[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

علائم افسردگی خندان چیست و چرا مردان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند؟، روزنامه شیراز نوین

افسردگیخندان اصطلاحی است که روان‌پزشکان برای افرادی استفاده می‌کنند که از علائم افسردگی رنج می‌برند، اما آن را با تظاهر به زندگی ایده آل، موفق و بسیاری از روابط اجتماعی پنهان می‌کنند، در حالی که علائم افسردگی را در تنهایی خود تجربه می‌کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، افسردگی خندان نوعی از افسردگی است که فرد مبتلا با شاد نشان دادن خود، این بیماری را از دیگران پنهان می‌کند.
افسردگی خندان اصطلاحی است که روان‌پزشکان برای افرادی استفاده می‌کنند که از علائم افسردگی رنج می‌برند، اما آن را با تظاهر به زندگی ایده آل، موفق و بسیاری از روابط اجتماعی پنهان می‌کنند، در حالی که علائم افسردگی را در تنهایی خود تجربه می‌کنند.
افرادی که از افسردگی خندان رنج می‌برند، به‌دلیل سبک زندگی خود که طبیعی به‌نظر می‌رسد، درمان نمی‌شوند، بنابراین ممکن است احتمال آسیب رساندن به خود یا خودکشی در آنها بیشتر باشد.
در این مطلب با چیستی افسردگی خندان، علل و روش‌های درمان آن و نحوه جلوگیری از خطرات آن آشنا می‌شویم.
افسردگی خندان چیست؟
افسردگی خندان، یک تشخیص پزشکی نیست، بلکه اصطلاحی است که توسط متخصصان سلامت و روان‌درمانگران برای توصیف وضعیت افراد مبتلا به افسردگی که علائم خود را از دیگران پنهان می‌کنند، استفاده می‌کنند.
علائم «افسردگی خندان» چیست؟
بحث در اینجا به احساس غم و اندوه یا ناراحتی موقت در نتیجه قرار گرفتن در معرض رویدادهای دردناک زندگی یا یک تجربه ناموفق مربوط نمی‌شود، بلکه افسردگی حالت عاطفی استرس‌زای طولانی مدتی را توصیف می‌کند که در آن، بیمار از غم و اندوه شدید رنج می‌برد. از دست دادن امید یا امکان تغییر شرایط برای بهتر شدن در این نوع افسردگی وجود دارد و این یک بیماری روانی شایع است و سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند حدود ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان در تمام سنین به نوعی از افسردگی مبتلا هستند.
انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد، اما آن را پشت لبخند خود پنهان می‌کند از جمله:
افسردگی اساسی: افسردگی اساسی یک وضعیت روانی است که در آن فرد ممکن است غمگینی طولانی‌مدت را تجربه کند، با از دست دادن کامل اشتیاق یا علاقه به چیزهایی که برای او منبع شادی بوده است، برای تشخیص این عارضه، علائم این نوع افسردگی باید روزانه حداقل به مدت دو هفته ادامه داشته باشد.
افسردگی دوقطبی: این نوع افسردگی با نوسان زیاد خلق‌وخو، بین شادی شدید و غم شدید مشخص می‌شود.
در موارد زیر نیز ممکن است فرد دچار افسردگی خندان شود:
مصرف داروهایی که ممکن است باعث افسردگی شوند
علائم افسردگی ممکن است همراه با مصرف برخی درمان‌ها مانند قرص‌های ضدبارداری یا بتابلوکرها ظاهر شود. مصرف کوکائین، مواد افیونی یا الکل نیز ممکن است شانس ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
ابتلا به برخی بیماری ها
افسردگی ممکن است با برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان یا بیماری پارکینسون همراه باشد.
در برخی از فصول
 برخی از افراد ممکن است در فصل زمستان افسرده شوند، زیرا با نبود نور خورشید و شب طولانی افسردگی مشخص می‌شود.
علل افسردگی خندان
عبور از یک مصیبت: گذراندن یک ناملایمت یا زمان دشوار، ممکن است باعث بروز علائم افسردگی شود، مانند از دست دادن شغل یا تجربه جدایی از کسی.
مورد انتقاد یا قضاوت قرار گرفتن: در برخی از فرهنگ‌ها، افراد در صورت ابراز احساسات ممکن است مورد انتقاد یا تحقیر قرار گیرند و ممکن است به‌عنوان فردی که فقط توجه را به خود جلب می‌کند دیده شوند؛ در این حالت، فرد مبتلا از ابراز احساسات خود احساس شرمساری کرده و آن را از دیگران پنهان می‌کند.
مردان ممکن است بیشتر از زنان در معرض این انتقادها قرار گیرند، زیرا می‌ترسند که مردم آنها را ضعیف و ترسو خطاب کنند.
رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام به برجسته کردن افسردگی خندان کمک می‌کنند، زیرا فرد مبتلا به این نوع افسردگی از به‌اشتراک گذاشتن لحظات بد خود با جهان خودداری می‌کند، اما علاقه‌مند است که دیگران را خوشحال کند، این تصور کلی ایجاد می‌کند که هیچ بحرانی وجود ندارد و ازاین‌رو فضای رشد افسردگی خندان افزایش می‌یابد.
توقعات بالا: برخی ممکن است، توقعات زیادی در مورد مهارت‌ها یا عملکرد خود داشته باشند و همچنین اطرافیان در خانه یا محل کار ممکن است آنها ‌را به‌انجام این کار وادار کنند و این باعث ایجاد مشکلات و اختلالات روانی می‌شود و در صورت نرسیدن به این مرحله، باعث می‌شود فرد احساس حقارت یا بی‌لیاقتی کند.
علائم افسردگی خندان
این افراد با وجود لبخند بر لب و تظاهر به خوشحالی، از علائم افسردگی رنج می‌برند که شدت آن از زمانی به زمان دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:
- خستگی، کاهش انرژی برای کار
- حملات نوسانات خلقی
- اضطراب یا تمایل به آن
- افکار خودکشی مکرر
- احساس بی ارزشی، ناامیدی شدید
- احساس گناه.
- از دست دادن اشتیاق
- تغییر در اشتها و وزن
- مشکلات شدید در تصمیم‌گیری
- اختلالات خواب
خطرات افسردگی خندان
افراد مبتلا به افسردگی منظم، ممکن است افکار خودکشی داشته باشند اما به‌دلیل کمبود انرژی و انزوا به آنها اهمیت نمی‌دهند اما افرادی که از افسردگی خندان رنج می‌برند در سبک زندگی خود متفاوت هستند، زیرا آنها درگیر زندگی عملی مانند رفتن سر کار و خروج از خانه هستند بنابراین احتمال خودکشی در آنها بیشتر است.
درمان افسردگی خندان
درمان افسردگی خندان با افسردگی معمولی تفاوتی ندارد و روش‌های درمانی بر اساس درجه و شدت علائمی که بیمار تجربه می‌کند، متفاوت است:
درمان‌های ضد افسردگی: پزشک ممکن است برخی از درمان‌های ضد افسردگی را تجویز کند و اثر درمان‌های ضد افسردگی معمولاً چند هفته پس از شروع درمان بروز می‌یابد، بنابراین پیگیری‌های پزشکی دوره‌ای ضروری است.
روان درمانی: یک فرد مبتلا به افسردگی خندان ممکن است به صحبت با یک درمانگر متوسل شود تا به او کمک کند تا وضعیت و افکار خود را درک کند و سپس به روشی سالم با آنها برخورد کند.
انواع مختلفی از روان‌درمانی وجود دارد که شامل روان‌درمانی شناختی، روان‌درمانی پویایی، گروه‌درمانی یا خانواده درمانی هستند.
مقاومت در برابر استرس: قرار گرفتن مداوم در معرض فشار روانی مشکل را تشدید می‌کند و روش‌های درمانی را مؤثر نمی‌سازد، بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه در برابر استرس روانی مقاومت کنید و با بهبود سبک زندگی عمومی مانند تعیین اولویت‌ها، تمدد اعصاب و تنفس، مقابله کنید.
ورزش کردن: تداوم در ورزش، همیشه در پیشگیری از افسردگی و همچنین کاهش علائم آن مؤثر است، حتی اگر فرد مبتلا به افسردگی خندان، قادر به انجام برخی تمرینات ورزشی نباشد، انجام برخی حرکات ساده بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است.
الکتروشوک درمانی‌: می‌توان به الکتروشوک درمانی متوسل شد که روشی بی‌خطر برای درمان برخی از انواع افسردگی است که سایر درمان‌ها با آنها‌ جواب نداده‌اند.
باید در صورت احساس هریک از علائم قبلی، به کمک گرفتن هشدار داد تا موضوع بدتر نشود و به افسردگی خندان تبدیل نشود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی