[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جامعه متعالی با مشارکت محقق می‌ شود، روزنامه شیراز نوین

اشاره:
شیراز، شهر نام‌آوران و مشاهیر است. بزرگان ادبی شهرراز آوازه جهانی دارند و دانشمندان بسیاری از خاک گهربار ‌این سرزمین به عالی‌ترین مراجع جهانی دعوت شده‌اند. در کوچه پس‌کوچه‌های کاه‌گلی شیراز عشق و انسانیت موج می‌‌زند و جهانیان اهالی شهرراز را به صلح و نیکوکاری و اصالت می‌‌شناسند.
امروزه شهر شیراز داعیه‌دار قطب پزشکی ‌ایران و خاورمیانه است. ما ‌این لقب فاخر را مدیون مجاهدت‌های پزشکان و کادر درمانی هستیم که با وجود همه کاستی‌ها و بی‌مهری‌ها، برای درمان بیماران جانفشانی می‌‌کنند. 
ما ‌این لقب فاخر را مدیون نیکوکارانی هستیم که دستاوردهای تلاش خود را برای مردم مظلوم ‌ایران در طبق اخلاص گذاشته و برای گسترش زیرساخت‌های درمانی آستین همت بالا می‌‌زنند. 
ما ‌این لقب فاخر را مدیون تمامی ‌‌افرادی هستیم که می‌‌توانستند در بهترین جغرافیای دنیا بهترین و با کیفیت‌ترین سطح زندگی را برای خود و خانواده تدارک ببینند، اما در میهن عزیز خود ماندند و به هموطنان و همشهریان‌شان خدمت می‌‌کنند.
برای آن که به اصالت مردم شیراز پی ببریم، نگاهی به زیرساخت‌های حوزه درمان و سلامت داشته باشیم که به همت خیّران بنا شده‌اند. به راستی که کارنامه نیکوکاران در تاریخ شیراز بی‌نظیر است. شهر دیرینه ما به داشتن خیّران همیشه به خود می‌‌بالد. خوشبختانه انسان دوستی وجه مشترک همه نسل‌ها در شهر پرآوازه شیراز است و پس از مرحوم نمازی و خلیلی و پوستچی، ‌این رسم ارزشمند همچنان پابرجا مانده است.
در همین راستا گروه گزارش و تهیه اخبار معاونت فرهنگی بیمارستان قلب کوثر در یک ظهر زیبای زمستانی پای صحبت‌های گرم و دلنشین نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت امناء مؤسسه خیریه بنیاد قلب فارس نشسته است.
آقای محمدکاظم نصیری در سال 1323 خورشیدی در خانواده‌ای خوش نام و فرهنگ‌مدار به دنیا آمد و با تلاش و کوشش به یکی از موفق‌ترین افراد شهر که سابقه درخشانی در امور خیریه و عام المنفعه دارد، تبدیل شده است.
او دوستدار قرآن و شعر و ادبیات است و لحظه‌ای از یاد پروردگار متعال جدا نمی‌‌شود. مشروح ‌این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:
نایب رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه بنیاد قلب فارس می‌‌گوید: مهمترین هدفم از فعالیت‌های خیرخواهانه رضایت پروردگار متعال، شادی جامعه و کاهش مشکلات مردم است.
وی از والدینش به عنوان معلمانی بزرگ که درس انسانیت و سختکوشی را به خانواده آموخته‌اند،یاد کرده و می‌‌گوید: والدین ما تأکید زیادی بر کمک به نیازمندان داشتند و از دوران کودکی اقدامات نیکوکارانه و تلاش شبانه روزی آن‌ها را مشاهده می‌‌کردیم. ‌این امر سبب شد تا از آن‌ها الگوبرداری کرده و اهمیت فعالیت‌های خیرخواهانه از دوران کودکی در فکر و ذهن ما نهادینه شود.
عضو مجمع خیرین تأمین سلامت استان فارس برطرف کردن مشکلات مردم را سعادت بزرگی قلمداد کرده و می‌‌افزاید: سعادت فعالیت‌های خیرخواهانه نصیب هر کسی نمی‌‌شود و باید از‌این فرصت گرانبها به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.
آقای نصیری با تأکید بر ‌این نکته که هر پول و درآمدی شایستگی مشارکت در اقدامات خیرخواهانه را ندارد، اظهار داشت: در جامعه ما بسیاری از افراد موفق و مرفه هستند که در زندگی شخصی با مشکلاتی روبه‌رو بوده و علی‌رغم موفقیت اقتصادی، آرامش ندارند. به همه آن‌ها پیشنهاد می‌‌کنم تا در امور انسان دوستانه و خیرخواهانه قدم گذاشته و نتایج ارزنده آن را مشاهده کنند. 
او در ادامه گفت: بسیاری از افراد علاقه‌مند به امور نیکوکارانه هستند، اما زمینه فعالیت آن‌ها مهیا نمی‌‌شود، در حالی که می‌‌توان با یک جرقه کوچک آن‌ها را دعوت به مشارکت در امور انسان دوستانه کرد و جامعه را از مواهب آن بهره‌مند ساخت.
این بازرگان موفق تصریح کرد: آرامشی که پس از یک اقدام مثبت اجتماعی حاصل می‌‌شود با هیچ موفقیت اقتصادی قابل مقایسه نیست.
وی افزود: خشنودی پروردگار و رضایت بندگان تأثیر مستقیمی ‌‌در زندگی فرد نیکوکار دارد و بارها و بارها ثمرات اعمال خیرخواهانه را در زندگی خود و اطرافیانم مشاهده کرده‌ام. خداوند متعال در قرآن کریم بارها نسبت به پاداش اعمال نیکوکارانه اشاراتی داشته و احادیث فراوانی از ائمه اطهار(ع) نیز در‌این رابطه بیان شده است.
نایب رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه بنیاد قلب فارس با اشاره به برخی از فعالیت‌های عام المنفعه‌ای که سعادت حضور در آن‌ها را داشته، می‌‌گوید: به یاری پروردگار موفق شده‌ام با عضویت در مجمع خیّرین سلامت، کمک‌هایی به بیمارستان پیوند اعضا، بیمارستان مادر و کودک، بیمارستان اعصاب و روان، بیمارستان رسول اعظم(ص)، بیمارستان کوثر و شماری دیگر از مراکز درمانی داشته باشم. کمک به ‌این بیمارستان‌ها بیشتر از آن که زیرساخت‌های درمانی شیراز را گسترش دهد، موهبتی از جانب خداوند متعال بوده و نقش مثبتی در موفقیت ما داشته است.
آقای نصیری با بیان ‌این که رضایتمندی از اقدامات نیکوکارانه قابل قیاس با هیچ لذتی نیست، اظهار داشت: هر فردی در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌‌کند مسئولیتی بر عهده دارد. باید ‌این نکته را به یاد بسپاریم که جامعه متعالی در پرتو مشارکت همه اعضای آن به شکل‌های مختلف محقق می‌‌شود.
عضو هیئت امناء مؤسسه خیریه بنیاد قلب فارس در پاسخ به ‌این پرسش که وقتی در بیمارستان قلب کوثر قدم می‌‌زنید و شاهد درمان بیماران و به دنیا آمدن نوزادان هستید، چه حس و حالی دارید،‌ این گونه پاسخ می‌‌دهد: پیامبر اکرم(ص) می‌‌فرمایند: «بهترین کار خدمت به مردم و برداشتن باری از دوش جامعه است». به خود می‌‌بالیم که سعادت خدمت به جامعه نصیب ما شده و ان‌شاالله که ‌این توفیق ادامه یابد.
او در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری وقف‌نامه مرحوم نمازی گفت: امکانات و مال دنیوی هدیه پروردگار است و ما باید امانتدار خوبی باشیم و از مواهبی که در اختیار داریم در راستای بهبود زندگی مردم بهره‌برداری نماییم.
آقای نصیری در بخش دیگری از سخنانش با تشریح عوامل موفقیتش در زندگی شخصی و حوزه بازرگانی گفت: خداوند را شاکر هستیم که در خانواده‌ای سختکوش و دیندار پا به عرصه حیات گذاشتیم و با پیش گرفتن صداقت و درستی، ادامه مسیری را که پدرمان با رنج و دشواری‌های فراوان پایه گذاشته بود را پیمودیم.
این بازرگان موفق با ارائه پند و نصیحتی به صاحبان کسب و کار می‌‌گوید: افرادی که در حوزه اقتصادی و تولید فعالیت می‌‌کنند باید نسبت به پاسداشت تعهدات خود دقت ویژه‌ای داشته باشند. بزرگ‌ترین اعتبار هر فرد به خوشنامی ‌‌و آبروی او در جامعه باز می‌‌گردد. شاید برخی به دنبال موفقیت‌های اقتصادی با ریاکاری باشند، اما نتیجه عمل آن‌ها در نهایت چیزی جز شکست نخواهد بود.
او در بخش پایانی سخنانش از بیمارستان قلب کوثر به عنوان یک مرکز درمانی کلان با ظرفیت‌های بی‌نظیر در کشور یاد کرده و می‌‌گوید: امروزه بیمارستان قلب کوثر بهترین کادر درمان و تجهیزات پزشکی کشور را در اختیار دارد، اما برای تداوم خدمت‌رسانی مطلوب به جامعه نیازمند مساعدت نیکوکاران است. با بهره‌برداری از فاز دوم بیمارستان کوثر شاهد بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به بیماران هستیم و برای اجرای ‌این پروژه هم‌افزایی و مساعدت خیّران ضروری است.
حاج محمد کاظم نصیری حُسن ختام گفته‌هایش را با شعری از مولانا به پایان می‌‌رساند:
این همه گفتیم لیک ‌اندر بسیچ
بی‌عنایات خدا هیچیم هیچ
***
بی عنایات حق و خاصان حق
گر ملک باشد سیاهستش ورق
***
ای خدا ‌ای فضل تو حاجت روا
با تو یاد هیچ کس نبود روا
***
این قدر ارشاد تو بخشیده‌ای
تا بدین بس عیب ما پوشیده‌ای
***
قطرهٔ دانش که بخشیدی ز پیش
متصل گردان به دریاهای خویش
***
قطرهٔ علمست‌اندر جان من
وارهانش از هوا وز خاک تن

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی