[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

نکوداشت فرهنگ از قله شهرراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
به یمن فرا رسیدن هفته شیراز، آیین نکوداشت و مراسم رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع دستی با عنوان نقش ماندگار و رونمایی نذر هنر با موضوع فراخوان اهدای آثار هنری برای کمک به زندانیان غیرعمد و همچنین برپایی برنامه‌های ویژه شهر جهانی صنایع دستی برگزار شد. این مراسم صبح دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با چهارمین روز از هفته شیراز با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، معاون استاندار فارس، معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، جمعی از هنرمندان و با استقبال گسترده علاقه‌مندان و اصحاب رسانه در باغ جهان نما و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.
 حمایت مدیریت شهری از اقتصاد هنر
در این مراسم، شهردار کلان‌شهر شیراز  در حمایت از حوزه صنایع دستی بر راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی و روز بازارها تأکید کرد. 
محمدحسن اسدی با بیان اینکه آیین نقش ماندگار  با هدف پاسداشت و تجلیل از شش نفر از اساتید برجسته و فاخر شهر شیراز در  حوزه صنایع دستی برگزار شد، اظهار داشت: شهر شیراز را با یک آوازه می‌شناسند و این شهر، یک نام و نشانی دارد و نمی‌توان گفت که شیراز تنها متعلق به ایران و یا آسیاست، بلکه شیراز متعلق به تمام جهان است. این مقام مسئول به دلایل دستیابی شهر شیراز به این آوازه،  شهرت و نشانه اشاره کرد و افزود: در راستای حفظ این شهرت، مسئولیت همه شهروندان و مجموعه شهرداری وظیفه سنگینی است تا بتوانیم آن‌ را به درستی مدیریت کنیم تا به این شهر مقدس، خدمت‌رسانی شود. 
اسدی افزود: طی چندین سال است که به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی و دبیرخانه آن به شهرداری شیراز واگذار شده است و راه طولانی برای این حوزه در پیش دارد، چراکه صنایع دستی از دل فرهنگ، هنر، سنت و آداب و رسوب برگرفته شده است. 
شهردار شیراز در این مراسم ضمن اعلام آمادگی از دست‌ساخته‌های هنرمندان و دانش هنرمندان عرصه صنایع دستی، گفت: ساختمان شهرداری پس از هشتاد سال پس از اسکان در ساختمان قدیم خود در میدان شهدا به ساختمان جدید منتقل و ساختمان قدیم به موزه بلدیه تبدیل شد و این قول را می‌دهیم که بخشی از ساختمان این موزه به نمایش و ارائه آثار هنرمندان اختصاص یابد. 
اسدی، همچنین در این مراسم از معاون فرهنگی خود درخواست کرد تا به‌جد موضوع بهره‌برداری از فاز اول موزه بلدیه را تا پایان سال جاری دنبال کند. این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری شیراز در یک دهه گذشته تلاش کرد و در بافت تاریخی و فرهنگی در محور سنگ‌سیاه، بازارچه هنر را احداث کرد، ادامه داد: این بازارچه، هم‌اکنون با بیش از ۷۰ غرفه سنتی در بافت قدیمی و تاریخی ساخته و به اتمام رسیده و پس از آن شرکت دولتی توسعه گردشگری، متولی سایر اقدامات شد تا در حوزه خدمات‌رسانی موارد لازم را انجام دهد. 
اسدی با تأکید بر اینکه بازارچه هنر تنها مختص به هنر و صنایع دستی است و نباید به دیگر حوزه‌ها اختصاص داده شود، عنوان کرد: طی یک دهه گذشته نیز باغ هنر، بخشی از کوشک میدانی آن به خانه هنرمندان تبدیل و اختصاص داده شده است. 
این مقام ارشد شهری با بیان اینکه باید ایجاد روز بازار و بازارچه‌های فصلی صنایع دستی در شهر شیراز دنبال شود، افزود: باتوجه به بازارهای هفتگی و روزانه‌ای که در شهر شیراز برپا می‌شود، راه‌اندازی این بازارها مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت و نیاز است ایجاد یک فضای سامان‌دهی‌شده ویژه بازارچه‌های فصلی و روزبازارها در شیراز در دستور کار باشد.
 قدردانی از مجاهدت‌های اهالی فرهنگ
اسدی تصریح کرد: باید در حوزه هنرهای صنایع دستی، همچون خاتم‌کاری، مس‌گری و منبت‌کاری که به اسم و منتسب به شیراز است، چندین المان و نماد طراحی و در میادین و معابر اصلی شهر نصب شود که در این موضوع به کمک اساتید حوزه صنایع دستی نیازمندیم. 
وی با بیان اینکه این حداقل اقدامی است که برای اساتید حوزه صنایع دستی می‌توان انجام داد، بیان کرد: باید قدردان هنرمندان و پیشکسوتان بوده که در این راستا یکی از ده‌ها برنامه‌ای که شهرداری شیراز در هفته شیراز جاری تدارک دید، برنامه نقش ماندگار در راستای تجلیل از اساتید بود. شهردار شیراز با اعلام این موضوع که شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب و دبیرخانه آن به شهرداری واگذار شده است، افزود: باید نقش و رسالت خود را در برابر تاریخ، مردم و تمام مواردی که امروز ما میراث‌دار آنها هستیم به‌درستی ایفا کنیم. اسدی همچنین در خصوص برنامه‌های حمایتی از آثار هنرمندان عرصه صنایع دستی، گفت: باتوجه به فضاهای ایجادشده برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی در مکان‌هایی همچون باغ هنر و بازارچه هنر در محلات تاریخی شیراز برای عرضه محصولات، وظیفه شهرداری است تا در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی در استان، حمایت لازم از تولید آثار اساتید در دستور کار باشد. اختصاص یک طبقه از ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا به تولید و عرضه محصولات صنایع دستی از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار شیراز در این جلسه بود. 
 اشتغال‌زایی در پرتو گردشگری و صنایع دستی
در ادامه مراسم نقش ماندگار، معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع دستی، عنوان کرد: رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع دستی در شیراز یکی از اقدامات فاخری بود که شیراز به آن  نیاز داشت. محمد فرخ‌زاده گفت: طی چند روز گذشته، هیئت‌های مختلفی از سایر کشورهای جهان به فارس و شیراز سفر داشتند که تأکید همه این نمایندگان، انتقال فرهنگ از طریق رویکرد صنایع دستی بود. وی با اشاره به اینکه در شورای توسعه گردشگری استان، مصوبات متعددی تدوین شد، اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج باز زنده‌سازی دست‌بافت‌های داری در دو محله بالاکفت و اسحاق‌بیگ شهر شیراز، احیای بافت تاریخی و تبدیل هر خانه به یک کارگاه سنتی که نوید و رونق آینده شهر شیراز را در بر خواهد داشت ‌و موضوع حمایت از صنایع دستی در ساخت‌وسازها و استفاده از ظرفیت این حوزه، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، طراحی و ساخت المان‌های شهری و نام‌گذاری خیابان‌ها به‌نام صنایع دستی آثار هنرمندان و پرداخت اعتبارات و راه‌اندازی از جمله اقداماتی است که در پی مصوبات شورای توسعه گردشگری در دستور کار است. معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس همچنین به برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در ایام نوروز در سطح استان اشاره و عنوان کرد: براساس آمار ارائه‌شده، این بازارچه‌ها بیش از سه هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد. راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی در کشور قطر از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس بود. وی ادامه داد: این کار، خواستگاه ارزشمندی و ریشه در آداب و سنن و گذشته ما دارد و به‌عنوان یک امانت به آن نگاه می‌شود که باید به نسل آینده منتقل کرد و این یک وظیفه انسانی و ساختاری است که همه باید برای آن تلاش کنند. فرخ‌زاده یادآور شد: کار هنر، آسان نیست و به‌شدت طاقت فرسا، خلاق و نوآورانه است که دارای نگاهی کاملاً متفاوت بوده که در نهایت موجب خلق اثر، مسرت و نگاهی متفاوت در حوزه اجتماعی می‌شود. این مقام مسئول در پایان تأکید کرد: در شهر شیراز باید بتوان محصولات باکیفیت تولید کرد که عامه‌پسند باشد. از سوی دیگر صنایع دستی باید به سبد کالای خانوار و دکوراسیون منازل اضافه شود و این نکته حائز اهمیت است که آثار صنایع دستی به‌گونه‌ای طراحی و سطربندی شود که برای تمام دهک‌ها قابل استفاده بوده و بتوان در سبد کالای فرهنگی خانوار از آن استفاده شود. 
 ارزش‌گذاری هنرمندان در مقیاس بین‌المللی
رئیس سازمان سیما، منظر و فضاهای سبز شهرداری شیراز گفت: آثار ماندگار هنرمندان شیراز در زمینه‌های مختلف فرهنگی دارای ارزش ملی و بین‌المللی است. دکتر حمید کشتکار با اشاره به این موضوع که شناساندن اساتید هنری زمینه‌ساز تعالی مبانی فرهنگی می‌شود، اظهار داشت: به مناسبت هفته شیراز و در راستای پاسداشت مقام مفاخر صنایع دستی شیراز، مراسم بزرگداشتی به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز برگزار شد و از یک عمر تلاش خستگی‌ناپذیر و ارزشمند شش مفاخر شهر در حوزوه صنایع دستی تجلیل به عمل آمد. او در ادامه با نام بردن از این اساتید گفت: در این مراسم از تلاش‌های استاد محمود بارغن، استاد علی‌اصغر تجویدی، استاد علی صدری، استاد بهرام منبتی، استاد جلال غلامی و استاد عبدالخالق گلریز خاتمی که در حوزه‌های مسکری، مجسمه‌سازی، نگارگری، قلم‌زنی، منبت‌کاری و خاتم‌سازی دارای شهرت ملی و جهانی هستند، تجلیل به عمل آمد. رئیس سازمان سیما، منظر و فضاهای سبز شهرداری شیراز در ادامه خبر از رونمایی از شش سردیس متعلق به هنرمندان ماندگار در باغ جهان‌نمای شیراز خبر داد و افزود: در روزهای گذشته، آیین رونمایی از سردیس‌های ابن مقله شیرازی و گوته را داشتیم و در آینده نیز از هنرمندانی که در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت داشته‌اند، تجلیل به عمل می‌آید. 
دکتر کشتکار با اشاره به این موضوع که هنر ارزشمند این بزرگان در تاریخ فرهنگی شیراز ماندگار خواهد شد بیان داشت: به‌مناسبت هفته شیراز، مجموعه شهرداری شیراز در سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز به‌همراه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، تلاش می‌کنند تا گوشه‌ای از مجاهدت‌های آنان را جبران کنند. او در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری شیراز و سازمان سیما، منظر و فضای سبز، برنامه‌های متعددی را برای هفته شیراز تدارک دیده‌اند.
 توجه به دغدغه‌های اقتصادی هنرمندان
معاون فرهنگی شهرداری شیراز هم در این آیین گفت: باتوجه به اینکه شیراز، عنوان شهر جهانی صنایع دستی را دارد، یکی از پیش‌نیازهای این عنوان تجلیل از پیشکسوتان و فعالان این عرصه است که در همین راستا نیز امروز آیین تجلیل و رونمایی از ۶ تن از پیشکسوتان این عرصه را داشتیم. محمدعلی چوبینی ادامه داد: در کنار این، ما نام‌گذاری برخی معابر به نام پیشکسوتان و هنرهای آنها و نیز نصب المان‌های مختلف را هم باید در دستور کارمان داشته باشیم. او با اشاره به اینکه شیراز گوهرهای بسیاری در عرصه‌های مختلف هنری دارد، در خصوص دغدغه‌های اقتصادی هنرمندان گفت: امروز به‌مناسبت هفته شیراز در این برنامه، رونمایی از پوستر نذر هنر را داشتیم که بر اساس آن درآمد حاصل از فروش محصولات هنرمندان، صرف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد می‌شود و در طول سال هم ادامه دارد. به اعتقاد این مقام فرهنگی مديريت شهری شیراز، اگر در حوزه‌های مختلف به  اقتصاد هنر توجه درست نشود، هنر رو به فراموشی می‌رود، اما در این بین با توجه به قیمت بالای برخی محصولات، یک اتفاقی که در شیراز باید بیفتد، صنعتی و اقتصادی کردن هنر است، به آن معنا که نه از کیفیت آثار کم شود نه قیمت‌ها طوری باشد که خریداران خاص تنها بتوانند از این آثار استفاده کنند. معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: البته باز هم تأکید داریم، نباید هنر را تحت تأثیر مواردی که هویتش از دست دهد، قرار داد و از کیفیت نباید کم شود، اما جنبه اقتصاد عمومی آن‌هم باید مورد توجه قرار گیرد.
 شیراز شهر جهانی صنایع دستی
در ادامه این آیین، سلمان گورنگی، دبیر رویداد نقش ماندگار در سخنانی عنوان کرد: طی مدت ۳ سال است که شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد و اقداماتی را در دستور کار دارد تا این عنوان، همواره بر این شهر بماند. وی در این مراسم به فهرست برخی از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز اشاره کرد و افزود: پیگیری و برنامه‌ریزی رونق سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی و هنر، راه‌اندازی کارگروه اقتصاد هنر، راه‌اندازی گروه تخصصی حراج ملی و بین‌المللی صنایع دستی با اجرای دستور‌العمل قانونی، برگزاری همایش چهره ماندگار در بخش صنایع دستی، برنامه‌ریزی جهت تعامل و همکاری با دستگاه‌های مختلف در حوزه صنایع دستی، برگزاری همایش چهره‌های ماندگار و نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل اساتید حوزه هنر از جمله برنامه‌های دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی است.
 مفاخر شیراز در آوردگاه تقدیر
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است در حاشیه این مراسم از شش نفر اساتید حوزه صنایع دستی همچون غلامرضا تجویدی، استاد و مفاخر برجسته کشوری در رشته نگارگری، جلال غلامی از اساتید پیشکسوت خاتم‌کاری، بهرام منبتی از مفاخر حوزه منبت‌کاری،  عبدالخالق گلریز خاتمی از اساتید برجسته حوزه خاتم‌کاری، علی صدری از اساتید ارزشمند و هنرمند رشته قلم‌زنی و محمود بارغن، استاد مس‌گری  تجلیل شد و در محل باغ جهان‌نما از سردیس این شش استاد فاخر حوزه صنایع دستی شهر شیراز رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی