[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رونق توریسم با گردشگری ادبی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
در آستانه روز شیراز و در اقدامی خلاقانه، همایش گردشگری ادبی برگزار شد. این مراسم با حضور مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس و فعالان حوزه گردشگری و جمع دیگری از مقامات مسئول در شیراز برگزار شد.
 شیراز خاستگاه گردشگری ادبی است
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آغاز فعالیت گردشگری ادبی با محوریت فارس خبر داد و گفت: فارس به‌ویژه شهر شیراز، خاستگاه گردشگری ادبی است و میزهای تخصصی گردشگری در این شهر راه‌اندازی می‌شود.
سیدمصطفی فاطمی از آغاز فعالیت گردشگری ادبی با محوریت فارس خبر داد و اظهار داشت: استان فارس به‌ویژه شهر شیراز، خاستگاه گردشگری ادبی است و میز‌های تخصصی گردشگری شعر و ادبیات، داستان‌سرایی و اسطوره‌ها و افسانه‌ها در این شهر راه‌اندازی می‌شود. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هدف از برگزاری میز‌های تخصصی، استفاده از پتانسیل و ایده‌های افراد متخصص در راستای تبدیل گردشگری موضوعی به محصولی تجاری و قابل‌عرضه است. به گفته وی، با توجه به تعدد و تنوع ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های گردشگری و فرهنگی که در فارس وجود دارد، این استان قابلیت این را دارد که گردشگری ادبی و به تبع آن گردشگری خوراک و عشایری در آن رونق بیشتری بگیرد. فاطمی با اشاره به ظرفیت استان فارس در بحث گردشگری ادبی گفت: امروز گردشگری ادبی با محوریت استان فارس فعالیت خود را آغاز کرد و این استان در گردشگری عشایر هم نگاه ویژه‌ای داشته است. وی به اهداف تشکیل میز‌های تخصصی در فدراسیون گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: میز‌ها با این هدف شکل گرفته که با حضور افراد دغدغه‌مند و متخصص حوزه‌های متنوع به شکل تخصصی پیگیری شود و ما به‌عنوان بخش دولتی نیز در کنار آن‌ها نقش حمایت‌کننده داشته باشیم؛ چراکه استفاده از همه ظرفیت‌های گردشگری موردتأکید است.
 بسترسازی برای گردشگری توان‌خواهان
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور همچنین به فعالیت میز ملی گردشگری دسترس‌پذیر با هدف توسعه گردشگری سالمندان و افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: دسترس‌پذیر‌کردن و تأمین زیرساخت‌های لازم در تأسیسات گردشگری و احیای حق سفر و گردشگری برای این قشر از جامعه، هدف فعالیت کمیته مذکور به شمار می‌آید و در واقع کمیته گردشگری سالمندان و معلولان می‌تواند بر مبنای شبکه‌ای هدفمند با پرداختن به زوایای مختلف این حوزه اعم از تعریف ضوابط، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، قانون، تعریف شاخص‌های اقتصادی، ایجاد بستر‌های حمایتی و تسهیلگری جهت ریل‌گذاری سریع به‌سوی دستیابی به ایجاد امکان سفر برای این قشر مهم جامعه مؤثر عمل کند.
به گفته فاطمی، در تلاش هستیم این میز ملی (گردشگری دسترس‌پذیر) در شیراز فعال شود و این شهر به‌عنوان شهر دسترس‌پذیر در یک سال آینده معرفی گردد که به‌طور حتم شهرداری شیراز نقش کلیدی در این زمینه دارد. فاطمی همچنین گفت: در حال حاضر به موضوعات نوینی در گردشگری ورود پیدا کرده‌ایم و با همکاری شهرداری شیراز بتوانیم این شهر را به الگویی برای دیگر شهر‌های کشور تبدیل کنیم.
 تورهای ادبی برپا می‌شوند
امیرحسین حکمت‌نیا، مدیر گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در خصوص اینکه آیا در شهر شیراز مسیرهای ادبی مشخص شده است، ابراز داشت: در مدل تورهای ادبی به علت تخصصی‌بودن، افراد متخصص حضور دارند و مخاطبان صرفاً فعالان این حوزه بوده که 3 مسیر به مناسبت زندگی حافظ در شیراز، 2 مسیر با محوریت سعدی مشخص شده و محور داستان‌گردی مدنظر است. وی فعالان این حوزه را دو دسته دانست و افزود: آژانس‌های گردشگری به‌عنوان پایه اصلی حوزه گردشگری ادبی و فعالان عمومی گردشگری ادبی هستند که بیش از سه سال مستمر آموزش دیده‌اند. معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: در استان فارس، 330 آژانس فعال هستند که از این تعداد 2 آژانس در حوزه گردشگری ادبی فعال هستند و 2700 راهنمای گردشگری داریم که 30 نفر در گردشگری ادبی فعال هستند. حکمت‌نیا در پایان ابراز داشت: تعداد علاقه‌مندان در فارس نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.
 درآمدزایی در پرتو توسعه گردشگری ادبی
به اعتقاد معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، نام شیراز خود یک برند جهانی شناخته‌شده است که می‌تواند بستری برای توسعه گردشگری، به‌ویژه از نوع ادبی باشد. محمد فرخ‌زاده عنوان کرد: گردشگری ادبی در دنیا به یک صنعت مهم تبدیل شده و کشورها در حال هویت‌سازی و تاریخ‌سازی در این حوزه هستند.وی با بیان اینکه گردشگری ادبی ترکیبی از شعر، ادبیات و تجربیات فرهنگی است، اظهار کرد: در دنیا پیمان‌های متعددی از جمله پیمان میراث‌فرهنگی ناملموس، میراث معنوی، انتقال تجارب میراث‌فرهنگی بین شبکه‌های شهری و... شکل گرفته و کشورهای جهان در حال وفاق برای معرفی داشته‌های خود در سطح بین‌المللی هستند. قائم‌مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری با اشاره به اینکه مفهوم گردشگری ادبی به معنای علاقه‌مندی گردشگران به دیدن خانه‌های شعرا و نویسندگان و آشنایی با شیوه زندگی آنها در قرن ۱۹ میلادی اوج گرفته است، خاطرنشان کرد: در این شاخصه از گردشگری سه مؤلفه موردتوجه قرار گرفته است. فرخ‌زاده ادامه داد: مکان‌های واقعی یکی از مقاصد گردشگران ادبی است که در ایران نیز به‌وفور وجود دارد، اما متأسفانه یا آنها را ثبت نکرده‌ایم، یا قدر ندانستیم که این موضوع ما را با گسست بین‌نسلی مواجه کرده است؛ به‌گونه‌ای که نسل جدید بسیاری از ارزش‌ها و داشته‌ها و بزرگان و گذشتگان خود را نمی‌شناسند.
 اهمیت عمل‌گرایی در حوزه گردشگری ادبی
معاون استاندار فارس همچنین به مکان‌های خیالی یا ساخته‌شده برای معرفی داشته‌های ادبی یک کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، مکان‌ها یا نمادهایی که داستان‌ها یا رخدادهای خیالی که در آثار ادبی به آنها اشاره شده، ساخته می‌شود که به‌مرور زمان به مکانی برای جذب گردشگران بدل خواهد شد. فرخ‌زاده با این تأکید که گردشگری ادبی باید از کلام و سخن به عمل‌گرایی تبدیل شود، افزود: کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ها سبب شده بسیاری از شعرا و علما مصادره شوند؛ به‌عنوان مثال؛ مولانا را ترک و زکریای رازی را عرب معرفی می‌کنند و ملاصدرا را به بصره نسبت می‌دهند. معاون استانداری فارس همچنین بر لزوم برطرف‌کردن ضعف‌های سیستم آموزش و پرورش کشور تأکید و اضافه کرد: هم‌اکنون جای خالی آموزش درباره هویت و فرهنگ ایران اسلامی در کتب درسی به‌شدت احساس می‌شود. او در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با ضعف در معرفی توانمندی‌های شیراز در عرصه بین‌المللی روبه‌رو بوده‌ایم که عوامل متعددی از جمله ایجاد ایران‌هراسی در به‌وجودآمدن آن نقش داشته است. معاون استاندار فارس یادآور شد: بازاریابی مناسب محصول، انتقال مفاهیم با زبان و تکنولوژی جدید و هوشمندسازی از دیگر مواردی است که برای توسعه گردشگری ادبی باید به آن توجه شود. او با بیان اینکه در ایران جایگاه و خاستگاه گردشگری ادبی را به‌خوبی تعریف نکرده‌ایم و در این زمینه کارشناس متخصص پرورش نداده‌ایم، عنوان کرد: باید در کنار توجه به سنت‌ها، خود را برای آینده نیز آماده کنیم.معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اخبار سیاه‌نمایی‌شده درباره بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و افزود: همایش‌ها و جمع‌هایی مانند آنچه اکنون درباره گردشگری ادبی در حال برگزاری است، باید کمک کنند این بافت ارزشمند را محکم و استوار نگاه داریم و به دنیا معرفی کنیم. فرخ‌زاده با اشاره به وجود اماکنی مرتبط با پیشینه و تاریخ شیراز و اهمیت بازسازی یا احیای آنها، یادآور شد: خانه سعدی در بافت باید ترمیم و بهسازی و معرفی شود و به محل رفت‌وآمد بازدیدکنندگان و گردشگران تبدیل شود. او به اقدامات مثبتی که اهالی فرهنگ و دوستداران شیراز و میراث‌فرهنگی فارس انجام می‌دهند، اشاره و اضافه کرد: به‌عنوان مثال در ایام نوروز راهنمایان تور در انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی به‌صورت رایگان و عام‌المنفعه در خدمت مهمانان بوده و شیراز و بافت فرهنگی را به آنها معرفی می‌کردند. معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: باید داشته‌های فرهنگی و ادبی را قدر بدانیم و ضمن نگهداری از این میراث برای انتقال آنها به نسل آینده به ثبت و مستندسازی 
آنها بپردازیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی