[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۱۰ روش باورنکردنی حیوانات برای دوام‌آوردن در محیط‌های سخت ، روزنامه شیراز نوین

زندگی در محیط زیست با شرایط اقلیمی ‌مختلف می‌تواند برای حیوانات سخت باشد. برای زنده ماندن، حیوانات مجبور شده‌اند به روش‌های شگفت‌انگیزی روی آورند. در این خبر قصد داریم ۱۰ روش باورنکردنی برای زنده ماندن حیوانات در محیط‌های سخت را معرفی کنیم.
به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، نخستین حیوانی که قصد داریم روش آن برای تحمل شرایط سخت را به شما معرفی کنیم قورباغه جنگلی است.
قورباغه‌های جنگلی بدن خود را منجمد می‌کنند
برای زنده ماندن در زمستان، تا ۶۰ درصد از بدن قورباغه‌های جنگلی(wood frogs) آلاسکا به صورت جامد منجمد می‌شود. آن‌ها همچنین نفس خود را متوقف می‌کنند و قلب آن‌ها از تپش باز می‌ایستد. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در دمای ۸۰- درجه فارنهایت زنده بمانند اما در بهار آن‌ها از حالت جامد در می‌آیند. برای رسیدن به این حالت نیمه یخ زده، قورباغه‌ها غلظت بالایی از گلوکز(تا ۱۰ برابر مقدار طبیعی) را در اندام‌ها و بافت‌های خود ایجاد می‌کنند، در نتیجه املاح قند به عنوان محافظ سرما عمل می‌کند و از کوچک شدن یا مرگ سلول‌های آن‌ها جلوگیری می‌کند.
خرموش‌های کانگورویی بدون نوشیدن آب زنده می‌مانند
بدن خرموش‌های کانگورویی(Kangaroo rats) برای زنده ماندن در بیابان بدون خوردن جرعه‌ای آب، سازگار شده است. در عوض، این حیوانات تمام رطوبت مورد نیاز خود را از دانه‌هایی که می‌خورند دریافت می‌کنند. این موجودات همچنین شنوایی باورنکردنی دارند و می‌توانند تا ۹ فوت بپرند که این امر به آن‌ها کمک می‌کند از دست شکارچیان در امان بمانند.
ماهی‌های قطب جنوب پروتئین ضد یخ در خون خود دارند
یخ‌ماهی‌سانیان (Notothenioidei) نام یک زیرراسته از راسته سوف‌ماهی‌سانان است. در خون این ماهی‌ها یک گلیکوپروتئین ضدیخ وجود دارد که از به وجود آمدن هر نوع کریستال یخ در بدنشان جلوگیری می‌کند. بدن پنج خانواده از یخ‌ماهی‌سانیان پروتئین‌های ضد یخی برای زنده ماندن در اقیانوس منجمد جنوبی که قطب جنوب را احاطه کرده است، تولید می‌کنند. این پروتئین‌ها به کریستال‌های یخ در خون آن‌ها متصل می‌شوند و از یخ زدن ماهی جلوگیری می‌کنند. این سازگاری خارق‌العاده به توضیح این که چرا این ماهی‌ها ۹۰ درصد از زیست توده ماهی‌های آن منطقه را تشکیل می‌دهند کمک می‌کند.
گاوغوک آفریقایی برای زنده ماندن در فصل خشک مخاطی خاص ایجاد می‌کند
گاوغوک آفریقایی(African bullfrog) در ساوانای آفریقا جایی که بسیار گرم و خشک است، زندگی می‌کند. وقتی قورباغه بیرون از آب است، مخاط روی پوستش با حل کردن اکسیژن هوا به او کمک می‌کند تا نفس بکشد. برای جلوگیری از خشک شدن پوستش در آب و هوای گرم آفریقا، گاوغوک آفریقایی خود را شش تا هشت اینچ زیر زمین دفن می‌کند. سپس یک غشای مخاطی ایجاد می‌کند که به صورت پیله سخت می‌شود. گاوغوک آفریقایی می‌تواند تا هفت سال در حالی که منتظر باران است، در این پیله بماند. وقتی فصل باران می‌رسد، رطوبت باران کیسه مخاطی را نرم می‌کند، همین امر قورباغه را بیدار می‌کند. ظهور رطوبت شروع فصل بارانی که زمان زاد و ولد قورباغه‌ها است و آن‌ها در این زمان بیشترین فعالیت  را دارند نشان می‌دهد.
ادامه دارد ...

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی