[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آبادانی صرفاً امکانات عمرانی نیست، روزنامه شیراز نوین

 نماینده ولی فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز با اشاره به اینکه شیراز بین شهرهای جهان اسمی از آبادی داشته و هر گردشگری که به این شهر سفر می‌کند شیراز را در گذشته تاریخی می‌بیند، یادآور شد که جای نمادی از دوره معاصر این شهر خالیست.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در نشست مشترک اعضای شورا و مدیران شهرداری شیراز که در باغ جهان‌نما انجام شد، ضمن اشاره به آیه ۶۱ سوره مبارکه هود، با این معنی که «او خدایی است که شما را از زمین آفرید و برای عمارت و آباد ساختن آن برگماشت»، گفت: ما خاکی هستیم و برخلاف ملائکه افلاکی نیستیم و از خاک و زمینیم؛ کار قشنگ انسان هم همین است که از دل خاک برمی‌آید اما به افلاک می‌رود، برعکس اینکه آنها تنزل دارند ما همیشه عروج و ارتقا داریم.
به گزارش دریافتی از دفتر نماینده ولی‌فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خداوند از بشر خواسته که عمران و آبادانی را در زمین دنبال کند، پروژه‌های افتتاح یا کلنگ‌زنی شده شهرداری شیراز در گذشته را در همین راستا ارزیابی و اضافه کرد: شیراز بین شهرهای جهان اسمی در آبادی داشته و دارد؛ باید مراقب باشیم در شیراز بودن و مسئولیت گرفتن یک بار مضاعفی محسوب می‌شود؛ ممکن است دیگر نقاط معمولی باشند، اما شیراز شهریست که برای آبادی دنیا حرف داشته است.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه نزدیک به ۸۰۰ سال‌ است که از باغ‌های شیراز اسم می‌برند و اینکه می‌گوییم شیراز حرف دارد، بی‌دلیل به شیراز افتخار نمی‌کنیم، گفت: طبیعتاً اگر ما در جایی هستیم که برای بشریت در آبادی و آبادانی حرف داشته است، باید دقت کنیم که امروز چه می‌کنیم و برای فردا چه می‌خواهیم بگذاریم.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: هر گردشگری که به شیراز می‌آید، این شهر را در گذشته تاریخی می‌بیند؛ اما این سؤال مطرح است که امروز شیراز برای نشان دادن چه دارد؟ آیا ما ادامه‌دهنده راه همان شیرازی‌ها و همان فارسی‌ها هستیم؟
امام جمعه شیراز با تأکید براینکه شیراز در عرصه هنر حرف‌های بسیاری دارد اما هنوز جای یک نماد از دوره معاصر خالیست و چنین نمادی تا به امروز طراحی نشده‌ است، گفت: به عنوان مثال در مالزی که امروزه مرکز گردشگری دنیاست، مسجد آبی کار قرن جدید به شمار می‌رود. آنها قبلاً حرفی برای گفتن نداشتند و شیراز شهر بوده و امروز شهرها زیاد شده است و این شهرها برای دوره معاصر حرف‌هایی به میدان آورده‌اند؛ ما نیز متناسب با گذشته تاریخی خود باید حرف‌هایی برای آینده بزنیم.
او با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری شیراز در یک بُعد از آبادی که مربوط به ساخت و ساز و ساختمان و به اصطلاح امکانات شهریست، همت عالی داشته است، گفت: ان‌شاءالله به عنوان نماد شیراز دوره اسلامی هم طراحی خوبی خواهیم داشت و به دنیا نشان می‌دهیم که شیرازی‌ها خوب طراحی می‌کنند و می‌سازند و زیبا تحویل می‌دهند.
امام‌جمعه شیراز ادامه داد: نکته دیگر این‌ است که شهر آباد به صرف امکانات عمرانی به معنای خاصش که ساخت و ساز است، شکل نمی‌گیرد. آبادی را از نگاه‌های مختلف باید ببینیم. یکی از جهات آبادی شهر که الحمدلله شهرداری هم شروع کرده، آباد بودن خانه‌های خدا و بحث مسجدمحوری است. اما خود مسجد چطور آباد می‌شود؟ خیلی اوقات ساختمان مسجد مدنظر قرار می‌گیرد؛ در حالی که نمازخوان مسجد سبب آبادی می‌شود.
آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه با این معنا «دل زنده، شهر زنده را به وجود می‌آورد»، گفت: دل‌های زنده، شیراز را در اوج نشان می‌دهند؛ حافظ و سعدی به زنده‌دلی معروف بودند و این زنده‌دلی را به عنوان یک ویژگی این شهر باید پاس بداریم. سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری باید فرهنگ مربوط به شهرمان و این زنده‌دلی و حال معنوی را پاس بدارد. در شهر قدم بزنید؛ آن حس و حال را که از قدیم داشته، امروز هم دارد و باید آن را رشد دهیم.
او خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که مدیریت چنین شهری به ما سپرده می‌شود که هر گردشگری اگر همه جای دنیا را هم بگردد، بگوید هیچ کجا شیراز نمی‌شود؛ چون شیراز این حال را دارد. وگرنه ساختمان‌های زیباتر و برافراشته‌تر از ساختمان‌های شیراز در جای‌جای دنیا وجود دارد، یا کاشی کاری به معنایی که در شهرهای دیگر هست اینجا نمی‌بینید، ولی یک چیزی در مساجد تاریخی این شهر هست که ملت را از داخل و خارج کشور به اینجا می‌کشاند. آن حال و زنده‌دلی که اینجا داشتند، آبادی واقعی است.
امام‌جمعه شیراز گفت: حضرت جبرئیل فرموده شب‌ها که از آسمان به زمین نگاه می‌کنیم، خانه‌هایی نورانی است. جایی که قرآن و نماز شب خوانده می‌شود، نور می‌دهد و در این ماه که ماه نزول قرآن محسوب می‌شود، در این شهر خانه‌های نورانی بسیار است؛ در حالی که خیلی پیدا نیست، اما باورمان نشود که چهره شهر را چیز دیگری نشان دهند.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه آبادانی شهر خواسته خداوند است، گفت: آبادی شیراز به لحاظ فیزیکی و معماری که شروع می‌شود، در این قسمت اوج می‌گیرد و جلوه معنویت دل حافظ‌ها و سعدی‌هاست که جاذبه دارد و باید تلاش کنیم نه تنها محفوظ بماند، بلکه افزایش یابد.
آیت‌الله دژکام در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نباید تولیدکننده صِرف بود و باید صادرکننده هم باشیم، گفت: در روزهای اول سال تعمداً به بافت تاریخی شهر رفتم؛ چون بالاخره وظایفی به عهده داریم. وقتی گردشگران و مهمان‌های این شهر به زادگاه خود برمی‌گردند، باید از فرهنگ و معنویت شیراز چیزی توشه راه داشته باشند.
امام‌جمعه شیراز اضافه کرد: اگر کار غیرفرهنگی زیاد شده، خود شیراز باید فکری برای آن بکند؛ چون رهبری فرمود شما قله فرهنگ هستید؛ البته کارهای پاکیزه بسیاری انجام شد که کاملاً در چهارچوب فرهنگی و مبادی آداب بود. آداب را نباید به بهانه اینکه طرف مقابل بی‌ادبی می‌کند 
زمین بگذاریم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: آبادی فقط در بحث ساخت‌وساز نیست؛ آباد وقتی است که آدم‌هایی متناسب با این ساخت‌وساز تربیت کنیم و روی محور فرهنگ شهروندی که جناب شهردار هم تأکید دارند، جا دارد کار کنیم.
او با بیان اینکه علاوه بر فرهنگ خاص دینی و اسلامی، فرهنگ شهروندی هم بسیار مهم است، زیرا همه مهمانان شیراز مسلمان نیستند، گفت: چهارچوب فرهنگ شهروندی را باید بدانیم و آنها هم مراعات کنند. همه امور چهارچوب دارد و نمی‌شود هر کاری دلشان خواست انجام دهند و دیدگاه خود را به ما تحمیل کنند. در آن چهارچوب کار کنیم که ظرفیت‌های خوبی موجود است. در حیطه فرهنگ خاص ایرانی اسلامی خودمان، حرف‌های ارزشمندی در شیراز داریم که ان‌شاءالله همه با هم کمک می‌دهیم تا به نتایج مطلوب برسیم. امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه در قسمت‌هایی از کار هم گروه‌های قرآنی باید به میدان بیایند، گفت: در کار قرآن آداب گذشته را فراموش نکنیم و دست کم نگیریم؛ در حالی که همین‌هاست که بچه‌ها را علاقه‌مند می‌کند؛ یعنی آیین‌هایی که در ابتدای شروع قرآن و در پایان ختم قرآن انجام می‌شود را دنبال کنیم؛ چون با همین آیین‌ها کودکان حس می‌گیرند و در ذهنشان می‌ماند و اینگونه به نسل بعد منتقل می‌شود و این آیین‌ها را احترام بگذاریم، تجلیل کنیم و ان‌شاءالله رشد دهیم که تولیدات این دوره جدید تمدن ایرانی و اسلامی ما به ذخیره قبلی اضافه شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی