های محلی در حالی افتتاح شد که به دلیل ناهماهنگی، خبرنگاران نتوانستند در محل حاضر باشند.
به گزارش ایسنا، در این مرحله از پروژه خط دوم مترو شیراز، سه ایستگاه از ۸ ایستگاه پیش‌بینی شده قابل استفاده خواهد بود که مهم‌ترین آنها، ایستگاه میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه تبادلی بین خط یک و دو قطار شهری است.
ابتدای دهه ۸۰، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، بنیان گذاشته و تأسیس شد و یک سال بعد و در سال ۱۳۸۱، رسماً عملیات اجرایی برای احداث مترو (قطار شهری) در این کلان‌شهر از میدان الله استارت خورد؛ اما حدود ۱۲ سال پس از آن و در سال ۱۳۹۳، فاز اول خط یک به بهره‌برداری رسید.
عملیات ساخت خط دوم قطار شهری شیراز اواخر آذرماه سال ۱۳۹۲ در مسیری به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه آغاز شد؛ مسیری که از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز شروع شد و با عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین(ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم 
خواهد شد. در فاز اول این پروژه، تنها سه ایستگاه تقریباً تکمیل و مسیری حدوداً یازده کیلومتری تعیین شده است؛ البته ظرفیت حمل مسافر برای این خط ۱۶هزار نفر ساعت بوده که باید با استفاده از ۲۲ رام قطار ۵واگنه و سرفاصله ۳دقیقه‌ای برای اعزام قطارها عملیاتی شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی