[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کتاب‌خوانی را ترویج دهیم ، روزنامه شیراز نوین


 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در سال جدید اقدامات گسترده فرهنگی شامل برگزاری نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم تا رونمایی از کتاب جهاد فرهنگی را به انجام رسانده است.
حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در سال جدید، اجرای برنامه‌های فرهنگی را به‌صورت گسترده در پیش گرفته است که برگزاری همایش‌های مختلف در گستره ملی، محافل بزرگ قرآنی، مراسمات پرشور و باشکوه مذهبی همچون لیالی قدر، کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی، برنامه‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان، برگزاری جشن‌های بزرگ عبادت، مراسم روزه‌اولی‌ها و... نمونه این اقدامات است.
حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در خصوص اقدامات و برنامه‌های فرهنگی این حرم مطهر، با اشاره به برگزاری برنامه‌های گسترده فرهنگی ماه‌های اخیر می‌گوید: در حوزه فرهنگی در حال نزدیک‌شدن به آن جایگاه مدنظر هستیم و برگزاری همایش‌های مختلف در گستره ملی، محافل بزرگ قرآنی، مراسمات پرشور و باشکوه مذهبی همچون لیالی قدر، کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی، برنامه‌های مختلف تدارک دیده‌شده و برای کودکان و نوجوانان، برگزاری جشن‌های بزرگ عبادت، مراسم روزه‌اولی‌ها و بسیاری موارد دیگر که تنها در طی چند ماه اخیر در آستان مقدس برگزار شده‌اند، نمونه‌هایی از این دست 
هستند.
وی با اشاره به سایر فعالیت‌های اخیر این حرم مطهر ادامه می‌دهد: در حوزه ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز، اسفندماه سال گذشته، عملیات اجرایی احداث درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی جدید حضرت شاهچراغ(ع) آغاز شد که این مجموعه بزرگ درمانی در زمینی به مساحت تقریبی ۸هزار مترمربع، خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف پزشکی به عموم مردم ارائه خواهد کرد.
حجت‌الاسلام کلانتری اضافه می‌کند: در دارالضیافه حرم مطهر نیز زائران از خوان کرم حضرت متنعم می‌شوند و همچنین ماه گذشته شاهد برگزاری نمایشگاه نسخ خطی و تفاسیر قرآن کریم در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بودیم که مورد استقبال گسترده قرآن‌پژوهان قرار گرفت و در آینده نیز پروژه طرح توسعه موزه حرم مطهر اجرایی خواهد شد و همچنین در حوزه احیای موقوفات حرم مطهر اقدامات خوبی صورت گرفته است.
همزمان با نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، اعضای جامعه قرآنی استان فارس به آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، مشرف شدند و ضمن حضور در محفل تلاوت کلام‌الله مجید، در فضایی صمیمانه با تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز در حرم مطهر حضرت سیدمیرمحمد(ع) 
دیدار کردند.
تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با تأکید بر اینکه بالاترین، پاک‌ترین و مؤثرترین کار فرهنگی، کار قرآنی است، بیان می‌کند: امام(ره) در کتاب آداب‌الصلاة وقتی وارد بحث قرائت قرآن می‌شوند که یک بخشی از نماز است، می‌گویند که «عظمت قرآن را باید قاری قرآن به‌درستی درک کند و ارزش و عظمت هر کتاب می‌تواند به چند چیز باشد: نخست، عظمت کاتب آن کتاب یا متکلم به آن کتاب. دوم، عظمت مطالب یک کتاب؛ یعنی محتوای یک کتاب است که می‌تواند به آن عظمت و بزرگی دهد. سوم، عظمت آثار و نتایجی است که از آن کتاب عاید مردم و جامعه اسلامی می‌شود. چهارم، عظمت آن رسولی که واسطه است تا این کتاب را از جایی به دست مخاطب برساند. پنجم، عظمت مرسلان علیه؛ یعنی آن شخصی که این کتاب را دریافت کرده است. ششم، عظمت حافظ و نگهبان آن کتاب؛ یعنی رمز و رازی که آن کتاب را ماندگار می‌کند و از دستبرد رهزن‌ها و محرفّان روزگار در امان می‌دارد. هفتم، عظمت شارح آن کتاب است و هشتم، عظمتِ زمانی است که آن کتاب ارسال شده است؛ یعنی تاریخ ارسال کتاب».
وی ادامه می‌دهد: وقتی به همه این موارد با دقت بنگریم، متوجه می‌شویم که همه این ۸ جهت راجع به قرآن، در اوج بوده است؛ فرستنده قرآن خداوند است، مطالب و مقاصد قرآن، هدایت بشر به قله‌های کمال است، نتایج و ثمراتی که از قرآن عاید جامعه بشری می‌شود، این هم در تاریخ بشر نظیر ندارد، آن کسی که واسطه آوردن قرآن بوده است، حضرت جبرئیل است که امام(ره) می‌فرمایند بر اساس روایاتی که داریم، یکی از ارکان اصلی فرشتگان الهی، جبرئیل امین است که در قرآن از او با عنوان «رسول امین» یاد شده است. راجع به مرسل علیه، یعنی کسی که قرآن را دریافت کرده، آن هم اَتَم و اکمَل انسان‌های روی زمین در طول تاریخ است؛ یعنی نبی مکرم اسلام(ص)، که اشرف و اعظم و خاتم پیامبران الهی است و دیگر شبیه ندارد. به‌لحاظ حافظ و نگهبان قرآن هم، که خود خداست.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه قرآن بزرگ‌ترین کتاب خدا و بزرگ‌ترین نسخه هدایت‌بخش انسان است هم عنوان می‌کند: وقتی ما به بزرگ‌ترین کتاب الهی خدمت می‌کنیم و خودمان را به آن نزدیک می‌کنیم، عظمت پیدا می‌کنیم.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: امروز مردم جهان با همه وجود (البته ممکن است در خیلی جهات به‌صورت ناخودآگاه) در جست‌وجوی یک کتاب بدون نقص هستند که بتواند آنها را در مسیر بندگی خداوند هدایت کند. این هنر ماست که تلاش کنیم این کتاب آسمانی را درست به دست بشریت برسانیم و معرفی کنیم و بسیار شنیده‌ایم افرادی که فقط صدای صوت قرآن به گوش آنها رسیده، بدون آنکه عربی بلد باشند، احیا شده‌اند؛ احیا به این معنا که از عمق مَنجلاب فساد و گناه و انحراف، با شنیدن صوت قرآن نجات پیدا کرده‌اند، بدون اینکه مفهوم را بفهمند. این تأثیر و معجزه قرآن است.
در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲، شاهد رونمایی از ۳۵ نسخه تفسیر خطی قرآن در مرحله دوم نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بودیم که این نمایشگاه به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر برگزار شد.
در این نمایشگاه قرآنی، تفاسیر منتخب قرآنی از مؤلفان و نسخه‌نویسان برجسته همچون صدرالمتألهین ملاصدرای شیرازی (حکیم متأله و فیلسوف ایرانی سده یازدهم هجری قمری)، ملا فتح‌الله کاشانی (از مفسران دوره صفوی)، جارالله ابوالقاسم محمود بن عمربن زمخشری (از مفسران اهل سنت دوره سلجوقی)، حسن طبرسی با لقب امین‌الاسلام (دانشمند و فقیه شیعه ایرانی)، مولانا قوام‌الدین ابوالبقاء عبدالله بن محمود بن حسن شیرازی (از علما و دانشمندان زبده قرن هشتم و از معلمان حافظ شیرازی)، ملامحسن فیض کاشانی (حکیم و عارف شیعه‌مذهب دوره صفوی)، علی بن حسن زواره‌ای (از محدثان و مفسران نامور شیعه، نیمه دوم قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری)، مقدس اردبیلی (عالم و فقیه شیعه امامیه در قرن دهم هجری)، جلال‌الدین تورانشاه (از امرا و وزرای مشهور آل مظفر در قرن ۸) و همچنین تعدادی نسخ خطی از دیگر بزرگان، در معرض نمایش قرار داده شد.
در نمایشگاه «نگین آفتاب» علاوه بر تفاسیر، حدود ۱۲۰ نسخه خطی بی‌همتای قرآن کریم با قدمتی در گستره قرون ۴ تا ۱۴ هجری به نمایش گذاشته شد که این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان به‌صورت رایگان میزبان علاقه‌مندان بود.
یکی از اقدامات فرهنگی دیگری که در هفته گذشته و 6 اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شاهد آن بودیم هم برگزاری آیین رونمایی از کتاب «جهاد فرهنگی؛ چیستی فرهنگ و چگونگی به‌بارنشاندن کار فرهنگی» اثر حجت‌الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری بود که با حضور مؤلف کتاب، در محل کتابخانه آستان مقدس مورد رونمایی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام کلانتری، یکی از بهترین کارهای فرهنگی را ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌داند و می‌گوید: هر فعالیتی که منجر به رونق و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و آگاهی بیشتر جامعه شود، حائز اهمیت است و باید جدی گرفته شود و هر فرد و سازمان و نهادی به سهم خود، باید در این راستا کوشا باشد و از هیچ کوششی فروگذار نکند.
وی با اشاره به نگاه ژرف حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در باب فرهنگ ادامه می‌دهد: نظریه‌های امامِین انقلاب در همه حوزه‌ها، علی‌الخصوص در باب فرهنگ، عمیق و همه‌جانبه و بی‌نظیر است. دیدگاه‌های این اعاظم در دنیا، در عرصه اندیشه‌پردازی در حوزه فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای دارد که متأسفانه در کشور آن‌گونه که شایسته است، به آن پرداخته نشده است.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت ۳۰ساله فرهنگی خود در دانشگاه، گفت: دیدگاه‌های امام و رهبری، به‌عنوان یک نقشه راه، مسیر حرکت درست را به‌خوبی مشخص کرده است و کتاب «جهاد فرهنگی» حاصل تجارب کسب‌شده از فعالیت‌های فرهنگی و میدانی و تعامل با نسل جوان و دانشجویان و دانشگاهیان و بهره از نقشه راه و مسیر حرکتی است که امامین انقلاب، ترسیم کرده‌اند و شرح مختصری بر نظریه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است و با هدف جهت تبیین فرمایشات معظم لَه، نگاشته شده است.
وی می‌افزاید: بالاتررفتن تیراژ کتاب‌ها نشان‌دهنده قوی‌ترشدن یک فرهنگ است و رابطه مستقیمی بین تیراژ کتاب، سهم مطالعه افراد جامعه و بالارفتن فرهنگ وجود دارد و یکی از بهترین کارهای فرهنگی در عصر ما، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است و همه باید آن را جدی بگیرند.
کتاب جهاد فرهنگی، برآمده از احساس وظیفه دینی، ملی و انقلابی است که نگاهی ژرف به ماهیت فرهنگ و مختصات آن داشته و نوع تقابلی که میان فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی اسلامی برقرار است و زیرساخت‌های گوناگون مرتبط با این حوزه را ارائه می‌دهد و با رویکردی عملیاتی، به بررسی چگونگی به‌بارنشاندن فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگی مؤثر می‌پردازد. مطالب اصلی این کتاب در دو بخش تنظیم و عرضه می‌شوند که بخش اول درنگی است بر چیستی فرهنگ، تعاریف، اهمیت، مختصات، ارکان و دیگر مباحث نظری مربوط به فرهنگ و بخش دوم نیز ترسیمی است از چگونگی به‌نتیجه‌رساندن کار فرهنگی خوب و مؤمنانه، متناسب با مقتضیات و نیازهای این عصر.
لازم به ذکر است که از آخر ماه جاری، ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در سطح ملی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار 
خواهند شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی