[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

خاطراتی از عزت‌الله مهرآوران در گفت‌وگو با اصغر نقی‌زاده، روزنامه شیراز نوین

اگر امروز بود شمع تولد ۷۴ سالگی‌اش را فوت می‌کرد. شاید اگر کرونایی وجود نداشت هنوز هم عمو عزت سینما و تلویزیون‌مان باقی می‌ماند. مهربان بود، محترم با چهره‌ای جدی، اما کاملاً شوخ و دوست‌داشتنی. امروز ۱۸ اردیبهشت‌ماه، سالروز تولد زنده‌یاد عزت‌الله مهرآوران، هنرمند فقید کشورمان است.
مرحوم مهرآوران، مهرماه ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا در ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.
به بهانه سالروز تولد این هنرمند فقید کشورمان گفت‌وگویی با اصغر نقی‌زاده، بازیگر سینما و تلویزیون داشتیم. او در گفت‌وگو با ایسنا به ذکر خاطراتی از مرحوم مهرآوران پرداخت و از ویژگی‌های اخلاقی این هنرمند گفت.
اصغر نقی‌زاده وقتی متوجه شد سالروز تولد عزت‌الله مهرآوران است، این‌گونه جمله‌اش را آغاز می‌کند: آخی ... یادش بخیر؛ تولدش مبارک، روحش شاد. من همیشه آقای مهرآوران را دوست داشتم. خدا رحمتش کند. همیشه وقتی می‌خواستیم با هم سر صحنه کار کنیم یا جایی او را می‌دیدم به شوخی می‌گفتم، «عزت کچل»؛ مرحوم مهرآوران موهای زیادی داشت، اما من با شوخی به او می‌گفتم عزت کچل و می‌خندید.
عزت‌الله مهرآوران و بذله‌گویی‌هایش
او با ابراز تأسف از نبود عزت‌الله مهرآوران ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید آقای مهرآوران قلبش با باتری کار می‌کرد و متأسفانه وقتی درگیر کرونا شد بدنش تاب نیاورد. جایش خالی است. من خیلی دوستش داشتم. وی از جمله هنرمندان بزرگ ما بود که نشان هنری داشت.
مرحوم مهرآوران در «آژانس شیشه‌ای»
این بازیگر، سپس به همکاری‌اش در فیلم «آژانس شیشه‌ای» و سریال‌های «وضعیت سفید» و «زن زندگی مرد زندگی» با زنده‌یاد مهرآوران اشاره می‌کند و می‌گوید: یادش بخیر. در «آژانس شیشه‌ای» باهم کار کردیم. آخرین کارمان هم «زن زندگی مرد زندگی» بود که مرداد ۱۴۰۰ انجام شد. وی هنرمند شوخ و بذله‌گو و به‌شدت حرفه‌ای بود. در بازیگری هم کارش را خوب بلد بود؛ همیشه یک بار فیلم‌نامه را می‌خواند و همان برایش کافی بود. 
آقای مهرآوران با فیلم‌نامه بازی می‌کرد و این‌طور نبود که فقط دیالوگ حفظ کند و بگوید و برود.
با یک دیالوگ او از خنده می‌ترکیدیم
نقی‌زاده با یاد دیالوگی به یادماندنی از عزت‌الله مهرآوران در «آژانس شیشه‌ای» به صحبت‌هایش چنین ادامه می‌دهد: آقای مهرآوران تجربیات خیلی بالایی داشت؛ خداوند روحش را شاد کند که سال‌ها دل مردم را با آثارش شاد کرد. همه ما رفتنی هستیم، اما واقعاً برخی آدم‌ها رفتنشان افسوس بیشتری دارد؛ عمو عزت هم از همین آدم‌ها بود. یادش بخیر در «آژانس شیشه‌ای» خیلی خوب بازی می‌کرد. یکی از دیالوگ‌هایش را هیچ‌وقت از یاد نمی‌برم و آن این بود که می‌گفت «حاج آقا التماس دعا». هر وقت از این دیالوگ سر صحنه استفاده می‌کرد، همه ما از خنده می‌ترکیدیم چون واقعاً روحمان شاد می‌شد؛ آنقدر که بامزه دیالوگ را بیان می‌کرد. یادش بخیر. خاطره‌ها همه گفتنی نیست.
«وضعیت سفید» سراسر خاطره بود
بازیگر سریال‌های «خوش‌رکاب»، «وضعیت سفید»، «معراجی‌ها»و «زیرخاکی» به شوخ‌طبعی زنده‌یاد مهرآوران با چهره جدی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: بعد از «آژانس شیشه‌ای» در سریال «وضعیت سفید» با هم بودیم که آن‌هم سراسر خاطره بود و علی‌رغم اینکه نقشش کاملاً جدی بود، اما خیلی شوخ بود. ما سر صحنه خیلی بر سروکله هم می‌زدیم و با هم شوخی می‌کردیم. آن زمان هم، عمو عزت سن‌وسال‌دار بود و ۶۰ سالش بود، اما کاملاً شوخ و سرزنده. کار ما مثل مدرسه است، تمام می‌شود، اما بگو بخندها و خاطره‌ها می‌ماند.
او خاطرنشان می‌کند: بعد از «وضعیت سفید» در سریال «زن زندگی مرد زندگی» هم با هم کار می‌کردیم که آن‌هم همکاری خیلی خوبی بود. اگر بخواهم عزت‌الله مهرآوران را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم مهربان، دوست‌داشتنی و به‌شدت حرفه‌ای بود. خداوند رحمتش کند.
این بازیگر، سپس درباره کارهای جدیدش برای تلویزیون اعلام می‌کند: فعلاً مشغول هیچ‌کاری نیستم. معمولاً صداوسیما نیمه دوم سال به بعد وارد کارهای جدید می‌شود، اما تنها کاری که آماده پخش دارم، سریال «ستاره نیکان» است که سال گذشته تولیدش تمام شد، اما هنوز پخش نشده است؛ مجموعه «زیرخاکی» هم که پرونده‌اش بسته شد.
از من برای شبکه نمایش خانگی دعوتی نکرده‌اند
نقی‌زاده در پایان درباره علت اینکه طی این سال‌ها در سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیده نشده است؛ پیشنهادی به او نشده یا خودش تلویزیون را ترجیح می‌دهد؟ می‌گوید: از ما دعوتی نکرده‌اند. اگر از ما دعوت کنند، حتماً هستیم چرا که نه با کمال میل. سالهاست کسی برای کار جدید با من تماس نگرفته؛ به‌خصوص شبکه نمایش خانگی که تابه‌حال تجربه‌ای نداشتم. 
برای ما هنرمندان سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی فرقی ندارد هرکجا که کار خوب باشد ما هم هستیم؛ بازیگری شغل ماست و کار دیگری نداریم.
عزت‌الله مهرآوران بازیگر و نمایشنامه‌نویس کشورمان، زاده ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۸ بود. زنده‌یاد مهرآوران در ۱۶ مهر ۱۴۰۰ به‌دلیل ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی