[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چرا نمایش هنرمند شیرازی اجرا نشد؟، روزنامه شیراز نوین

در پی وضعیت مبهم اجرای دو نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان و «هملت» کار مسعود دلخواه، مدیر مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی ارائه و از وجود برخی کارشکنی‌ها و مغشوش کردن اذهان هنرمندان در فضای تئاتر ابراز تأسف کرد.
در چند وقت اخیر به‌صورت غیررسمی مشخص شده بود که نمایش «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان بعد از نمایش «مکبث زار» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، اما بعد از گذشت مدتی، ظاهراً اجرای این نمایش به حالت تعلیق درآمد. از سوی دیگر، چندی پیش هم مطلبی از مسعود دلخواه که تصمیم داشت نمایش «هملت» را در همین سالن روی صحنه ببرد، درباره تردیدش برای اجرای تئاتر منتشر شد.
سید محمدجواد طاهری درباره آخرین وضعیت اجرای نمایش «بک تو بلک» و در پاسخ به این پرسش که چرا این نمایش با وجود داشتن مجوز و بعد از پشت سر گذاشتن ۳۰۰ اجرا، اجازه اجرای مجدد در تالار اصلی را پیدا نکرده است، گفت: اتفاقاً خود ما به‌دلیل موفقیت این نمایش در جذب تماشاگران در سال گذشته امید داشتیم که با اجرای مجدد آن، شاهد استقبال تماشاگر تئاتر باشیم. به اعتقاد بنده، تا زمانی که مخاطب از اثر نمایش استقبال می‌کند باید با توجه به زمان دیگر آثار، به آن فرصت دیده شدن داد، چراکه با توجه به جمعیت ۲۰ میلیونی کلان شهر تهران، استقبال تماشاگران از یک اثر موفق حداکثر در حدود چند هزار نفر خواهد بود با توجه به این مقیاس، همیشه این مجال را برای گروه‌های تئاتری قائل هستم و فارغ از سالن دولتی و خصوصی پیگیر آثار ماندگار و باکیفیت که دارای مفاهیم زیبای‌شناسی و پرمخاطب هست، خواهم بود.
وی ادامه داد: با توجه به فروش خوب نمایش «بک تو بلک» در سال گذشته، نظر بعضی از مسئولان در معاونت هنری بر این بود که این فرصت به گروه دیگری داده شود و یا اینکه آقای افشاریان، نمایش جدیدی را تولید و اجرا کند، اما از آنجایی که افشاریان، بازخورد خوبی از نمایش مذکور گرفته بود و شاید فرصت تولید نمایش جدید را نداشتند، درخواست اجرای همین نمایش را داشت و ما هم بنا به درخواست کارگردان، نمایشنامه را برای اخذ مجوز به شورای نظارت ارسال کردیم و منتظر جواب درخواست هستیم. به‌نظر بنده، نمایش‌های این‌چنینی که در جذب مخاطب موفق بوده‌اند، امروز هم می‌تواند باعث شور و رونق تئاتر باشد، اما واقف به این هستم که این نگاه می‌تواند تک‌بعدی باشد. به هر حال من این بُعد را می‌بینم و دوستان شورای نظارت یا معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی قطعاً به ابعاد دیگری هم توجه دارند.
طاهری با بیان اینکه در این میان، نامه‌ای هم در رابطه با قرارداد افشاریان با سالن خصوصی که قبلاً اجرا رفته بودند، به‌دست ما رسید که، ظاهراً در قراردادهای مذکور این بند وجود داشته که نمایش‌هایی که در آن مجموعه اجرا می‌شوند، تا یک سال در سالن دیگر نمی‌توانند اجرا داشته باشند که این موضوع برای بنده بسیار تعجب‌برانگیز بود. به هر حال، مدیر سالن خصوصی مورد نظر از وزارت فرهنگ و ارشاد کتبی درخواست کرده که اجازه اجرای دوباره برای این نمایش در تئاتر شهر صادر نشود و این نامه طی مراحل قانونی به تئاتر شهر ارسال شد. هرچند، افشاریان نیز  مدعی است که تاریخ یک‌ساله‌ای که در قرارداد لحاظ شده، گذشته است و نسخه‌ای از قرارداد را برای بنده ارسال کرد. اگر چنین چیزی درست باشد، صرف‌نظر از اینکه که این نوع قرارداد، اشتباه و نوعی اجحاف در حق گروه‌های نمایشی است و اگر این مسئله مکتوب شده باشد، از نظر حقوقی حق با کسی است که این ادعا را مطرح کرده، چون در هر صورت، گروه‌های نمایشی این شرط را پذیرفته و قرارداد را امضا کرده‌اند و بررسی این موضوع هم در تصمیم‌گیری برای اجرا رفتن و نرفتن نمایش «بک تو بلک» بی‌تأثیر نبود چرا که موضوع می‌تواند حقوقی باشد.
مدیر تئاتر شهر در پاسخ به اینکه آیا در این ماجرا، بحث قضایی و دخالت دیگر نهادها در این زمینه مطرح نیست هم تصریح کرد: خیر، همان‌طور که افشاریان هم گفته ‌است، وی از نظر قضایی هیچ مشکلی ندارد و برای اجرای نمایش «بک تو بلک»، طبق نظر معاونت هنری درسالن‌های دیگر به همان دلایلی که در بالا ذکر شد، منعی وجود ندارد. با این حال، شخصاً معتقدم امروز تئاتر ما نیازمند موتور محرکی است که چرخ آن را به حرکت درآورد و تماشاگر را جذب کند و قطعاً از این منظر نمایش «بک تو بلک»، یکی از نمایش‌هایی بود که می‌توانست در این راستا کمک‌‌کننده باشد.
طاهری با بیان اینکه اگر سجاد افشاریان، نمایشی اوریجینال برای اجرا در تئاتر شهر پیشنهاد بدهد، قطعاً می‌تواند در این مجموعه کار کند، درباره این مسئله که برخی از هنرمندان اجازه اجرا در سالن‌های دولتی را ندارند، توضیح داد: به‌عنوان مدیر تئاتر شهر در جریان این موضوع که می‌فرمایید نیستم و اسامی هم از هنرمندانی که نمی‌توانند کار بکنند به بنده اعلام نشده است. بنده به‌عنوان مدیر سالن، موظف هستم صدای درخواست تمامی دوستان هنرمندم در مجموعه تئاتر شهر باشم تا به امید خدا پس از اخذ مجوز شورای نظارت با افتخار خدمتگذار باشم و همین روند را هم برای نمایش افشاریان طی کردیم. 
وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که تا به حال، نه از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و نه هیچ ارگان دیگری با این وضعیت مواجه نشده‌ام که اعلام شود فلان هنرمند اجازه کار کردن ندارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی