[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۱
  • دوره جدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ایران در تولید محصولات کشاورزی جزو هفت کشور برتر دنیاست، روزنامه شیراز نوین

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران جزو هفت کشور تولیدکننده مهم محصولات کشاورزی در دنیاست و علی‌رغم اقلیم سخت کشور در کشاورزی، کشورمان در ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را دارد.
شاهپور علایی مقدم روز شنبه در سفر به استان فارس و در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان فیروزآباد و قیروکارزین، با تأکید بر اینکه بهبود راندمان آبیاری از اولویت‌های بخش کشاورزی است و کشاورزی کار ریاضتی و مقاومتی است، چراکه با متغیرهای محیطی سروکار دارد، اظهار کرد: بنا به اعلام سازمان خواربار و کشاورزی جهان (فائو) در هر منطقه‌ای که میزان بارندگی زیر ۵۰۰ میلی‌متر باشد، درآن منطقه نباید 
کشاورزی کرد.
به گفته وی، میزان بارندگی در ایران ۲۳۰ میلی‌متر و یک‌سوم دنیاست و تمام مخاطرات بخش کشاورزی دنیا در ایران 
سه برابر می‌شود.
علایی مقدم با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران کار بسیار سختی است، با این حال کشاورزان ما دستاوردهای بسیار بزرگی داشتند، اضافه کرد: آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی در ۵۰ سال گذشته ۱۹هزار میلیارد مترمکعب بود که در حال حاضر به ۱۳۰میلیارد مترمکعب رسیده، اما تولیدات کشاورزی از ۴۶میلیون تن به ۱۲۵میلیون تن رسیده است.
این مقام مسئول افزود: بر اساس آمار فائو، ایران جزو ۷ کشور تولیدکننده مهم محصولات کشاورزی در دنیاست؛ به‌عنوان مثال کشورمان در زعفران مقام اول را دارد.
وی با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال است که باید در صدر قرار گیرد و این امر نیاز به همت همگانی دارد، اظهار کرد: چهارمیلیون و ۲۰۰هزار بهره‌بردار در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و هریک از کشاورزان ضامن تأمین غذای ۲۳ نفر 
ایرانی هستند. تلاش برای تغییر قیمت گندم به نفع تولیدکننده از دیگر مواردی بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی به آن پرداخت و افزود: گندم کالا نیست، عزت، امنیت و سرمایه است و مسئولان رده‌بالا باید یک نگاه ویژه به گندم داشته باشند که ما حتماً این مسئله را مدنظر قرار می‌دهیم؛ چراکه امنیت غذایی برای ما از سلاح هم مهم‌تر است و اگر امنیت غذایی نباشد، امنیت نظامی هم نیست. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا خیلی زیاد است ولی ما ضعیف هستیم، گفت: تنوع محصول در شهرستان فیروزآباد بالاست اما زنجیره ارزش بالا نیست. صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی در این منطقه نیاز است. در این راستا به صاحبان سرمایه متقاضی احداث صنایع تسهیلات اعطا می‌شود.
سرخرطومی حنایی خرما از دیگر مشکلات مطرح شده بود، که علایی مقدم در این خصوص اظهار کرد: آفت بسیار خطرناکی است و از محل مدیریت بحران کمک می‌کنیم و پول بلاعوض پرداخت می‌کنیم تا درختان تیمار شوند؛ ولی از طریق کلینیک‌ها تیمار نخل‌ها را به کشاورزان یاد دهید.
وی افزود: تولید در محیط‌های کنترل‌شده در شرایط کم‌آبی از اولویت‌های وزارتخانه است. اینجا به نظر من گلخانه خیلی استعداد دارد؛ چراکه در ۶ماهه دوم اقلیم سختی ندارد و می‌تواند محصولاتی را تولید کند که به اتحادیه اروپا، اوراسیا مستقیماً برود، کشاورزان ما تقویت شوند و کار انجام شود.
تأمین تسهیلات لازم برای مکانیزاسیون در سال جاری از دیگر مواردی بود که معاون وزارت جهاد کشاورزی به آن اشاره و ابراز کرد: کشاورزان می‌توانند در زمینه ادوات، دنباله‌بندها، ردیف‌کارها، عمیق‌کارها، چاپر تسهیلات کم‌بهره دریافت کنند.
وی گفت: شهرستان‌های فیروزآباد و قیروکارزین رنگین‌کمانی از بخش کشاورزی ایران هستند، اما در این شهرستان‌ها به دلایل مختلف راندمان آبیاری پایین است.
علایی مقدم با اشاره به اینکه تنوع محصولات تولیدی در این شهرستان‌ها بالاست، تصریح کرد: راندمان پایین آبیاری در شهرستان‌های مذکور ناشی از عدم وجود کافی استخرهای ذخیره آب و انتقال آب از طریق کانال‌های خالی و بی‌بهره‌بودن از خطوط لوله‌گذاری است. وی با بیان اینکه با این میزان آب مصرفی باید تولیدی دو برابر میزان تولید فعلی داشته باشید، تصریح کرد: این خلأ باید از محل تسهیلات کم‌بهره و اجرای طرح‌های تأمین آب کوچک دنبال شود که در این خصوص حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. علایی مقدم با اشاره به اینکه سدهای سلمان فارسی، هایقر و تنگاب برای تحول در بخش کشاورزی ایجاد شده است، ابراز کرد: این سدها خود برای کشاورزی سد شده‌اند و همان آبی هم که جاری می‌شد، ما دولتی‌ها جلوی آن را بسته‌ایم. خواهش من این است که کارگروه بحران برای حل این مشکل 
تشکیل شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی