[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نمایش نسخ خطی قرآن کریم در نمایشگاه نگین آفتاب ، روزنامه شیراز نوین

روز جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)، آیت‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز و جمعی از مسئولان استان، در طبقه دوم موزه حرم مطهر افتتاح شد. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس، در این نمایشگاه قریب ۱۲۰ نسخه خطی بی‌همتای قرآن کریم با قدمتی در گستره قرون ۴ تا ۱۴ هجری به نمایش گذاشته شده که برخی از این نسخ نیز ثبت ملی شده‌اند.
انواع هنرهای تزیین کتاب‌های قرآنی که محصول مساعی جمعی نگارگران، خطاطان، وراقان، مذَهّبان و صحافان بوده و در زمره هنر اسلامی به شمار می‌رود، در مجموعه آثار این نمایشگاه دیده می‌شوند. از آثار شاخص این نمایشگاه، به این موارد می‌توان اشاره کرد: قرآن با خط کوفی مربوط به سده چهارم، قرآن‌هایی خاص با جلدهای منحصر به فرد ضربی، مطلا و...، قرآن با ترجمه فارسی حاوی لغات و ترکیبات زیبای ادبی در دو مجلد مربوط به قرن ۸ و ۹، قرآن‌هایی با خطوط اعلای نسخ، ثلث، نستعلیق، ریحان، محقق و...، قرآن‌هایی با خطوطی از نسخه‌نویسان معروف تاریخ همچون: میرزا احمد نیریزی معروف به سلطانی، حاج سید ابراهیم، درویش علی کازرونی، حاجی پیر محمد و... و قرآن‌های تذهیب شده مربوط به اواخر دوره تیموری با ته‌رنگ آبی (لاجورد)، با افزایش چشمگیر رنگ طلایی در مجاورت رنگ لاجوردی و کاربرد رنگ سرخ با جلوه‌های پرشکوه و در عین حال سرزنده که توسط هنرمندان ایرانی تزیین شده‌اند.
شایان ذکر است نمایشگاه «نگین آفتاب» تا ۲۲ فروردین‌ماه دایر است و در طول این مدت ۵ روز، تمامی بازدیدها از موزه حرم مطهر رایگان می‌باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی