[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

رونمایی از ۳۵ نسخه تفسیر خطی قرآن در حرم شاهچراغ(ع)، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، در مرحله دوم از افتتاح نمایشگاه «نگین آفتاب» حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) ۳۵ نسخه تفسیر خطی قرآن کریم رونمایی شد.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حاشیه این مراسم گفت: مرحله اول نمایشگاه نگین آفتاب از روز ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ آغاز به‌کار کرد و به‌مدت پنج روز ادامه داشت؛ در حال حاضر ۳۵ نسخه خطی از تفاسیر قرآن کریم به این نمایشگاه اضافه شده است. در واقع این نمایشگاه، مرحله دوم نمایشگاه نگین آفتاب با تمدید زمانی و مقدمه‌ای برای توسعه موزه حرم مطهر است.
محسنی ادامه داد: تفسیر جذاب از سوره نور که مفسر و کاتب آن، صدرالمتالهین شیرازی (ملاصدرا) است و به ثبت ملی هم رسیده در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان برپاست و خدمات و بازدید از موزه حرم در این مدت برای همه بازدیدکنندگان کاملاً رایگان است.
توسعه موزه حرم شاهچراغ(ع) به وسعتی بیش از ۲ برابر 
او اضافه کرد: بناست در چشم‌انداز توسعه موزه حرم مطهر، موزه تخصصی اسناد خطی، نسخ و اسناد قرآنی افتتاح شود. در حال حاضر، نمی‌توان زمان بهره‌برداری از این موزه را پیش‌بینی کرد اما مکان مشخص شده است و این مجموعه در حال تجهیز است‌. با این اقدام، موزه حرم شاهچراغ(ع) به وسعتی بیش از ۲ برابر وسعت فعلی گسترش خواهد یافت. محسنی با بیان اینکه تعداد نسخی که در این موزه قرار می‌گیرد بستگی به ظرفیت این مجموعه دارد، گفت: فضای فعلی حدود یک هزار و ۱۰۰ مترمربع است که یک هزار و ۷۰۰ متر به این فضا اضافه می‌شود و بخش گسترده‌ای از این مجموعه را اسناد و نسخ قرآنی تشکیل می‌دهند. در واقع، مهم‌ترین بخش موزه حرم شاهچراغ(ع) در طرح توسعه متعلق به اسناد و نسخ قرآنی خواهد بود.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) اظهار کرد: بیش از سه هزار و ۵۰۰ نسخه خطی در مخزن مرکز اسناد حرم شاهچراغ(ع) وجود دارد که حدود ۲ هزار و ۸۵۰ نسخه از این مجموع قرآن کریم است لذا جا دارد که روی این موضوع بیشتر کار شود. 
میرزا حسن، علی ملقب به نصیرالملک، حسن طبرسی، علی‌بن حسن زواره‌ای، مولانا قوام‌الدین ابولبقا عبدالله‌بن محمودبن حسن شیرازی، ملاحسن فیض کاشانی، داماد اول ملاصدرای شیرازی، مقدس اردبیلی و جلال‌الدین توران‌شاه از نسخه‌نویسان و مؤلفان این نسخ بوده‌اند. همچنین هم‌زمان با رونمایی از این ۳۵ نسخه تفسیر قرآن کریم، مرحله دوم نمایشگاه نسخ خطی قرآن با نام «نگین آفتاب» آغار به‌کار کرد و این نمایشگاه تا پایان ماه رمضان میزبان زائران و بازدیدکنندگان است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی