[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۱۰ روش باورنکردنی حیوانات برای دوام‌آوردن در محیط‌های سخت ، روزنامه شیراز نوین

۱۰ روش باورنکردنی حیوانات برای دوام‌آوردن در محیط‌های سخت 
بخش پایانی

سِپیداج با محیط اطراف خود ترکیب می‌شود
سِپیداج(Cuttlefish) توانایی شگفت انگیزی در تغییر رنگ و بافت خود دارد تا با محیط اطراف خود ترکیب شود. آن‌ها می‌توانند میزان جذب نور در محیط را تشخیص دهند و سپس آن را با رنگدانه‌های خود تقلید کنند. آن‌ها دارای ۳ لایه پوست(زرد، قرمز و قهوه‌ای) هستند که می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف کشید تا رنگ‌ها و الگوهای منحصر به فردی ایجاد کرد. پوست آن‌ها همچنین دارای پاپیلاهایی است که باعث می‌شود این ماهی‌ها مانند مرجان، سفت و سخت به نظر برسند. این ویژگی‌ها در کنار هم باعث می‌شوند تا آن‌ها از دست شکارچیان فرار کنند و همچنین به طعمه‌ها حمله کنند.  
کرم‌های لوله‌ای آب سمی را به غذا تبدیل می‌کنند
دانشمندان مدت‌ها فکر می‌کردند که حیات نمی‌تواند در چاه گرمابی در اعماق اقیانوس وجود داشته باشد. اما در سال ۱۹۷۷، آن‌ها کرم‌های لوله‌ای(tubeworms)غول پیکری را یافتند که در امتداد شکاف گالاپاگوس، ۸۰۰۰ فوت زیر سطح اقیانوس زندگی می‌کردند. چاه گرمابی یا مجرای گرمابی در حقیقت شکافی بر روی سطح زمین است که از لحاظ زمین‌شناسی، آب‌های اطراف خویش را گرم می‌کند. چاه‌های گرمابی اغلب در مناطقی که از لحاظ آتشفشانی فعال هستند مانند مناطقی که صفحات زمین‌ساختی در حال جدا شدن از هم هستند، بسترهای اقیانوسی و تفتگاه‌ها یافت می‌شوند. این کرم‌های لوله‌ای در تاریکی کامل زیستگاه خود احاطه شده‌اند و در آب پر از گاز سمی و اسید زندگی می‌کنند. آن‌ها معده، روده و چشم ندارند. در عوض، آن‌ها «کیسه‌های باکتری» با ساختارهای قلب مانند و اندام‌های تولید مثل هستند. باکتری‌های داخل کرم‌ها از سولفید هیدروژن سمی موجود در آب استفاده می‌کنند که می‌تواند بیشتر حیوانات را به‌عنوان منبع انرژی برای تولید کربوهیدرات‌ها از بین ببرد.
اوکاپی‌ها روی پاهای خود غدد بویایی دارند
زرافه گردن ‌کوتاه یا اُکاپی(Okapi)حیوانات عجیبی هستند که شبیه ترکیبی از زرافه و گورخر هستند. آن‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می‌کنند، جایی که هوا بسیار گرم است و شکارچیانی مانند پلنگ همیشه در کمین هستند. برای زنده ماندن، زرافه گردن‌کوتاه یا اُکاپی از سه ترفند سازگاری کلیدی استفاده می‌کند. اول، آن‌ها غدد بویایی روی پاهای خود دارند تا قلمرو خود را مشخص کنند. دوم، آن‌ها مکالمه‌های فروصوتی دارند که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد با کودکان خود بدون این که شکارچیان صدای آن‌ها را بشنوند، ارتباط برقرار کنند. در نهایت، آن‌ها دارای زبان‌های ۱۴ تا ۱۸ اینچی هستند که می‌توانند از آن برای شستن چشم و گوش خود استفاده کنند.
بادکُنَک‌ماهیان می‌توانند تا بیش از دو برابر اندازه اصلی خود باد کنند
بادکُنَک‌ماهیان که بادکنک ‌ماهیان چهاردندانی و فوگل‌ماهیان و ماهی پُفی(Tetraodontidae) نیز نامیده می‌شوند می‌توانند در صورت احساس خطر، شکم خود را با آب باد کنند و گاهی اوقات برای جلوگیری از حمله شکارچیان احتمالی، بافت‌های میخ مانندی از خود نشان می‌دهند. گاهی اوقات، آن‌ها فقط برای کشش عضلات خود پف می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تا بیش از دو برابر اندازه اصلی خود پف کنند. علاوه بر این، این ماهی نوروتوکسینی به نام تترودوتوکسین تولید می‌کند که مصرف آن باعث فلج و تشنج می‌شود. در برخی موارد، مصرف بادکنک‌ماهیان می‌تواند به مرگ منجر شود.
فیل‌ها از گوش‌های غول پیکر خود برای خنک شدن استفاده می‌کنند
گوش فیل مانند یک مکانیسم خنک کننده داخلی عمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند با تکان دادن گوش‌های غول پیکر خود خنک شوند. فیل‌ها با انجام حرکتی مانند تکان دادن گوش‌های خود، نسیمی ایجاد می‌کنند و همین امر جریان خون را در رگ‌های گوش تقویت کرده که به خنک شدن آن‌ها کمک می‌کند. گاهی اوقات آن‌ها از خرطوم خود برای پاشیدن قطرات آب و جریان‌های آب به پشت گوش‌ها استفاده می‌کنند تا آن اثر خنک‌کننده را تقویت کنند.
پلاتیپوس از نوک خود برای تشخیص میدان‌های الکتریکی تولید شده توسط طعمه استفاده می‌کند
یک نوک اردکی یا اُرنی‌ترنگ یا پلاتی‌پوس(platypus ) می‌تواند میدان‌های الکتریکی ظریفی را که توسط طعمه‌اش در حین شکار و یافتن غذای خود تولید می‌شود، تشخیص دهد. پلاتیپوس برای جست‌وجوی غذا در امتداد کف یک بدنه آبی مانند رودخانه یا نهر غواصی می‌کند. او به دنبال موجوداتی مانند سخت پوستان، کرم‌ها و لارو حشرات است که در اعماق آب زندگی می‌کنند. با استفاده از گیرنده‌های مکانیکی میله‌ای، پلاتیپوس می‌تواند تغییرات فشار، حرکت و سیگنال‌های الکتریکی را که توسط طعمه‌های کوچک باقی می‌ماند، دریافت کند. پلاتیپوس سر خود را از این طرف به سمت دیگر حرکت می‌دهد تا گیرنده‌های مکانیکی را فعال کند، گیرنده‌های مکانیکی نیز ساختاری شیمیایی هستند که امکان تشخیص محرک‌های مختلف مانند لمس، فشار، ارتعاش و صدا را فراهم می‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی