[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیابان تولید می‌کنیم، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با بیان اینکه در ایران یک‌میلیون هکتار بیابان در سال ایجاد می‌شود، گفت: محدودیت اعتباری و منابع سالانه باعث شده هر سال بتوان ۳۰۰هزار هکتار آن را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: میزان تولید بیابان در کشور کمی بیش از ۳ برابر فعالیت‌های ما برای مقابله با بیابان‌زایی است و در این راستا برنامه ۳میلیون هکتاری بیابان را تهیه کردیم. معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه قرار است تا افق ۲۰۵۰ نقشه راهی برای ادامه کار در سازمان منابع طبیعی داشته باشیم، گفت: در این راه از ظرفیت دانشگاه‌ها، مؤسسه تحقیقات، پژوهشکده آب و خاک و همه صاحب نظران که دلسوز طبیعت هستند، استفاده خواهیم کرد. همچنین نظام‌نامه مردمی‌سازی منابع طبیعی نیز آماده شده و در سازمان در حال بررسی است که بر مبنای آن بتوانیم به افق ۲۰۵۰ برسیم.
وی تصریح کرد: در کشور ما از ۱۶۵میلیون هکتار عرصه‌ای که وجود دارد، ۱۲۵میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۳۳میلیون هکتار فرسایش بادی است. همچنین مطالعات ۳۹میلیون هکتار از این ۱۲۵میلیون هکتار از گذشته شروع شده و از این ۳۹میلیون هکتار روی حدوداً ۲۰میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است. ۱۹میلیون هکتار باقی مانده نیز در دستور کار است که به مدت ۳ سال در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا خواهد شد.
به گفته وی، ۹۰میلیون هکتار عرصه داریم که هیچ اقدام آبخیزداری روی آن انجام نشده و در حال حاضر معاونت آبخیزداری سازمان منابع طبیعی برنامه ۹۰میلیون هکتاری را آماده کرده است. نوبخت در ادامه گفت: مجلس ۳۰۰میلیون یورو پیرامون فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه برای سال آینده تصویب کرد که باید مراحل بعدی را بگذراند تا بتوانیم به اهداف بلند سازمان برسیم. رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۸۰میلیون مرتع داریم و معتقدیم که مراتع جزو مظلوم‌ترین پوشش‌های گیاهی هستند؛ زیرا اگر در عرصه‌های جنگل درختی قطع شود، همه افراد متوجه می‌شوند و اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ ولی چون مراتع پوشش علفی دارند، تبدیل شدن مراتع درجه یک به مراتع درجه دو و سه و بیابانی برای همه قابل‌توجه نیست. در این راستا توانستیم طرح ۵۰میلیون هکتاری را کلید بزنیم که امیدواریم به زودی اجرایی شود. نوبخت در ادامه به طرح کاشت یک‌میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: طرح کاشت یک‌میلیارد درخت فقط به این شکل نیست که در نقاط خاص باشد. این طرح یک سند پشتیبان دارد و بر اساس آن پیش می‌رود. وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشت درخت در کشورهای اطراف هم انجام می‌شود، گفت: پاکستان تا سال ۲۰۲۲ باید ۱۰میلیارد نهال بکارد. ترکیه تاکنون ۴.۵میلیارد نهاد کاشته است. عربستان ۵۰میلیارد نهال و افغانستان نیز یک‌میلیارد در دستور کار دارد. کشور ما نیز کاشت یک‌میلیارد درخت را برنامه‌ریزی کرده است. معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عرصه‌های جنگلی از نظر کیفیت سیر نزولی طی می‌کنند، گفت: جنگل‌های شمال از سال ۱۳۷۰، ۶۹ بیماری و آفت دارند. یک‌میلیون و ۴۹۰هزار هکتار جنگل‌های زاگرس نیز تحت تأثیر زوال و خشکیدگی بلوط هستند. به گفته وی، این نهال‌هایی که تولید می‌شود، در راستای احیا، غنی‌سازی و توسعه اراضی جنگلی است. قصد نداریم مراتع را به جنگل و جنگل‌ها را به مراتع تبدیل کنیم. علاوه بر این نهال‌هایی که تولید می‌شود بخشی از نیاز کشور به چوب را تأمین می‌کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: بخش قابل توجهی از درخت‌هایی که قرار است کاشته شود، باید به سمت زراعت چوب برود تا بتوانیم تأمین مواد اولیه کارخانجات چوب را داشته باشیم و از طرفی قاچاق چوب را نیز کاهش دهیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی