[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

«من کدا هستم»، قصه‌ دختری شنوا در خانواده‌ای ناشنوا، روزنامه شیراز نوین

مستند «من کدا هستم» به کارگردانی فرح زارع به مشکل فرزندان شنوای خانواده‌های ناشنوا می‌پردازد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی ‌مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرح زارع گفت: من درگیر ساخت فیلمی ‌درباره ناشنوایان بودم که با موضوعی تازه مواجه شدم. فرزندان شنوای خانواده‌هایی که والدین ناشنوا دارند، شرایطی دشوار و ویژه دارند. به دلیل کمبود امکانات اجتماعی برای کمک رسانی و تسهیل ارتباطات اجتماعی و زندگی این زوج‌ها فرزندانشان از کودکی وارد چالش‌هایی جدی می‌شوند.
او ادامه داد: خانواده‌های ناشنوا، مسائل ارتباطی و چالش‌های بسیاری در زندگی دارند. رفتن به اداره‌ها، دادگاه، مدارس و... برایشان تسهیل نشده است درحالی که در کشورهای دیگر آن‌ها مترجم مخصوص دارند. در ایران، کودکان شنوای این خانواده‌ها بار مسئولیت را بردوش می‌کشند و این باعث پیامدهایی برایشان می‌شود.
زارع گفت: از سال ۹۸ درگیر ساخت این پروژه بودم اما شیوع ویروس کرونا، روند تولید را به تأخیر انداخت. با انتخاب سوژه که دختری سی و چند ساله بود، همراه او که راوی فیلم است، به زندگی خانوادگی و اجتماعی‌اش ورود کردم و ناظری بر تلاش‌های او بودم.
این کارگردان افزود: «کدا» اصطلاحی است که به فرزندان شنوای خانواده‌های شنوا گفته می‌شود. دختری که فیلم روایت اوست، یک «کدا» ست. این دختران و پسران همواره این دغدغه را دارند که صدایشان به گوش جامعه برسد و درک شوند. 
امیدوارم این مستند، توجه جامعه و مسئولان را به این بچه‌ها بیشتر کند.
فرح زارع پیشتر مستندهای رسن، به من اشاره کن، کویر سبز و ماهیاک (برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش بین‌الملل دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت) و... را کارگردانی کرده است.
عوامل مستند «من کدا هستم» عبارتند از نویسنده، پژوهشگر و کارگردان: فرح زارع، تصویربردار: سیدمهدی موسوی، فرح زارع، صدابردار: مینا تقی‌زاده، اعظم مرادی، صداگذار: حامد حسین‌زاده، تدوین: مینا تقی‌زاده، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تهیه: علی کشاورز، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی