[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

عضو کمیسیون عمران مجلس: هم‌افزایی سه قوه باید در تصمیم‌سازی‌ها خود را نشان دهد، روزنامه شیراز نوین

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید با تلاش مضاعف و همفکری بین سه قوه، سعی کرد تا مشکلات زندگی مردم به ویژه مسائل اقتصادی انباشت‌شده در حوزه اقتصادی مرتفع گردد.
مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر هم‌افزایی و همدلی بین سه قوه در مسیر خدمت‌رسانی به مردم در نماز روز عید فطر، بیان کرد: بیانات راهگشا و ژرف‌اندیش مقام معظم رهبری چه در موضوعات داخلی و چه در موضوعات بین‌المللی، فرهنگی، اجتماعی و اجرایی همیشه دقیق، کاربردی و راهگشاست. یکی از اشکالات این است که ما این فرمایشات را به‌صورت سطحی نگاه می‌‌کنیم؛ در حالی که لازم است ابعاد مختلف فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری موردتوجه قرار گیرد.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ژرف‌اندیشی‌های مقام معظم رهبری که راهگشا هم است، بحث وحدت، همدلی و همکاری قوا با توجه به شرایط حساس کشور پیرامون موضوعات اقتصادی و عقب‌افتادگی 10ساله در موضوعات مرتبط با مسائل اقتصادی است. باید با تلاش مضاعف و همفکری بین سه قوه تلاش کرد تا این عقب‌افتادگی‌ها جبران شود. وحدت صرفاً با سخنرانی و موضع‌گیری نتیجه‌بخش نیست؛ بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها این وحدت و هم‌افزایی مدنظر قرار گیرد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به‌عنوان مثال مقام معظم رهبری تأکید داشتند در موضوعات مهم کشور ذیل قوه مقننه و قوه مجریه در مواردی که نیاز به قانونگذاری یا اصلاح قانون است، باید از سوی دولت لایحه ارائه شود. به‌عنوان مثال در موضوعی مانند مالیات بر سرمایه که نیاز اصلی کشور برای جلوگیری از سوداگری است، لازم بود که دولت لایحه ارائه کند، اما اکنون مجلس در این زمینه طرح ارائه کرده است، اما اگر دولت لایحه ارائه کند، خروجی آن بهتر خواهد بود.
وی در ادامه تأکید کرد: در بحث برنامه هفتم اکنون شاهد هستیم که دولت در حال نهایی‌کردن این موضوع برای ارسال به مجلس است. در عین اینکه باید سیاست‌های کلی که حضرت آقا ابلاغ کرده مدنظر باشد، بهتر است قبل از تدوین نهایی همفکری با صاحب‌نظران، نخبگان دانشگاهی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس صورت گیرد. این همفکری و هم‌افزایی در قانونگذاری کمک می‌کند تا قوانینی جامع و مشکل‌گشا به تصویب برسد.
وی افزود: در تصمیم‌سازی‌هاست که این همفکری و هم‌افزایی باید شکل بگیرد. به‌عنوان مثال مجلس، دولت و قوه قضائیه باید در کنترل تورم با یکدیگر هم‌افزایی و همکاری داشته باشند. مجلس نباید هزینه‌هایی را بر دولت تحمیل کند، اما نباید بی‌توجهی به موضوعات اصلی مردم در سبد خانوار صورت گیرد. دستگاه قضایی نیز می‌تواند با کاهش اطاله دادرسی یا موضوعاتی که گله بحق مردم است، همفکری و هم‌افزایی داشته باشد. شاید در برخی جاها نیاز باشد با همفکری با دولت آیین‌نامه‌ها اصلاح شود که مردم مجبور نشوند برای گرفتن حق خود از ابزارآلات نظارتی مانند شکایت استفاده کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: با همدلی و همفکری بین سه قوه می‌توان خیلی از مشکلات و مسائل مردم را حل کرد. اگر این همفکری و هم‌افزایی صرفاً در حد سخنرانی بماند، نتیجه‌بخش نخواهد بود. امروز قطعاً حوزه معیشت و اشتغال از مطالبات اصلی مردم است. به نظر می‌رسد همدلی و همراهی این است که ما باید مشکلات مردم را مسئله‌محور پیگیری کنیم.
یوسفی با بیان این اعتقاد که حتی استیضاح و طرح سؤال از وزرا نیز کمک می‌کند تا تصمیمات آتی پخته‌تر شود، افزود: البته منظور بنده موافقت یا مخالفت با استیضاح‌هایی که مطرح است، نمی‌باشد. بحث بنده این است که قانونگذار برای پیگیری مشکلات مردم ابزارهای نظارتی را پیش‌بینی کرده است. باید همدلی فرای سه قوه شکل بگیرد. وضعیت بازار خودرو امروز گله مردم است. مجلس تلاش کرد برای جبران فاصله ایجادشده برای واردات و صادرات خودرو در چند سال گذشته به سراغ واردات خودرو برود. مجلس برای دغدغه بحق مردم سه سال وقت گذاشت. اما مجمع در برخی از موضوعات ورود کرد و کار را بی‌نتیجه گذاشت. همدلی و همفکری باید اینجا خود را نشان دهد. بحث واردات خودروهای کارکرده نیز تدبیری بود، اما مجمع آن را حذف کرد. همه باید برای حل مشکلات مردم مسئله‌محور با وحدت و همفکری گام برداریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی