[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

امام‌جمعه شیراز: جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) یعنی وظیفه‌مان را در قبال امامان بدانیم، روزنامه شیراز نوین

ماه میهمانی خدا به نیمه رسیده؛ هوا عطرآگین بال فرشته‌هاست و روزه‌دارانی که پانزده روز ریاضت را در این ماه طاعت، یک نفس دویده‌اند تا در بشارت ولادت دومین اختر تابناک آسمان مژده عشق بشنوند و مژدگانی مهر بگیرند. اکنون بر خوان رحمت خداوند به صف ایستاده‌اند تا نظاره‌گر جشن میلاد او باشند؛ او که از اشراق مهربانی‌ها طلوع کرده و در بستر بخشندگی، دامن گسترده است.
به گزارش ایرنا، همه‌ساله برای این میلاد بزرگ، جشن‌هایی در مساجد، پایگاه‌ها و خیابان‌های شهر همراه با پذیرایی شربت و شیرینی برگزار می‌شود. امسال هم ویژه‌برنامه میلاد امام حسن مجتبی(ع) همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان با حضور پرشور مردم و جمعی از مسئولان استانی در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد.
این مراسم با تلاوت قرآن کریم توسط هادی افخمی قاری ممتاز استان فارس آغاز شد و با سخنرانی آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام‌جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه یافت.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام امام‌جمعه شیراز، در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص)، اظهار کرد: طبق روایتی از پیامبر(ص)، حسن(ع) و حسین(ع) هر دو امام هستند؛ چه هر دو قیام کنند یا هر دو بنشینند. امام‌جمعه شیراز ادامه داد: در باور شیعه، مقام «امامت» همانند مقام «نبوت» عهد الهی و از جمله مقاماتی است که خداوند آن را به افرادی که لایق آن باشند، واگذار می‌کند.
آیت‌الله دژکام اضافه کرد: وقتی که ابراهیم خلیل‌الله امتحانات الهی را به‌خوبی پشت سر گذاشت، خداوند فرمود من تو را امام قرار می‌دهم؛ کسی نمی‌تواند به انتخاب دیگران امام شود. ما شیعیان معتقدیم امام با انتخاب نیست، به سن و سال هم نیست؛ بلکه به انتخاب خداوند است.
وی بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد خلیفه در زمین باشد، باید خداوند متعال که حی و قیوم است، او را خلیفه قرار دهد؛ امامی که امامتش از جانب خداست هم باید امام بعدی را مشخص کند.
آیت الله دژکام بیان کرد: در عالم اسلام این امامت بر امت متعلق به خاتم انبیا حضرت محمد(ص) است. امامت پیامبر بر این امت و همه انسان‌های کره زمین به معجزه ثابت شده است که این معجزه همان قرآن کریم است. وی با تأکید بر اینکه خلافت رسول معظم اسلام(ص) با معجزه جاویدان قرآن اثبات شد، گفت: او که امامتش اینگونه اثبات شده، باید بقیه ائمه را مشخص کند؛ پیامبر(ص) به امر خداوند متعال امامت، ولایت و خلافت را برای امیرالمؤمنین(ع) اثبات کرد و همان پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و حسین(ع) را نیز امام خواند.
امام‌جمعه شیراز بیان کرد: امامت در اعتقاد ما شیعه به معانی مختلفی به کار می‌رود. به‌عنوان مثال کسی که برای نماز جماعت جلو می‌ایستد امام خوانده می‌شود. اما این پرسش مطرح است که آنچه به‌عنوان امامت برای ۱۲ معصوم قائل هستیم چگونه تعریف می‌شود؟
وی افزود: معنای امامت در کتب کلامی بزرگان شیعه و علمای متخصص در زمینه عقاید شیعه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی ذکر شده است.
آیت‌الله دژکام با اعتقاد به اینکه در کتب عقاید شیعه امامت ریاستی عام است، گفت: امام بر همه انسان‌های زمان خودش رئیس است. البته در یک زمان دو امام جمع نمی‌شود. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم‌ وقتی همزمان و با هم در این عالم بودند، تا زمان امامت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) امامت نداشت. این یک اعتقاد شیعی است.
وی افزود: از همان زمان امیرالمؤمنین(ع) و زمان پیامبر(ص)، امام برای خودش نائب قرار می‌داد. ریاست عامه امروز مربوط به حضرت ولی‌عصر(عج) است؛ امروز رهبر معظم انقلاب از نواب حضرت ولی‌عصر(عج) است. رهبر باید اطاعت امام زمان(عج) را کند و بقیه باید اطاعت رهبر کنند.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امام ریاستی عامه است و این ریاست برای امور دنیا و آخرت است، گفت: امام در اعتقاد شیعی رئیس است تا وقتی نماز می‌خوانیم به قبول برساند. امامان رئیس برای امور معنوی، قبول اعمال و شفاعت در روز قیامت و حاکم روز معاد هستند.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال حکومت عرصه محشر را به پیامبر(ص) تفویض می‌کند، اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) هم در امر دین و دنیا رئیس است؛ اگر برای امور دنیا کسی بخواهد در جامعه و بر آحاد مردم حکومت کند، باید حق حکومت داشته باشد. مردم هم وظیفه دارند اطاعت کنند.
آیت‌الله دژکام عنوان کرد: اگر مردم از کسی که بر آنها حکومت دارد اطاعت نکنند، کار جامعه به سامان نمی‌رود. در امور اجتماعی و دنیوی هم اگر خداوند اطاعت از ولی امر را واجب کرده، این اطاعت همان‌طور که برای امام عصر ثابت است، برای نایب او هم ثابت است. حال و هوای جهان را دشمنان اسلام به هم ریخته‌اند. اگر می‌خواهیم در دنیا و آخرت سربلند باشیم، نباید اطاعت از نائب امام زمان(عج) را از دست بدهیم. نماینده ولی‌فقیه در فارس بیان کرد: جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) یعنی ما وظیفه‌مان را در قبال امام بدانیم که او چه حقی بر گردن ما دارد و ما چه وظیفه‌ای در مقابل او داریم.
آیت‌الله دژکام یادآور شد: دشمنان اسلام و نظام متوجه شده‌اند که اگر بخواهند در این دنیا حکومت ظالمانه، استعمار و استبداد خود را به اسم لیبرال دمکراسی ادامه دهند، چاره‌ای ندارند که صف ما را به هم بزنند و این صف وقتی به هم می‌خورد که ما وظیفه خود را در قبال امامانمان انجام ندهیم.
آیت‌الله دژکام اظهار کرد: ما در زمان غیبت بایستی وظیفه‌مان را نسبت به نایب امام انجام دهیم و باید خودمان را مهیای اطاعت کردن از فرمان خداوند، رسول، امام و نایب امام قرار دهیم تا این نظام روزبه‌روز در دنیا قوی‌تر جلو برود و دشمنان در دنیا و آخرت روسیاه شوند.
حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشن بزرگ میلاد امام حسن مجتبی(ع) در مسجد نصیرالملک شیراز، اظهار کرد: سه سال است که در این مسجد منور و نورانی که از مساجد تاریخی ایران اسلامی محسوب می‌شود، جشن میلاد را برگزار می‌کنیم و با این کار توانستیم نیت واقف را که سال‌های سال به فراموشی سپرده شده بود، احیا کنیم. موسوی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نماز ظهر و عصر و جلسات تفسیر قرآن کریم در این مکان برگزار می‌شود.
وی ابراز کرد: امیدواریم این مسجد جایگاه واقعی خود را در گردشگری مذهبی پیدا کند. البته گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است، اما جا دارد که در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی