[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حمایت از کارگران، اعتماد به کارفرمایان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش


مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس گفت: اجرایی‌سازی فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای شعار «مهار تورم، رشد تولید» مهم‌ترین رکن سازمان تأمین اجتماعی در سال جدید است.
به گزارش شیرازنوین، جلیل مرادی با تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، از این اقشار به‌عنوان عناصر تأثیرگذار و سازنده کشور یاد کرد و افزود: سازمان تأمین اجتماعی در سال جدید شعار «تحول، اعتماد و عدالت» را برای خدمتگزاری به جامعه تحت پوشش برگزیده و بر مبنای آن ارتقای کیفیت خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را در دستور کار قرار داده است.
وی با تشریح کارکردهای هر یک از بخش‌های شعار «تحول، اعتماد و عدالت»، افزود: در بخش «تحول»، سازمان تأمین اجتماعی درصدد است تا کیفیت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان را متحول سازد. مطابق قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است کارگرانی که در محیط‌های کارگاهی اجباری مشغول به کار هستند را بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تحت‌پوشش بیمه قرار دهد. 
او خاطرنشان کرد: روند بیمه کارگران از دو طریق ارسال لیست کارفرمایان و ناشی از بازرسی کارگاهی صورت می‌گیرد. بنا بر سیاست‌های این سازمان در سال جدید، بازرسی کارگاه‌هایی که از بیمه کارگران به هر دلیلی سر باز می‌زنند، مورد پایش دوچندانی قرار می‌گیرد. با اتخاذ این راهکار سازمان تأمین اجتماعی درصدد است تا کارگران شریف و زحمت‌کش به حق و حقوق قانونی خود در زمینه برخورداری از مزایای بیمه دست یافته و متن صریح قانون اجرا گردد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس در ادامه یکی دیگر از محورهای اصلی شعار تأمین اجتماعی را تشریح کرد و افزود: سازمان تأمین اجتماعی مبنای کار را بر «اعتماد» بر گروه‌های هدف بنا نهاده است؛ چراکه جامعه کارگری و کارفرمایی مؤلفه‌های اصلی پیشرفت و بالندگی کشور هستند و تا زمانی که درخواستی از سوی کارگر و کارفرما ارائه نشود، این اعتماد تداوم خواهد یافت و سازمان تأمین اجتماعی بیشترین پتانسیل خود را متمرکز بر کارگاه‌های فاقد بیمه می‌کند.
او پیرامون کلیدواژه «عدالت» که در دولت سیزدهم و سازمان تأمین اجتماعی نقش کلیدی دارد، اظهار داشت: در حوزه «عدالت» تلاش می‌کنیم ارائه خدمات بهینه، توانمندسازی نیروی انسانی و پرهیز از اعمال سلایق شخصی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد و پرداخت‌ها بر اساس شرایط و مدت سابقه صورت گیرد. 
مرادی با ارج‌نهادن بر کار و تلاش کارگران در سازندگی ایران اسلامی، افزود: اداره کل تأمین اجتماعی استان فارس در سال جاری تمرکز ویژه‌ای برای یافتن و تحت‌پوشش قراردادن کارگرانی دارد که حق بیمه آنها به هر دلیل توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس با تشریح برخی از مزایای برخورداری از پوشش‌های بیمه‌ای گفت: کارگران تحت‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی، به‌واسطه پرداخت‌هایی که انجام می‌دهند، در طول مدت اشتغال از پوشش‌های حمایتی کوتاه‌مدت برخوردار می‌شوند. این حمایت‌های کوتاه‌مدت در طول مدت اشتغال شامل وسایل کمک پزشکی، استراحت در ایام بیماری، بیمه بیکاری و مواردی از این دست می‌باشد. همچنین افراد بیمه‌شده در زمانی که به افتخار بازنشستگی نائل می‌شوند، می‌توانند از مزایای بازنشستگی و پرداخت حقوق مستمری 
برخوردار گردند. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به گسترش خدمات هوشمند توسط سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: طرح‌های مختلفی در حوزه ارائه خدمات هوشمند برای جامعه تحت‌پوشش فراهم شده و شاهد بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات هستیم. مرادی با تشریح برخی از خدماتی که در حوزه سایبری ارائه می‌شوند، افزود: در قالب طرح 3070، خدماتی که به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه می‌شدند، به سمت‌وسوی غیرحضوری‌شدن پیاده‌سازی شدند. طرح ۳۰۷۰ به‌منظور تبدیل ۳۰ خدمت حضوری به ۳۰ خدمت الکترونیکی غیرحضوری به مرحله اجرا درآمده و در قالب آن شاهد سرعت، سهولت، دقت و شفافیت در انجام امور هستیم و ارائه خدمات وابسته به مکان، زمان و ساعتی خاصی در شبانه‌روز نیست.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس با تأکید بر این موضوع که گسترش خدمات الکترونیک زمینه‌ساز رشد عدالت‌محوری و افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان می‌شود، اظهار داشت: ارائه خدمات الکترونیکی منجر به بهبود خدمات و ارتقای عملکرد سازمان شده و زمینه‌ساز توسعه و تنوع‌بخشی به روش‌های خدمت‌رسانی است.
او با اشاره به این موضوع که افزایش خدمات الکترونیک نقش ارزنده‌ای در کاهش هزینه‌ها، افزایش دامنه نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر خدمات دارد، بیان داشت: طرح ۳۰۷۰ بیانگر اهتمام و خیز بلند مسئولان تأمین اجتماعی برای کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات الکترونیکی با هدف رضایتمندی بیشتر بیمه‌شدگان است.
نماینده ارشد سازمان تأمین اجتماعی در استان فارس افزود: در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از تعهدات کوتاه و بلندمدت بدون حضور فیزیکی ارباب‌رجوع و در قالب خدمات هوشمند قابل‌ارائه است. همچنین این امکان برای کارگران فراهم شده است تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان تأمین اجتماعی، اطلاعات محل کار خود را برای بازرسی در اختیار سازمان قرار دهند.
مرادی در ادامه به یکی دیگر از طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی در حوزه ارائه خدمات غیرحضوری اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌هایی که با استقبال عمومی مواجه شده، سامانه 1420 است که در قالب‌های مختلف مشکلات ارباب رجوع را به‌صورت غیرحضوری ثبت و پیگیری می‌کند. در این طرح مدت‌زمان کوتاهی برای پاسخ‌گویی به ارباب رجوع و ارائه نتیجه به مرکز در نظر گرفته شده و کارشناسان ما وظیفه دارند مطالبات و پاسخ مستدل را در کمترین زمان ممکن و با دقت ارائه کنند. 
وی بیان داشت: در سامانه 1420 سازمان تأمین اجتماعی، خدماتی نظیر ثبت سؤالات، شکایات، پیشنهادات، انتقادات، نظرات، راهنمای خدمات، اطلاعات مراکز درمانی و بیمه‌ای، ملاقات با مدیران و مواردی از این دست پیش‌بینی شده است.
او از آسیب‌شناسی چالش‌ها برای ارائه خدمات مؤثر به کارگران و کارفرمایان خبر داد و افزود: سازمان تأمین اجتماعی بر این باور است که ارائه تسهیلات قانونی به کارفرمایان در اشتغال‌زایی نقش ارزنده‌ای دارد و در این راستا برای کارگاه‌های مشمول معافیت نظیر جوشکاری، تراشکاری، زمین‌های کشاورزی و... معافیت‌هایی پیش‌بینی شده است. مرادی با تشریح گوشه‌ای از این معافیت‌ها گفت: برای کارگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، قسمتی از حق بیمه توسط دولت پرداخت شده و یک‌سوم آن از کارفرما اخذ می‌شود. همچنین در حوزه کارگران ساختمانی و فعالان حوزه صنایع‌دستی، بیمه خویش‌فرمایی اجرا می‌شود و از بخشودگی و معافیت‌های پرداخت حق بیمه بهره‌مند هستند. مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس در ادامه چشم‌انداز سازمان متبوعش را برای سال جدید این‌گونه توصیف کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان تأمین اجتماعی فارس در سال جدید شناسایی بیمه‌شدگان جدید است. کارگران موتور محرک بخش‌های مختلف جامعه هستند و باید از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند. به‌موازات این ماجرا، افزایش وصولی سازمان افزایش یافته و زمینه برای ارائه خدمت بهتر و مؤثرتر به جامعه تحت‌پوشش فراهم می‌شود.
وی در بخش پایانی سخنانش عمل به رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‌های جهاد تبیین، سیاست‌های جمعیتی، جهاد محرومیت‌زدایی، تحقق شعار سال و سایر موارد را زمینه‌ساز تعالی جامعه و چراغ راه سازمان تأمین اجتماعی برای خدمت‌رسانی به جامعه توصیف کرد.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی