[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تصفیه‌خانه‌های صنعتی وارد فاز پژوهش شدند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توافق‌نامه انجام خدمات علمی و پژوهشی در زمینه ارتقا و بهبود فعالیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان فارس بین شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و دانشگاه صنعتی شیراز امضا شد.
این توافق‌نامه با هدف فرآوری و بهینه‌سازی پساب تصفیه‌خانه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، منعقد شده است. زلفی‌پور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: انعقاد این توافق‌نامه‌ها منجر به نفوذ دانش در صنعت خواهد شد. وی افزود: با انعقاد این توافق‌نامه، فرآوری و تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی به وسیله یک شرکت دانش‌بنیان با کمک نانو تکنولوژی صورت می‌پذیرد و دانشگاه صنعتی شیراز زمینه استفاده از تجربیات پژوهشگران و دانشمندان این عرصه را فراهم می‌کند. وزیر علوم افزود: در اجرای این برنامه علمی و پژوهشی، تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان دکترا در زمینه تصفیه آب‌های صنعتی از طریق نانو اقدامات پژوهشی را به‌صورت عملی اجرا خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آیین انعقاد این توافق‌نامه، با اشاره به اینکه رویکرد اصلی این توافق بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شیراز در زمینه کمک به بهبود و ارتقای وضعیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی استان گفت: در حال حاضر ۱۶ تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی استان با ظرفیت تصفیه روزانه ۸هزار مترمکعب به فعالیت می‌پردازند که استفاده از دانش‌های جدید در زمینه مدیریت، راهبری و انجام بهینه فعالیت این تصفیه‌خانه‌ها ضروری است. سیدمصطفی هاشمی افزود: یکی از مسائل مهم در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی، استفاده بهینه از پساب تصفیه‌شده خروجی برای استفاده در فضای سبز و مصارف غیرشرب صنعتی است که در قالب این توافق‌نامه، گام‌های محکم برای تحقق این مهم در استان برداشته می‌شود. وی بر اهمیت به‌روزرسانی و ارتقای کارایی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرد و گفت: بدون شک استفاده از نتایج تحقیقات، پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید می‌تواند نقش مؤثری در زمینه بهبود شرایط ایفا کند. هاشمی اعتبار ریالی این توافق‌نامه را ۵میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نتایج این توافق‌نامه در کمک به حفظ محیط‌زیست و استفاده مطلوب از ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها مؤثر خواهد بود. هاشمی با بیان اینکه این شرکت مصمم به افزایش تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در راستای استفاده از ظرفیت‌ها برای ارتقای بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی استان است، گفت: تفاهم‌نامه‌های مختلفی را منعقد کرده‌ایم تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه به‌صورت عملیاتی و کاربردی دنبال شود و این توافق‌نامه هم بیانگر اهتمام عینی و عملی به این موضوع است. تفاهم‌نامه انجام خدمات علمی‌پژوهشی، آموزشی، تحقیقات کاربردی، مشاوره مدیریتی و اجرایی و ارتقای بهره‌وری سه حوزه فنی، محیط‌زیست و صنایع کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فارس در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضای سیدمصطفی هاشمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و محمدمهدی علویان‌مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز رسید. موضوع تفاهم‌نامه عبارت از مشاوره علمی و فنی، پژوهش و آموزش در راستای رفع نیازهای شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در حوزه‌های معاونت فنی و صنایع کوچک و مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی است. مطالعات موردی و ارائه راه‌حل به‌منظور مدیریت هزینه، طرح‌های جامع، ارتقای کیفیت، رعایت الزامات، رویکرد‌های بهره‌وری و رقابت‌پذیری، توسعه علمی و آموزشی در تمامی زمینه‌ها از جمله صنایع کوچک، زیست‌محیطی، پدافند و انرژی و دامنه‌های تأمین زیرساخت‌ها و مدیریت آنها، توصیه‌های کوتاه‌مدت و راهکار بلندمدت مرتبط با کارگروه‌های پژوهشی با دانشگاه که به‌صورت دستور کار پروژه‌های پژوهشی یا به‌صورت دستور کار خدمات مشاوره‌ای و آزمایشگاهی یا در قالب حمایت از پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به واحد پژوهشیار ارجاع خواهد شد، از دیگر موارد توافق‌نامه خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی