[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هموفیلی‌ها زیر چتر درمان ، روزنامه شیراز نوین

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز:
هموفیلی‌ها زیر چتر درمان 

شریفی: ۶۵۵ مرد و ۲۳۱ زن مبتلا به هموفیلی در شیراز و شهرستان‌های فارس شناسایی شده‌اند
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اعلام اینکه مرکز آموزشی درمانی شهید آیت‌الله دستغیب(ره) شیراز به‌عنوان تنها مرکز ارائه‌دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی تشخیصی، درمانی و مراقبتی موردنیاز بیماران هموفیلی و سایر اختلالات خون‌ریزی‌دهنده فعالیت دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ۸۸۶ بیمار مبتلا به اختلال انعقادی در این مرکز، خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.
 به گزارش دریافتی شیرازنوین، دکتر «مهرداد شریفی» در این‌باره گفت: هفدهم آوریل مصادف با بیست‌وهشتم فروردین با هدف افزایش آگاهی درمورد بیماری هموفیلی و سایر اختلالات خون‌ریزی‌دهنده، مراقبت و حمایت از بیماران و افزایش آگاهی عمومی در این زمینه به‌عنوان روز جهانی هموفیلی نام‌گذاری شده است.
او با اشاره به اینکه فدراسیون جهانی هموفیلی شعار سال ۲۰۲۳ را دسترسی درمان برای همه، پیشگیری از خون‌ریزی، استاندارد جهانی مراقبت از هموفیلی نام‌گذاری کرده است، افزود: ۸۸۶ نفر در شیراز و شهرستان‌های استان مبتلا به بیماری هموفیلی هستند که ارائه بسته‌‌های حمایتی ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای کاهش هزینه‌‌های تشخیص و درمان این بیماران، در حال اجراست.
دکتر شریفی با اعلام اینکه از این تعداد، ۴۱۹ نفر به هموفیلی نوع A، ۵۶ نفر به هموفیلی نوع B و ۴۱۱ نفر به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند، ادامه داد: بیشتر بیماران مبتلا به هموفیلی دارای پیشینه خانوادگی خون‌ریزی بوده و جنس مذکر را به دلیل وراثت از سوی مادر درگیر می‌کند.
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز اضافه کرد: بر همین اساس ۶۵۵ مرد و ۲۳۱ زن مبتلا به هموفیلی تاکنون در شیراز و شهرستان‌های استان فارس شناسایی شده‌اند.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز یادآور شد: با وجود درمان‌های رایج کنونی، فرد دچار هموفیلی در صورت دسترسی به درمان‌های کافی، باید طول عمری برابر افراد طبیعی جامعه داشته باشد.
دکتر شریفی تشخیص صحیح و به‌موقع هموفیلی را عاملی مهم و حیاتی در درمان این بیماری دانست و اضافه کرد: کوفتگی و خون‌مردگی پی‌درپی به‌دنبال ضربات سبک در آغاز خردسالی، خون‌ریزی خودبه‌خودی به‌ویژه در مفاصل و بافت‌های نرم و تشخیص قطعی هموفیلی با بررسی سطح فاکتورهای انعقادی خون، از جمله موارد قابل‌استناد در تشخیص این بیماری است.
او ادامه داد: تغذیه سالم، ورزش منظم و مستمر، پرهیز از استرس و فشارهای روانی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تا حد قابل‌توجهی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری کند.
ویزیت بیماران از سوی فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی، فیزیوتراپی، دندان‌پزشکی، تهیه و توزیع فاکتورهای انعقادی رایگان، تزریق فاکتورهای نادر انعقادی و فرآورده‌های خونی، برگزاری کارگاه آموزشی و سمینار، مشاوره‌های ژنتیک، مشاوره روان‌شناسی و مددکاری از جمله خدمات ارائه‌شده به این بیماران است که معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به آن اشاره کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی