[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کـوی رنـدان جلـوه‌گاه مشاهیــر، روزنامه شیراز نوین

در آستانه روز شیراز، آیین رونمایی از سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور دکتر افسانه خواست خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر حمید کشتکار، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز، دکتر غلامرضا غلامی، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز و با استقبال گسترده شهروندان و گردشگران در کوی رندان در جوار آرامگاه لسان‌الغیب برگزار شد.

 بهبود فضای معنوی و سیمای بصری سومین حرم اهل بیت «ع»

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین از تلاش برای بهبود فضای معنوی و سیمای بصری سومین حرم اهل بیت(ع) به‌واسطه رویکردهای فرهنگی و توسعه فضای سبز خبر داد.
دکتر افسانه خواست خدایی در آیین رونمایی از سردیس مشاهیر ملی و جهانی که به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن روز شیراز اظهار داشت: کلان‌شهر شیراز دارای مفاخر ارزنده ای ‌است که متأسفانه شناساندن بسیاری از آنها مورد غفلت قرار گرفته و تلاش داریم تا افکار عمومی را با آنها آشنا کنیم.
وی با قدردانی از تلاش‌های سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در رونمایی از تندیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی افزود: این برنامه در جوار آرامگاه حافظ با رویکردی مردم‌محور برپا شد و با پرهیز از سخنرانی‌های رایج، تلاش کردیم مشارکت اقشار مختلف جامعه را تقویت سازیم.
ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما و منظر شهرداری تأکید کرد: در گذر رندان، ضمن رونمایی از سردیس گوته که دارای جایگاه بین‌المللی است، آثار هنرمندان شیراز و محصولات فاخر فرهنگی عرضه می‌شود و به‌واسطه آن تلاش شده است تا حمایتی از هنرمندان داشته باشیم و شاهد گسترش مبانی ارزشی در جامعه خواهیم بود.

 پاسداشت مقام مشاهیری که مغفول مانده‌اند

دکتر خواست خدایی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در این آیین، شاهد رونمایی از سردیس یکی از مفاخر شیراز به‌نام ابن مقله شیرازی هستیم که جایگاه ارزنده وی در عرصه استانی و ملی مغفول مانده است. در سطح کلان‌شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) باید نگاه ویژه‌ای به معرفی مفاخر داشته باشیم و این امر، نقش مثبتی در تعالی سطح آگاهی‌های عمومی جامعه و بهبود چهره فرهنگی و زیبایی شهر دارد.
نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری با اشاره به این موضوع که شورای اسلامی شهر شیراز در سال جدید بودجه مناسبی را برای نورپردازی و حفظ و توسعه فضای سبز در نظر گرفته هم اظهار کرد: برای ساخت تندیس و المان‌های شهری از ظرفیت‌های هنرمندان بومی استفاده می‌کنیم.
وی افزود: شهر دیرینه شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، دارای مفاخر گرانقدری در حوزه‌های ادبی، تاریخی، هنری و ... است و در کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز، از نام متبرک شهدا و مفاخر بهره می‌بریم. در همین راستا، هم‌زمان با هفته شیراز، تعداد 10 کوچه تاریخی شهر شیراز بنا بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی که در آنها صورت می‌پذیرفته، نامگذاری می‌شوند.‌

 تقویت نشاط اجتماعی و بهبود فضای کالبدی شهر

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز هم گفت: تقویت نشاط اجتماعی، پاسداشت مقام مشاهیر و بهبود فضای کالبدی شهر در حوزه فضای سبز از اهداف مهم این سازمان در سال جدید است.
دکتر حمید کشتکار در آیین رونمایی از سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی با تبریک فرا رسیدن هفته شیراز عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری در هفته شیراز، برنامه‌های فاخری را برای شهروندان و مهمانان تدارک دیده است و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با رویکرد نوینی به استقبال این رویداد مهم می‌رود.
او با اشاره به رونمایی از سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی در جوار آرامگاه حافظ افزود: در آستانه هفته شیراز، مجموعه‌هایی از فرش گل، نمایشگاه محصولات فرهنگی، نقاشی دیواری و مواردی از این‌دست در گذر رندان برپا شده است و با اتخاذ این راهکار به‌دنبال احیای این گذر در بافت تاریخی و افزودن بر ظرفیت‌های ماندگار شهر شیراز هستیم.
وی با بیان اینکه بازشناسی نام‌آوران شیراز و جهان بر اعتبار ارزنده شهر راز می‌افزاید، خبر داد: تعداد 10 تندیس از مفاخر، شامل فرصت‌الدوله شیرازی، ابن مقله شیرازی، قوام‌الدین، استاد گلریز خاتمی، استاد منبتی، استاد تجویدی، استاد غلامی و تنی چند از بزرگان ساخته‌ شده که سردیس شش نفر از این اساتید در باغ جهان‌نما نصب گردیده و سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی نیز در مجاورت آرامگاه حافظ قرار گرفت.
او با اشاره به جایگاه معنوی این چهره‌های فرهنگ بین‌الملل تأکید کرد: گوته یکی از بزرگترین شاعران، فیلسوفان، سیاستمداران و نویسندگان آلمانی است که شهرت جهانی دارد و به حافظ عشق و ارادت می‌ورزیده است. در اسناد تاریخی ذکر شده که گوته تلاش وافری در راستای فراگیری رسم‌الخط عربی داشته و عبارت والای «علی ولی الله» را بارها و بارها کتابت کرده است. به همین دلیل، سردیس این فیلسوف آلمانی در مجاورت آرامگاه لسان‌الغیب نصب شد.

 برنامه‌ریزی برای تقویت مشارکت‌های مردمی

دکتر کشتکار با تأکید بر این موضوع که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز به‌دنبال برپایی برنامه‌هایی با مشارکت‌های پرشور مردمی است، اظهار داشت: شادابی مردم در صدر اولویت برنامه‌های این سازمان است و با راهکارهای متنوع در صدد تقویت نشاط اجتماعی در جامعه هستیم.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در بخش پایانی سخنانش گفت: یکی از اهداف سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، جلب مشارکت‌های مردمی برای زیباسازی و تقویت بافت سبز شهر است و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مدونی در دستور کار قرار می‌گیرد.

 تدارکات گسترده برای بزرگداشت هفته شیراز

در ادامه این مراسم، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز هم از توجه ویژه مدیریت شهری نسبت به پاسداشت مقام مفاخر معاصر و پیشینیان خبر داد.
دکتر غلامرضا غلامی در آیین رونمایی از سردیس‌های گوته و ابن مقله شیرازی با اشاره به این موضوع که معاونت خدمات شهری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، از مدت‌ها پیش برای تدارک هفته شیراز برنامه‌ریزی کرده است، بیان کرد: آماده‌سازی شهر برای برنامه‌های هفته شیراز، حفظ و توسعه فضای سبز، ساخت و نصب سردیس مشاهیر و فعالیت‌هایی از این‌دست، تنها گوشه‌ای از تلاش‌های صورت‌گرفته است.
وی با اشاره به اقداماتی که در راستای احیا و یادآوری جایگاه بزرگان این دیار صورت گرفته، گفت: به‌موازات پاسداشت مقام فاخر بزرگانی که در گذشته وجود داشته‌اند، شهرداری شیراز تصمیم دارد در باغ جهان‌نما، سردیس‌هایی از مشاهیر معاصر را رونمایی کند.
معاون شهرداری شیراز با اشاره به تندیسی که در کوی رندان در آستانه روز شیراز رونمایی شد، اظهار داشت: گوته از مشاهیر سرشناس جهانی است که تحت تأثیر تفکرات متعالی حافظ شیرازی بوده و اشعار گران‌مایه این شاعر پارسی‌گوی را به زبان آلمانی ترجمه کرده است.
غلامی در بخش دیگری از سخنانش از رونمایی از هفت سردیس مشاهیر خبر داد و بیان داشت: علاوه بر برنامه‌های متنوعی که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردرای شیراز برای هفته شیراز تدارک دیده است، در حوزه خدمات شهری نیز تلاش‌های زیادی برای پاکسازی، زیباسازی و آماده‌سازی شهر برای هفته شیراز صورت گرفته است.
این مقام مسئول در بخش پایانی سخنانش ابراز داشت: در حوزه المان‌های شهری در سال جاری حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی