[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایرانی‌ها باید در حج به خلق خوب و معنویت شناخته شوند، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز گفت: دین‌داری از ویژگی‌های ایرانی‌هاست و ما ایرانی‌ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است، شناخته شویم. مدرسه حج خادمین فرهنگی اهل سنت استان فارس و بوشهر در شهرستان گله‌دار فارس با حضور آیت‌الله دژکام افتتاح شد.
آیت الله لطف‌الله دژکام، روز گذشته در مراسم افتتاح مدرسه حج خادمین فرهنگی اهل سنت استان فارس و بوشهر در شهرستان گله‌دار، گفت: خداوند متعال در آیه 13 سوره مبارکه حجرات می‌فرماید: «ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن‌گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و باافتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شمایند.»
وی ادامه داد: بنده اهداف مدارس حج را که نگاه می‌کردم، انصافاً اهداف ارزشمندی است که بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده و می‌دهد و از همه این عزیزان تشکر ویژه داریم و این همتی که مجموعه مدارس اهل سنت داشته‌اند و امروز نتیجه همکاری این دو مجموعه افتتاح این مدرسه است را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم همه عزیزان در اهداف خود موفق باشند.
امام جمعه شیراز با اشاره به آیه مبارکه سوره حجرات عنوان کرد: خدای متعال فرموده "وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا"، در ترجمه امروزی «شعب»، باید بگوییم ملت و خدا ملت‌هایی قرار داده است و ما همه ملت ایران هستیم و وقتی به حج می‌رویم، در آنجا ایرانی هستیم. وی افزود: بزرگواران اهل سنت فارس و بوشهر در آنجا ما شعب ایرانی هستیم. این شعب باید در بین همه امت اسلامی درخشش داشته باشد، وجه درخشش هم در آخر آیه فرموده که "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ"، همانا بزرگوار و باافتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شمایند.
آیت‌الله دژکام همچنین تصریح کرد: مدرسه حج تشکیل می‌شود تا وقتی شعب ایرانی در این مجمع عمومی و بین‌المللی امت اسلامی مشارکت می‌کند، بگویند ایرانی‌ها اکرمین هستند، به خاطر اینکه اتقا هستند. این حرکت را باید آغاز کنید.
وی با تأکید بر اینکه بالاخره باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم هم اظهار کرد: باید در میان امت اسلامی رفت‌وآمد داشته باشیم، اما در هر جا که برویم، شعب ایرانی هستیم. آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه هفته گذشته در شیراز همایشی در رابطه با هویت ایرانیان برگزار شد، گفت: در این همایش بحث این بود که ایرانی بودن ما به چیست؟ برخی می‌گویند هر کسی در این سرزمین باشد ایرانی است که این سرزمین در طول تاریخ بزرگ و کوچک شده است و ملاک این نیست که در کدام مرز سیاسی هستی و ملاک‌هایی از این عمیق‌تر و 
دقیق‌تر داریم.
وی ادامه داد: بنده از متن شاهنامه فردوسی استدلال کردم که ایرانی چهار ویژگی دارد و افتخار فردوسی و هر کسی که به موضوع ملیت ایرانی اشاره کرده به این ۴ مطلب است و این چهار مورد را اگر در مدرسه حج تقویت کنیم، ببینید نتیجه چه می‌شود. نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این 4 مورد عنوان کرد: اول خردورزی، به نام خداوند جان و خرد که از اول شاهنامه تا آخر بر موضوع خرد و خردورزی ایرانیان خیلی تأکید شده است. دوم معنویت، که در شاهنامه ذره‌ای بی‌اخلاقی رستم انجام داد و فر ایزدی از او گرفته شد و اخلاق مهم است. عزیزان ما ایرانی‌ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است، شناخته شویم.
وی افزود: سوم دین‌داری است. مدرسه حج می‌گوید اگر یک نفر شافعی‌مذهب است و مشرف برای زیارت خانه خدا می‌شود، از چهارچوب فقه شافعی خارج نمی‌شود و در زمان انجام اعمال حج با گستردگی احکامش باید در چهارچوب فقه باشیم. امام‌جمعه شیراز دین‌داری را ویژگی ایرانی دانست و بیان کرد: این را از متن شاهنامه ثابت کرده‌ام که این‌گونه است.
وی تصریح کرد: علم‌دوستی، ویژگی چهارم ایرانی‌هاست و پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌اند که اگر علم در ثریا باشد، مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد. آیت‌الله دژکام در پایان خاطرنشان کرد: این ۴ ویژگی ربطی به شیعه و سنی ندارد و برای هر ایرانی است و زمانی که به حج می‌روید، شعب ایرانی را عزتمند کنید و آبروی شعب ایرانی باید محفوظ بماند و امیدوارم این جهت را در مدرسه حج بیشتر تقویت کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی