[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

محققان پی بردند؛ کاهش ابتلا به آلزایمر با ترکیب رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کتوژنیک ، روزنامه شیراز نوین

مطالعه جدید نشان داد که ترکیب رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی کتوژنیک، ممکن است به عملکرد شناختی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از هلث لاین، مطالعات قبلی ارتباط بین رژیم‌های غذایی خاص و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نشان داده‌اند.
بیماری آلزایمر حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از بیماران زوال عقل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در حالی که بسیاری از مردم ممکن است نام رژیم کتوژنیک یا مدیترانه‌ای را شنیده باشند، کارشناسان می‌گویند ممکن است ترکیب این رژیم‌های محبوب فواید بیشتری داشته باشد.
مطالعه جدید نشان داد که ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه‌ای و کتو ممکن است به عملکرد شناختی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
این مطالعه نشان داد که چگونه رژیم غذایی می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه، چه با اختلال شناختی خفیف یا از نظر شناختی طبیعی، به‌مدت شش هفته تحت رژیم غذایی کم‌چرب یا رژیم مدیترانه‌ای-کتو اصلاح شده با چربی بالا قرار گرفتند. پس از شش هفته، آنها رژیم خود را تغییر دادند و محققان نمونه‌های مدفوع را در این مدت جمع‌آوری کردند.
آنچه که این مطالعه نشان داد، این بود شرکت‌کنندگانی که در گروه رژیم غذایی کتو-مدیترانه‌ای دچار اختلال شناختی خفیف بودند، سطوح پایین‌تری از میکروب‌های تولیدکننده گابا و سطوح بالاتری از میکروب‌های تنظیم‌کننده گابا داشتند. گابا یک ماده شیمیایی است که به عملکرد مغز کمک می‌کند. برای یک فرد مبتلا به آلزایمر، GABA به‌درستی عمل نمی‌کند. متعادل کردن GABA می‌تواند، پتانسیل تنظیم فعالیت مغز را داشته باشد.
رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات و بسیار پُرچرب است که شامل کاهش شدید کربوهیدرات‌ها می‌شود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز یک رژیم کم‌کربوهیدرات، اما با چربی متوسط است که بر مصرف غلات کامل، روغن زیتون، ماهی، میوه‌ها و حبوبات تأکید دارد. ترکیب این دو رژیم شامل ویژگی‌های هر دو، از جمله پروتئین‌های حیوانی، سبزیجات غیر نشاسته‌ای، لبنیات، روغن‌ها و کره و همچنین حذف غذاهای فرآوری‌شده، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی