[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کدام دسته از روزه‌داران نباید ورزش کنند ، روزنامه شیراز نوین

ورزش، آب بدن را کم می کند. برای همین خیلی مفید نیست و افرادی که روزه‌دار هستند و سنگ کلیه فعال هم می‌سازند، نباید ورزش کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا صفری‌نژاد، متخصص کلیه در گفت‌وگو با رادیو سلامت در خصوص سنگ کلیه گفت: افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ افرادی که سنگ‌ساز فعال هستند، یعنی هر ۶ ماه سنگ کلیه ایجاد می‌شود و افراد دیگر در طول عمر یک بار دچار سنگ کلیه می‌شوند و دیگر تکرار نمی‌شود.
وی با با بیان اینکه روزه گرفتن برای افراد سنگ‌ساز فعال ممنوع است، افزود: اما برای افراد دسته دوم یعنی افرادی که در طول عمر یک بار دچار سنگ کلیه می‌شوند و دیگر تکرار نمی‌شود، روزه گرفتن بلامانع هست. البته پزشکان از واژه سنگ ادراری در این مورد استفاده می‌کنند، به این دلیل که، سیستم ادراری متشکل از سه قسمت کلیه، حالب‌ها و مثانه است.
این متخصص کلیه بیان کرد: هنگامی که سنگ از کلیه بیرون می‌آید و از کلیه خارج می‌شود، سنگ در داخل حالب ایجاد مشکل می‌کند. افرادی که سنگ در حالب هم دارند، روزه برایشان باطل است و با مصرف مایعات در عرض شش هفته باید سنگ ایجاد شده را دفع کنند و زمان را نباید از دست بدهند.
صفر‌ی‌نژاد ادامه داد: فردی که دو عمل سنگ‌شکن داشته است هم نباید روزه بگیرد؛ از مایعات زیادی باید استفاده کند و اگر روزه بگیرد دوباره دچار سنگ‌های ادراری می‌شود و حتماً لبنیات مصرف کند و نباید حبوبات مصرف کند.
این متخصص کلیه در پاسخ به این سؤال که آیا ورزش به رفع مشکلات کلیه کمک می‌کند، اظهار داشت: ورزش، آب بدن را کم می‌کند و برای همین خیلی مفید نیست، افرادی که روزه دار هستند و سنگ کلیه فعال هم می‌سازند نباید ورزش کنند؛ بنابراین ورزش توصیه نمی‌شود چون آب بدن کم می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی