[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

سرفرازی شهرراز؛ از ارم تا ادبیات، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین شب‌ شعر شیراز باشکوه برگزار شد. این مراسم با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و عضو هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، شهردار کلان‌شهر شیراز، معاون فرهنگی شهرداری شیراز و جمعی از شاعران نام‌آشنای شیراز و کشور برگزار شد.
 برخورداری شیراز از شهرداری فرهیخته
در این مراسم، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با گرامیداشت روز و هفته اسطوره شهر زیبای شیراز بیان کرد: کار شهرداری تنها ساخت‌وساز نیست.
مهدی جمالی‌نژاد عنوان کرد: شهرداری شیراز، شهردار فرهیخته‌ای دارد و اعضای شورای شهر آن اقدامات ارزشمندی برای این شهر در حوزه‌های مختلف خدماتی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی پیش‌بینی کرده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که در این مسیر عزم خود را جزم کرده‌اند تا شهر شیراز را به جایگاه اصلی خود برسانند. عضو هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور افزود: در کنار تمام پروژه‌های اجرایی ارزشمند این شهر، توجه شهردار شیراز و اعضای شورای شهر به مسائل فرهنگی، اجتماعی بسیار جای شکر دارد. او گفت: رویکرد مدیریت شهری باید همه‌جانبه‌نگر بوده و تنها یک‌بعدی و به حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری معطوف نباشد؛ بلکه سایر حوزه‌ها، همچون زیباشناختی و معماری هم ارزشمند است و این ارزش زمانی بیشتر می‌شود که در کنار سایر حوزه‌ها قرار گیرد تا آن نگاه جامع به همه موضوعات مدنظر باشد. جمالی‌نژاد ایران را کشوری با ۱۴۰۰ شهر و پیشینه بسیار غنی و با شهرهایی زیبا توصیف و بیان کرد: هر یک از شهرها در جایگاه خود بی‌نظیر بوده و هرکدام یک موزه بدون سقف است.
 شیراز در مسیر مثلث طلایی ایران
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور یادآور شد: مثلث طلایی که برای شهرهای شیراز، اصفهان و یزد تعریف شد و سالیان سال در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و معنوی در حال فعالیت است، اقدامات ارزشمندی برای آن انجام شد، اما باید پذیرفت ما کشور اسطوره‌ای داریم که موضوعات و شخصیت‌های بسیار ارزشمند از صدها و هزاران سال گذشته را در بر می‌گیرد. لذا قرار بر این نیست که تنها به گذشتگان خود افتخار کنیم؛ بلکه انتقال میراث ناملموس به نسل آینده هم بسیار مهم است. عضو هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور از تصویب یک طرح در راستای کشف استعدادهای جدید خبر داد و عنوان کرد: برای اولین بار در کشور بر آن شدیم تا سامانه‌ای به جهت کشف و معرفی مفاخر و استعدادهای جدید در شهرهای مختلف راه‌اندازی شود. او اضافه کرد: شهر شیراز گنجینه‌ای بزرگ از این استعدادهای جدید و مفاخر است و به‌عنوان پایتخت فرهنگی کشور می‌تواند ایده‌های زیادی را معرفی کند و امید است در این عرصه ورود جدی داشته باشد. به گفته جمالی‌نژاد، برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی نباید تنها محدود به‌ روز و هفته شیراز باشد؛ چراکه آیین برپایی شب‌ شعر جزو طبع مردم شهر شیراز است و شعرا، فرهیختگان و نخبگان ادبی مختص به این استان بوده و این برنامه‌ها باید به‌صورت مستمر و مداوم یا حتی به‌صورت هفتگی و با عنوان روز و هفته‌های ادبی برگزار شود.
عضو هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که شهردار شیراز به‌صورت هفتگی از هنرمندان تجلیل کند و یک روز از هفته با عنوان روز هنرهای ادبی اختصاص یابد؛ چراکه این موضوعات به تشویق نسل جوان آینده به حوزه ادبیات بسیار کمک می‌کند.
جمالی‌نژاد اضافه کرد: با توجه به رواج و استفاده بسیار از فضای مجازی در میان جوانان، این قشر ورود بسیار کمرنگی به حوزه ادبی دارند؛ پس ما باید این نقش را ایفا کنیم و این میراث قوی و غنی معنوی و شخصیت‌های اسطوره‌ای را برای آیندگان خود تداعی کنیم و آن‌ها در این مسیر قرار گیرند.
عضو هیئت‌مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در پایان یادآور شد: امید است چنین برنامه‌های ادبی در شیراز بیش‌ازپیش اجرا شود و تنوع و سبد برنامه‌های فرهنگی روزبه‌روز توسعه یابد.
 ظرفیت‌های شیراز در مقیاس جهانی
در ادامه این مراسم، شهردار کلان‌شهر شیراز در سخنانی با اشاره به اینکه مراسم پایانی هفته شیراز با اجرای شب‌ شعر شیراز برگزار شد، اظهار کرد: در اولین روز از هفته شیراز، در این باغ مراسم نکوداشت روز و هفته شیراز برگزار شد.
محمدحسن اسدی اظهار کرد: 21سال پیش با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز شیراز در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شد و مسئولان و مدیریت شهری در این شهر از روز پانزدهم که روز شیراز آغاز می‌شود، به مدت یک هفته میزبان مراسم، رویدادها و اتفاقات خوب در شهر شیراز هستند. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز با اشاره به اینکه این کلان‌شهر دارای یک اسم و آوازه است، افزود: در شهر شیراز مشاهیر و بزرگانی بوده‌اند و این شهر مردم خوب و مهربان، باغات باصفایی همچون باغ دلگشا، عفیف‌آباد و ارم و باغات قصردشت را دارد و شهری است که همه‌چیز را یکجا دارد و این جزو عجایب است و در حوزه مدیریت شهری وظایف ما را بسیار سنگین می‌کند. شهردار کلان‌شهر شیراز همچنین در این آیین از شورای اسلامی شهر شیراز، استانداری فارس، فرمانداری شهرستان شیراز و نمایندگان مردم شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی به‌منظور مشارکت در اجرای برنامه‌های هفته نکوداشت شیراز قدردانی کرد.
 شاعران شیراز عیار دارند
در این مراسم، معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز عنوان کرد: حضور شاعران در این آیین، عیار این محفل را چند برابر کرد.
محمدعلی چوبینی با اشاره به اینکه امید است این محفل‌ها بیش‌ازپیش برپا شود، از متصدیان حوزه معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در اجرای ویژه‌برنامه‌های فاخر هفته شیراز قدردانی کرد. معاون فرهنگی شهردار شیراز اضافه کرد: همه روزها و هفته‌ها، روز و هفته شیراز و روز اهل ادب و فرهنگ و هنر است. چوبینی در پایان از حضور شاعران برجسته و فاخر کشوری در این آیین در شیراز شهر فرهیختگان، شهر مهرورزان و شهر فرهنگ و ادب قدردانی کرد.
 حضور نام‌آوران در شهرراز
گفتنی است، در این آیین امیر اسماعیل آذر شاعر پرآوازه کشور، به سابقه تاریخی و سیطره زبان پارسی و ترویج آن از کرانه‌های غربی قسطنطنیه تا شمال دریای چین در گذشته پرداخت و اظهار کرد: این موضوع که مادام تکرار می‌شود که شاعران باید به‌صورت دائم واژه‌پردازی و ترکیب‌پردازی کنند، بدین دلیل است که زبان پارسی را پاس بدارند. او گفت: کتاب‌های بسیاری در خصوص باغات شهر شیراز نوشته شده است که کتاب دیوان غربی- شرقی از گوته از جمله آن‌هاست و این نویسنده شرق و غرب را با ادبیات گره زد و به تعابیر بسیار زیادی از شخصیت حافظ شاعر بلندآوازه شیرازی پرداخت و درنهایت رمان مشهور فارس را نوشت.
این چهره ادبی در ادامه از راه‌اندازی یک وب‌گاه با کمک شاعران در راستای بردن شیراز به حال‌وهوای قرن نوزدهم میلادی خبر داد و عنوان کرد: در این دوره تمام شاعران آن روزگار و حتی شاعران آمریکا بر سر سفره ایرانیان به‌ویژه شاعران ایرانی ازجمله حافظ و سعدی شیرازی بودند؛ پس باید بتوان با کمک یکدیگر شیراز را در این حوزه چنان به اوج برد تا دوباره این سفره برپا شود. گفتنی است، آیین شب ‌شعر شیراز به مناسبت هفته نکوداشت شیراز با حضور شاعران بلندآوازه‌ای همچون محمدحسین بهرامیان، غلامعلی خوشبخت، احد ده‌بزرگی پدر شعر آیینی شیراز، احمد شهریار شاعر پاکستانی، میلاد عرفان‌پور، محمدکاظم کاظمی، غلامرضا کافی، عبدالجبار کاکایی، لیلا کردبچه، محمد مرادی و طیبه نیکو برگزار شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی