[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جاهایی که نباید از سرکه استفاده کرد ، روزنامه شیراز نوین

احتمالاً شما هم برای تمیز کردن برخی از لوازم خانگی خود از سرکه سفید مقطر استفاده می‌کنید؛ گاهی این روش‌های خانگی می‌تواند آسیب جدی به لوازم خانگی شما وارد کند. به گزارش نمناک، گاهی پاک کننده‌ها می‌توانند آسیب جدی به لوازم خانگی و سایر وسایل وارد کنند. اگر در گوگل نحوه تمیز کردن هر چیزی را سرچ کنید، احتمالاً استفاده از سرکه سفید مقطر توصیه می‌شود. سرکه سفید مقطر 5 درصد اسیدیته که با آب رقیق می‌شود، به عنوان یک محصول شگفت آور تمیز کننده غیر رسمی‌شناخته می‌شود که کاربرد آن از بین بردن باکتری‌ها و حل کردن رسوبات آب سخت است و مقداری از هزینه محصولات پاک کننده‌های برند را کاهش خواهد داد اما لازم نیست تمام این مبالغات را باور کنید.
سرکه سفید
سرکه سفید مقطر در رسوب زدایی از دستگاه قهوه ساز به خوبی عمل می‌کند زیرا اسید آن با مواد شیمیایی آلی موجود در لکه‌ها واکنش نشان داده و آن‌ها را از بین می‌برد اما همان طور که لکه‌های قهوه را از بین می‌برد تصور کنید همان کاررا با سایر سطوح خانه نیز انجام می‌دهد. در ادامه این بخش از رازهای خانه‌داری و سبک زندگی نمناک وسایلی معرفی شده‌اند که هرگز نباید برای تمیز کردن آن‌ها از سرکه استفاده کرد و باید ماده تمیز کننده دیگری را درنظر بگیرید.
هشدار مهم:
اگر تصمیم دارید از سرکه به عنوان مایع تمیز کننده استفاده کنید هرگز آن را با مایع سفید کننده دیگری مانند آمونیاک یا پراکسید هیدروژن مخلوط نکنید زیرا هر یک از این مخلوط‌ها باعث ایجاد گاز‌های سمی ‌خواهند شد.
چیزهایی که نباید با سرکه تمیز کرد 
اتوی لباس
استفاده از سرکه برای تمیز کردن محفظه داخلی اتو ممکن است باعث گرم شدن عنصر گرمایش و آسیب داخلی دستگاه شود. اکثر اتوهای بخار دارای یک پوشش محافظ در داخل محفظه هستند که اسید این لایه را از بین برده و در پی آن قطعات فلزی اتو را نیز از بین خواهد برد.
بهترین روش برای تمیزکردن اتو به مدلی که دارید بستگی داشته که در کتابچه راهنمای آن توصیه‌هایی ذکر شده است.
میز‌های پیشخوان
اگر می‌خواهید میزهای سنگی خود را زیبا جلوه دهید به دنبال سرکه نباشید زیرا اسید سرکه سنگ طبیعی مانند گرانیت، مرمر و آذرین را می‌خورد و همچنین باعث می‌شود سنگ درخشش خود را از دست داده و حفره‌هایی در آن ایجاد کند.
در عوض توصیه می‌شود که میز‌ها را با اسفنج یا حوله ظروف آغشته به مواد شوینده ملایم پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت نیز فقط از پد اسکراب پلاستیکی استفاده کنید.
ماشین ظرفشویی
شاید شنیده باشید که سرکه به از بین بردن رسوب آب سخت و بوهای ماندگار ماشین ظرفشویی کمک می‌کند. حتی برخی از افراد از سرکه به عنوان کمک شست‌وشو استفاده می‌کنند.
طبق آزمایشی که در این باره انجام شد، سرکه کمکی به از بین بردن رسوب ماشین ظرفشویی نکرده است ! بنابراین بهتر است از پاک کننده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
سرکه نه تنها در از بین بردن رسوب آب بی‌تأثیر است بلکه تولید‌کنندگان ماشین ظرفشویی هشدار می‌دهند که اسید استیک می‌تواند قطعات لاستیکی آن را از بین ببرد.
صفحات الکترونیکی
سرکه در تمیز کردن لکه‌های صفحات الکترونیکی عالی است اما هرگز از آن در صفحه الکترونیکی چون رایانه، تلفن همراه، تبلت یا تلویزیون استفاده نکنید زیرا ممکن است که به لایه ضد انعکاس صفحه آسیب برساند و حتی قدرت لمس را در این صفحات کاهش دهد. به جای آن از اسفنجی نرم یا پارچه‌ای نم‌دار استفاده کنید. برای لکه‌های سرسخت نیز از محلول صابون که با آب رقیق شده است استفاده کنید اما توجه کنید این محلول را مستقیم روی صفحات الکترونیکی نکشید و روی یک پارچه بریزید.
کفپوش
بسیاری از تولید کنندگان کفپوش‌ها در مورد استفاده سرکه برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی هشدار می‌دهند. سرکه‌ای که رقیق شده باشد می‌تواند لایه محافظتی چوب را از بین ببرد (این مورد در مبلمان چوبی نیز صدق می‌کند). برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی از محلول‌های مخصوص استفاده کنید.
چاقو‌ها
سرکه را باید از فلزات دور کرد، خصوصاً ابزارهایی که دارای لبه‌هایی تیز هستند مانند چاقوهای آشپزخانه. از دیگر فلزات رایج در آشپزخانه که باید از سرکه دور نگه دارید آلومینیوم و مس است. بهترین گزینه برای تمیز کردن فلزات و موارد ذکر شده، مایع ظرفشویی و آب گرم است.
لوازم کوچک
سطوح پلاستیکی و شیشه‌ای موجود در اکثر وسایل کوچک آشپزخانه مانند مخلوط کن‌ها، دستگاه‌های قهوه ساز و توسترها به راحتی با سرکه تمیز نمی‌شوند بلکه این قطعات پلاستیکی و فلزی توسط سرکه خورده می‌شوند. انواع مختلفی از فولاد ضدزنگ وجود دارند اما معمولاً برای وسایل کوچک لوازم کم کیفیتی استفاده می‌شود که مقاومت کم تری در برابر زنگ زدگی دارند که توسط اسید تحریک می‌شوند. برای تمیزکردن این وسایل از صابون ظرفشویی رقیق شده با آب استفاده کنید.
ماشین لباسشویی
گاهی اوقات از سرکه به عنوان نرم کننده پارچه یا برای از بین بردن لکه‌ها و بو در لباسشویی استفاده می‌شود اما بدانید که سرکه همانند ماشین ظرفشویی می‌تواند به قطعات لاستیکی و شلنگ ماشین لباسشویی آسیب برساند تا جایی که باعث نشت شود زیرا به واشر‌های مخصوص بارگیری آسیب می‌رساند.
چه زمان باید از سرکه استفاده کرد چه زمان نباید از سرکه استفاده کرد
آیا سرکه به عنوان داروی خانگی بی‌خطر است؟
 نمناک توصیه می‌کند که هرگز از سرکه برای درمان، بدون مشورت پزشک استفاده نکنید.
 سرکه ممکن است در نسخه دارویی یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل ایجاد کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی