[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برگزاری مسابقات ملی مکانیک سیالات در دانشگاه شیراز، روزنامه شیراز نوین

پنجمین دوره مسابقات ملی مکانیک سیالات، به‌ میزبانی بخش مهندسی راه، ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه شیراز، در روزهای ۳ و ۴ خردادماه برگزار خواهد شد.
سیدمحراب امیری، دبیر علمی پنجمین دوره مسابقات ملی مکانیک سیالات ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: مکانیک سیالات یکی از زیرشاخه‌های اصلی در مجموعه علوم مهندسی به‌شمار می‌رود. با توجه به‌ اهمیت نقش دانشجویان در شبکه نوآوری و فناوری کشور، طرح اولیه این مسابقات با محوریت حضور دانشجویان برای تبدیل مفاهیم پایه، به ایده‌های کاربردی و تولیدات فناورانه شکل گرفته است.
وی افزود: اهمیت دیگر برگزاری این‌چنین مسابقاتی به این نکته برمی‌گردد که آموزش مهندسی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و برخلاف گذشته که بیشتر استادمحور بوده و یادگیری دانشجویان در کلاس در کنار عوامل دیگر به تطابق دانشجویان با سبک تدریس استاد بستگی داشته و همچنین دانشجویان باید به‌تنهایی تکالیف را انجام می‌دادند، به شکل قابل‌ملاحظه‌ای دانشجومحور شده است؛ به این معنا که تمرکز فعالیت‌ها از استاد به دانشجو منتقل می‌شود و دانشجو نیز در کنار استاد باید مسئولیت سامان‌دهی آنچه باید فراگرفته شود را برعهده بگیرد و درنهایت، تعامل مزبور منجر به ایجاد خلاقیت در دانشجو گردیده، روحیه پرسشگری را در میان دانشجویان تقویت کرده و باعث تفهیم هرچه بهتر مبانی و اصول رشته می‌شود.
عضو هیئت‌علمی بخش عمران دانشگاه شیراز از جمله اهداف اصلی برگزاری مسابقات مکانیک سیالات را ‌ارتباط علمی و فناوری بین دانشگاه‌های ایران و سازمان‌های ذی‌ربط، گسترش تفکر علمی و کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها، پرورش نیروهای کارآمد، خلاق و حل‌کننده مسائل کشور، تقویت روحیه خلاقیت، نوآوری و فناوری، ترویج و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و آینده‌نگاری در حوزه فناوری‌های نوین و راهبردی مرتبط با علم مکانیک سیالات عنوان کرد.
به‌گفته این مقام مسئول، به‌منظور تداوم برگزاری، ایجاد هماهنگی بیشتر و کمک به ‌ارتقای کیفی، هیئت امنای مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات با نمایندگانی از دانشگاه‌های برتر و سازمان‌های دولتی و خصوصی مرتبط تشکیل گردیده است.
دبیر علمی پنجمین دوره مسابقات ملی مکانیک سیالات اعلام کرد: این دوره از مسابقات قرار بود با حضور حدود 70 تیم دانشجویی از اقصی‌نقاط کشور در اسفندماه 1398 در دانشگاه شیراز برگزار شود؛ اما به‌دلیل فراگیری بیماری کرونا لغو شد و امسال «پنجمین دوره مسابقات ملی دانشجویی مکانیک سیالات» با همکاری دانشگاهیان، سازمان‌ها و متخصصان ذی‌ربط در روزهای 3 و 4 خردادماه 1402، در مجموعه مهندسی(2) دانشگاه شیراز، واقع در خیابان ملاصدرای شیراز به شکل حضوری برگزار خواهد شد.
امیری با یادآوری اینکه محورهای اصلی این مسابقات، شامل سه بخش رسانه‌های مجازی، پروژه ‌عملی و ایده‌شو است، توضیح داد: در بخش رسانه‌های مجازی، ساخت نماهنگ و آزمایشگاه مجازی که شبیه‌سازی یک مسئله مکانیک سیالاتی با استفاده از برنامه‌نویسی کامپیوتری است، موردنظر است. در بخش پروژه عملی، گروه‌های شرکت‌کننده نسبت به ساخت دستگاه فشارسنج و جریان‌سنج اقدام می‌کنند. همچنین قسمت دیگری از بخش پروژه عملی به طراحی و ساخت هاورکرافت مدل با مأموریت آتش‌نشانی اختصاص یافته است که هاورکرافت‌های ساخته‌شده، در آب و خشکی تست می‌شوند. در بخش ایده‌شو نیز که یک رویداد استارت‌آپی در حوزه مکانیک سیالات است، گروه‌های شرکت‌کننده نسبت به ارائه ایده خود برای حل یک مسئله در زمان محدودی اقدام می‌کنند. مدیر علمی پنجمین دوره مسابقات ملی مکانیک سیالات ضمن دعوت از کلیه دانشگاهیان و نمایندگان صنایع و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بیان کرد: افراد می‌توانند به‌عنوان تماشاگر، سرمایه‌گذار و... در این برنامه شرکت داشته باشند؛ البته تیم‌های شرکت‌کننده در محورهای مختلف مسابقات، الزاماً بایستی دانشجویی باشند. علاقه‌مندان برای ارتباط با دبیرخانه مسابقات می‌توانند با شماره 36484028-071 تماس گرفته یا از طریق ارسال ایمیل به آدرس 5sfmc@shirazu.ac.ir اقدام نمایند. همچنین بهترین راه برای اطلاع از همه‌جوانب مسابقات، رجوع به وب‌سایت مسابقات به آدرس 5th.sfmc.ir است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی