[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

عرضه نان غنی‌شده در ۲۰ نانوایی، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
 نان‌ کامل در حال حاضر، در 20 نانوایی شهر شیراز عرضه و به نرخ دولتی توزیع می‌گردد. نظرسنجی عمومی انجام‌شده از برخی خریداران و مصرف‌کنندگان این نوع نان، نشان می‌دهد که رنگ صورتی این نان‌ها از نظر مصرف‌کنندگان تعجب‌برانگیز است. همچنین به‌رغم راحت بلعیده‌شدن این نان‌ها، بروز مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه موجب گردیده که برخی افراد، تمایلی به خرید مجدد نان کامل نداشته باشند. در همین زمینه، مدیر اداره غله و خدمات بازرگانی استان فارس طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، توضیح داد: با انجام تحقیقات گسترده و با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی، نان کامل که همان نان‌های غنی‌شده و دارای ارزش کیفی بالا هستند، در تنور نانوایی‌ها پخته شد و نانوایی‌های منتخب نیز با وسواس زیاد و غربالگری از بین 70 نانوایی انتخاب شده‌اند.
مهدی جمالی در ادامه گفت: ضمن اینکه خط تولید آرد سبوس‌دار این نان ویژه با بالاترین ارزش تغذیه و کیفیت، در یکی از کارخانجات شیراز راه‌اندازی شده است و این آرد بین نانوایی‌های منتخب توزیع می‌شود. 
وی افزود: ملاک ما در انتخاب نانوایی‌ها، میزان تسلط بر کار، سخت‌گیری در رعایت شاخصه‌های پخت و تبحر کارگران در فرایند تهیه نان از جمله سبوس‌گیری و تخمیر، چانه‌گیری و خروج از تنور بود و اطمینان می‌دهیم که به‌طور مستمر بر کار تولید‌کنندگان این نوع نان نظارت شده است. علاوه بر آن، نسبت به نصب بنر جداگانه در سردر این نوع نانوایی‌ها اقدام می‌شود تا مشتریان بتوانند در صورت مشاهده هرگونه ایرادی مثل غیرعادی‌بودن رنگ نان و... مراتب را به دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز یا بازرسی گزارش دهند.
دبیر شورای سیاست‌گذاری آرد و نان استان فارس تأکید کرد: کلیه موازین بهداشتی و سلامتی در تولید و ارائه نان‌های کامل رعایت می‌گردد. بنابراین، اگر مصرف‌کنندگان پس از خوردن نان کامل، دچار مشکلات هضمی و بلعی گردیده‌اند، ایرادی بر فرایند تولید این نوع نان وارد نیست و احتمال دارد افراد به مشکلات گوارشی مبتلا باشند. چون این نان برای تضمین تندرستی افراد جامعه به تنور رفته و نسبت به سایر نان‌های مشابه از 15 درصد ارزش تغذیه‌ای بالاتر برخوردار است. 
وی درباره دلیل ترس افراد از مصرف این نوع نان، شائبه شکل‌گیری مشکلات گوارشی، تغییر رنگ و سایر ایرادات مشابه، توضیح داد: به استثنای شهرستان‌های شمالی استان که علاقه وافری به مصرف و پخت نان‌های کامل دارند، در شهرستان‌های مرکزی و جنوب فارس، نان کامل از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. همین امر، یکی از دلایل شکست ما در عملیاتی‌کردن پخت این نوع نان بوده است. بدیهی است، افزایش مصرف این نوع نان مستلزم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است. نباید با تبلیغات غلط و فرافکنی، مردم جامعه را از مصرف نان کامل که تضمین‌کننده ارتقای سلامت در جامعه است، محروم ساخت.
وی در حال حاضر، بهای هر قرص نان کامل را 50 درصد بالاتر از نان‌های معمولی دانست و ادامه داد: فعلاً افزایش قیمت کلیه نان‌ها از جمله نان کامل در دستور کار قرار ندارد و با تأسف اعلام می‌کنیم به‌رغم برنامه‌هایی که برای گسترش تعداد نانوایی‌های نان کامل طرح‌ریزی شده بود، اگر از این نوع نان استقبال چندانی نشود و حجم نان خریداری‌شده پایین باشد، چاره‌ای جز تعطیلی این نانوایی‌ها نداریم. توصیه می‌کنیم آن دسته از خانواده‌هایی که به‌صورت مستمر از نان استفاده می‌کنند، به مقالات بسیاری که درباره نان کامل منتشر شده مراجعه نمایند و تلاش کنند با مصرف نان‌های دارای فیبر بیشتر، سلامتی‌شان را تضمین نمایند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی