[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

گردشگری از حرم تا پرسپولیس، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره: 
استان پهناور فارس قطب گردشگری ایران اسلامی است؛ سرزمینی چهارفصل، سرشار از ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی، دارای مشاهیری با اعتبار جهانی، پتانسیل‌های پزشکی و درمانی، مردمانی صلح‌دوست و فرهنگ‌مدار و مهم‌تر از همه بقاع متبرکه پرشمار با محوریت حرم مطهر شاهچراغ(ع) جایگاه استان فارس را در عرصه گردشگری بی‌همتا کرده است.
نوروز 1402 استان پهناور فارس و کلان‌شهر شیراز میزبان خیل انبوهی از هموطنان بود که برای زیارت و سیاحت به وادی دیرینه آمدند و ارمغان حضور آنها رونق اقتصادی و نشاط بهاری بود.
 استقبال گسترده از ظرفیت‌های گردشگری فارس
در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در پاسخ به خبرنگار شیرازنوین، از استقبال گسترده هموطنان از ظرفیت‌های گردشگری فارس خبر داد. سید مؤید محسن‌نژاد از بازدید بیش از یک‌میلیون و 360هزار نفر از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس خبر داد و افزود: مرقد مطهر شاهچراغ(ع) بیشترین حجم زائران را به خود اختصاص داد. سید مؤید محسن‌نژاد با بیان اینکه این آمار مربوط به ۲۵ اسفند تا 10فروردین‌ماه است، اظهار داشت: پس از حرم مطهر شاهچراغ(ع)، بیشترین بازدیدهای نوروزی به ترتیب به آرامگاه حافظ، مجموعه جهانی تخت جمشید، آرامگاه سعدی شیرازی، ارگ کریم‌خان زند و مجموعه جهانی پاسارگاد اختصاص داشته است.
 میزبانی فارس از 3میلیون و 500هزار مسافر
در همین زمینه مدیرکل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: شمار میهمانان نوروزی در این استان به بیش از 3میلیون و ۵۰۰هزار نفر رسید. سید مجتبی علوی اردکانی با اشاره به این موضوع که مسافرت‌های نوروزی با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان زودتر از سنوات پیشین آغاز شد، اظهار داشت: از 16 اسفندماه تا 11 فروردین بیش از 3میلیون و 400هزار نفر از هموطنان استان فارس را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند که از این تعداد بیش از 2میلیون نفر در شهر شیراز اقامت داشتند.
 ناتوانی خطوط هوایی برای پاسخ‌گویی به مسافران
این استقبال همه جانبه در حالی است که متأسفانه ظرفیت حمل و نقل هوایی کشور توان پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه را نداشته و بسیاری از مردم نمی‌توانند از طریق هواپیما اقدام به سفر کنند. با این حال مدیرکل فرودگاه‌های فارس از افزایش ۶درصدی مسافران طی تعطیلات نوروزی خبر داد. 
فخرالدین کشاورز با ارائه این آمار گفت: از فرودگاه شهید دستغیب شیراز برای ۲۲ نقطه کشور پرواز وجود دارد و بیشترین میزان ورودی و خروجی‌ مسافر مربوط به تهران، مشهد و کیش بوده است.
او با تشریح برنامه‌های پیشواز از مسافران نوروزی گفت: پخش موسیقی زنده، اجرای مراسم سال تحویل، اجرای کلیپ و نمایش، اهدای هدیه به کودکان، برگزاری ایستگاه پذیرایی افطار و... از جمله برنامه‌های ویژه نوروز ۱۴۰۲ بوده است. وی با تأکید بر این موضوع که از برنامه‌های کلیشه‌ای اجتناب کرده و نوآوری و خلاقیت در استقبال از گردشگران نوروزی در دستور کار بوده، اظهار داشت: تقویت جاذبه‌های بصری و تابلوهای راهنما، برگزاری کلاس آموزشی برای متصدیان جهت پاسخ‌گویی کامل و راهنمایی و میزبانی بهتر از گردشگران نوروزی از دیگر برنامه‌های نوروز بود. مدیرکل فرودگاه استان فارس در پایان از برقراری ۱۲۰ پرواز فوق العاده نوروزی در ۱۲ مسیر هوایی از فرودگاه بین المللی شیراز خبر داد.
 تنفس هتل‌های فارس پس از دوران رکود
در حالی که پرونده هتل آسمان به عنوان یکی از ظرفیت‌های ارزنده گردشگری فارس همچنان مفتوح است، رئیس جامعه هتلداران فارس با بیان اینکه در هفته اول نوروز بیش از ۹۵ درصد ظرفیت هتل‌های فارس اشغال بود، از میانگین ۷۵درصدی تکمیل ظرفیت این اماکن اقامتی در کل تعطیلات نوروزی خبر داد.
حسن سیادتان بیان کرد: از یکم تا پنجم فروردین‌ماه امسال سطح اشغال هتل‌های فارس به بیش از ٩٥ درصد و از ششم فروردین به بعد، به ٦٠ درصد رسید. او در ادامه افزود: ۲۴هزار و ۵۰۰ تخت هتل، هتل آپارتمان، متل و واحد اقامتی، مهمان‌پذیر و... در استان داریم که ظرفیت آنها در ایام تعطیلات تقریباًَ تکمیل شد. رئیس جامعه هتلداران فارس خاطرنشان کرد: برای اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه نیز رزروها در حال انجام است و امید است که تکمیل ظرفیت به نحو مطلوبی برسد. سیادتان تصریح کرد: یکی از گلایه اکثر میهمانان نوروزی وجود خانه‌های مبله با قیمت‌های گزاف بود که متأسفانه به این موضوع رسیدگی نشده است و برخی افراد شخصاً با قیمت‌های گزافی اقدام به این کار کردند که وجهه خوبی برای استان ندارد و اینگونه به اذهان متبادر می‌شود که شیراز شهری گران است. او همچنین با بیان اینکه تعرفه‌های واحدهای اقامتی را وزارت گردشگری تعیین و با هماهنگی جامعه هتلداران استان‌ها، قیمت مصوب به هتل‌ها ابلاغ می‌شود، از اداره کل میراث فرهنگی فارس، معاون استاندار و شهرداری در این ایام تقدیر کرد و گفت: تعامل و همدلی موجب رکورد حضور مسافران و گردشگران نوروری در 
فارس شد.
 تداوم محرومیت فارس و ایران از گردشگران خارجی
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که استان پهناور فارس و کشور بزرگ ایران اسلامی سهم بسیار اندکی از گردشگران جهانی دارد و ما در حالی از این قابلیت ارزنده محروم مانده ایم که همسایگان حاشیه خلیج فارس به انحای مختلف گردشگران ایران را جذب خود می‌کنند؛ در حالی که آنها از فرازهای تاریخی و تمدنی در مقایسه با ایران محروم بوده و با توسل به ماکت‌های پوشالی و اتخاذ سیاست‌های باز در این حوزه جولان می‌دهند. بنابراین یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دولت باید در حوزه جذب گردشگران خارجی استوار شود. در پرتو گردشگران بین المللی می‌توان به سود سرشار اقتصادی دست یافت و مهم‌تر از آن توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان را در عرصه جنگ نرم نقش بر آب کرد؛ چراکه دشمنان ملت ایران تصویری سیاه و دروغین از جامعه به نمایش گذاشته‌اند و این در حالی است که نشانه‌های صلح‌دوستی در پیشینه جامعه ما مشهود بوده و امنیت کامل برای گردشگران خارجی و 
هموطنان حکم‌فرماست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی