[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بازگشت فلامینگوها به بختگان ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اعلام کرد که با توجه به بالاآمدن سطح آب در تالاب بختگان، احتمال بازگشت فلامینگوها به این زیست‌بوم بعد از مدت‌ها افزایش پیدا کرده است. عطا پورشیرزاد در حاشیه بازدید از محل زادآوری فلامینگوها در تالاب بختگان، از احتمال بازگشت این گونه کمیاب حیات وحش به بستر تالاب خبر داد و گفت: با توجه به مشاهده پهنه‌های آبی در تالاب بختگان احتمال بازگشت فلامینگوهای بیشتری به تالاب در پی بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته قوت گرفته است.
به گزارش دریافتی شیرازنوین از روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس، پورشیرزاد از جوامع محلی و اعضای سمن‌های زیست محیطی خواست تا با مشارکت در پایش مستمر بستر تالاب، محیط‌بانان و اعظای یگان حفاظت محیط‌زیست را برای فراهم‌کردن بستر مناسب زادآوری فلامینگوها در تالاب بختگان یاری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس ادامه داد: پایش تالاب و دریاچه بختگان از اوایل اسفندماه سال گذشته شروع شد و با برنامه‌ریزی اداره پارک ملی بختگان، به‌طور منظم کلنی‌های جوجه‌آور فلامینگوها توسط مأموران اجرایی رصد شدند و پایش هوایی فلامینگو‌ها نیز با پهپاد آغاز گردید.
وی افزود: از اواخر اسفندماه سال گذشته فلامینگوها در این تالاب شروع به لانه‌سازی کرده و در هفته اول فروردین‌ماه پرندگان روی تخم‌ها دیده شدند؛ این موضوع نویدی مبنی بر افزایش جمعیت فلامینگوها در تالاب بختگان با توجه به افزایش سطح آب و تأمین بخشی از حقابه این تالاب می‌دهد.
مدیرکل محیط‌زیست فارس که به‌همراه کارشناسان و محیط‌بانان و گروه مستندساز از محل زادآوری فلامینگوها در تالاب بختگان بازدید کردند، گفت: ظرفیت‌های آبی در تالاب کمجان نیز قابل توجه است. تالاب طشک نیز به‌عنوان ذخیره‌گاه هم‌جوار با تالاب بختگان شرایط مناسبی دارد و وجود این دو تالاب در مسیر مهاجرت فلامینگوها، احتمال بازگشت برخی از گونه‌های مهاجر به تالاب بختگان را افزایش داده است. از این رو مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های زیست‌محیطی در رصد و پایش و افزایش مشارکت در حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش در این مناطق بیش از پیش احساس می‌شود.
او گفت: موفقیت جوجه‌آوری در پرندگان با توجه به شرایط زیستگاه غالباً پایین‌تر از ۵۰ درصد است و بخشی از زادگان پیش از بازشدن تخم‌ها و برخی در دوران جوجگی از بین می‌روند و طبیعت سازگارترین‌ها را انتخاب می‌کند.
در ادامه این بازدید، کارشناسان محیط‌زیست فارس با رطوبت‌سنجی تالاب بختگان و ارزیابی ظرفیت‌های آبی محل زادآوری فلامینگوها در این تالاب، موضوع را بررسی کردند و مقرر گردید تشکل محلی روستای بستروم نیز که در سال‌های گذشته با اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس در حفاظت از این زیستگاه همکاری مؤثری داشته است، برنامه‌ریزی جامعی برای افزایش حفاظت از تالاب داشته باشند.
پایش روزانه کلنی‌ها و ثبت و ارسال گزارش جوجه‌آوری فلامینگوها به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان از جمله مواردی است که برعهده این تشکل زیست‌محیطی گذاشته شده است.
در این بازدید مقرر شد در صورت لزوم نسبت به انتقال آب و رهاسازی در بستر دریاچه بختگان از سوی علاقه‌مندان به محیط‌زیست اقدامات لازم 
اجرا شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی